Gerard SIERKSMA
7 mei 2026
Meer dan 1/3-de van de wedstrijden tijdens EKs en WKs eindigen met max 1 doelpunt. Grote uitslagen zijn uiterst schaars. Zodra de bal in de buurt van de '16'' stijgt de hoorbare spanning op de tribunes . Doelpunten zijn de kersen op de veelal anders apesaaie taarten.
Dus ...... meer doelpunten.
Hoe? Door simpele ingrepen.
Welke? Nou b.v. de volgende twee. (Kort geformuleerd.)
1. Geen strafbaar buitenspel zodra twee(!!) of meer verdedigers (incl. keeper) binnen de 16 staan;
2. Keeper mag tijdens het spel de bal niet vangen en klemmen in strafschopgebied (wel 'hands' maken).
Berekeningen laten zien dat uit keeperrebounds het aantal doelpunten oploopt tot gemiddeld plm 3 per wedstrijd. En al die veelal kantjeboord- afgekeurde buitenspeldoelpunten binnen de 16'' behoren gzd tot het verleden.
Simpel en effectief, toch?