Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

"Sporten kan ontspannend zijn, maar dat is niet échte rust"

door: Rutger Oosting | 2 december 2021

We nemen in ons werk steeds minder tijd voor herstel, wat kan leiden tot fysieke en mentale klachten zoals burn-out. Een groep professionals uit de bedrijfsgezondheidszorg heeft daarom de Leidraad voor ‘Hersteltijd op het Werk’ opgesteld. Het project is geschreven vanuit een werkgroep van de International Stress Management Association (ISMA). De leidraad is gratis te downloaden.

HerstellenOpJeWerk-1Zowel op het werk als in het privéleven staan veel mensen continu ‘aan’. Op het werk, maar ook thuis wordt te weinig écht ontspannen, zo merkte Carolien Hamming, directeur bij CSR Centrum, een specialist op het gebied van stress en burn-out. Zij is één van de initiatiefnemers van het project.

“Ontspannen is erg belangrijk. Dat wordt tegenwoordig nog weleens onderschat”, zegt Kasper Janssen, sportarts en herstelspecialist. “Het aspect herstel krijgt heel weinig aandacht. Zowel in de media als in de Arbowetgeving. Dan gaat het bijvoorbeeld ook om onnodige werkdruk voorkomen. Als professional weten we echter dat het vooral de stress is waaronder mensen gebukt gaan ofwel de mate en manier waarop mensen daarvan herstellen. Stress is in feite een positief fenomeen. Maar als je het ondervindt en je herstelt te weinig dan wordt het iets negatiefs. We merkten op dat dit heel weinig aandacht kreeg. Ook op het werk weten zowel werknemers als werkgevers niet goed hoe ze dit moeten doen. Hersteltijd op het werk… Kan dat dan? Jazeker!”

Agenda's overvol
Er zit een enorme stijging in het aantal mensen dat stress ervaart, zowel op het werk als in het privéleven. Carolien Hamming: “Mensen voelen zich opgefokter dan vroeger. De agenda’s zijn overvol en mensen racen maar door. Ik denk dat het onder andere komt doordat mensen zich niet realiseren dat een actief lichaam goed is, maar dat het voldoende afgewisseld moet worden met échte rust. Echt even ontspannen. Sporten kan ook ontspannend zijn, maar dat is niet die échte rust.”

"Ook voor veiligheid in het verkeer kan een powernap een uitkomst zijn"

“Met de leidraad proberen we heel praktisch handvaten te bieden voor werknemers en werkgevers om zo het gesprek op gang te brengen”, vult Kasper Janssen aan. “We willen natuurlijk voorkomen dat mensen zoveel stress hebben dat ze uitvallen. Wat we proberen is de situatie te beschrijven en dan voorbeelden te geven of soms zelfs alleen een manier om het gesprek erover te beginnen. Ook dat kan al een aanleiding zijn om verbeteringen voor te stellen.”

HerstellenOpJeWerk-2Powernaps tijdens werktijd
In de ziekenhuizen wordt er bijvoorbeeld naar oplossingen gezocht voor het faciliteren van plekken voor een powernap voor tijdens of na een nachtdienst. “Wat blijkt is dat er al wel het een en ander geregeld is rondom nachtdiensten, maar heel veel zaken zijn nog niet gefaciliteerd. De verpleegkundigen die nu bijvoorbeeld de COVID-zorg op zich nemen, hebben bijvoorbeeld behoefte aan ondersteuning zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen richten op het verzorgen van patiënten”, vervolg Janssen. “Dan gaat het bijvoorbeeld om het faciliteren van goede pauzes. Het voorbeeld daarvan kan zijn het doen van een powernap tijdens een dienst als je daar de ruimte en tijd voor hebt. Maar bijvoorbeeld ook voordat je na een nachtdienst naar huis rijdt.” Ook voor veiligheid in het verkeer kan een powernap een uitkomst zijn. “Uit onderzoek van de politie blijkt dat mensen die na een nachtdienst naar huis rijden een grotere kans hebben op een auto-ongeluk. Als je dan kort na je nachtdienst een dutje van twintig minuten doet, dan verklein je de kans op een ongeluk met vijftig procent.”

Pauze nuttig maken
Wat kan helpen bij het ontstressen tijdens werktijd is het nemen van een nuttige pauze. Neem de tijd om even achter je laptop vandaan te kruipen en bijvoorbeeld een stuk te gaan wandelen. “Wij merken dat veel mensen in hun tien minuten pauze even snel een kopje koffie gaan halen en daarna in hun smartphone duiken. Maar met de cafeïne in koffie zorg je er eigenlijk voor dat je je vermoeidheid onderdrukt en met je smartphone zoek je afleiding wat eigenlijk niet zorgt voor ontspanning”, zegt Janssen. 

"Na inspanning heb je rust nodig, dat is gewoon hoe wij als mens gebouwd zijn. Daar staan mensen niet bij stil"

Hamming vult aan: “Dan ben je gelijk weer bezig om je rustmoment op te vullen. Wat nou zo mooi zou zijn is om de omgeving in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens een rondje wandelen. Dat is heel belangrijk voor het verwerken van allerlei informatie en de verhouding tussen inspanning en ontspanning in balans te houden. Na inspanning heb je rust nodig, dat is gewoon hoe wij als mens gebouwd zijn. Daar staan mensen niet bij stil.”

HerstellenOpJeWerk-3Steen in de vijver
Met de leidraad wil de projectgroep een beweging tot stand laten komen. “De leidraad staat vol met bruikbare en mogelijk toepasbare tips. Dat is de basis. We hopen vooral dat leidinggevenden, bedrijfsartsen en arbeidspsychologen deze leidraad gaan zien om uiteindelijk echt dit onderwerp aan te gaan pakken. We zien het als een steen in de vijver. Door de leidraad hopen we dat andere instanties het onderwerp hersteltijd serieus oppakken en dat er meer en concretere informatie wordt opgenomen in de Arbowet.”

Voor meer informatie: download de Leidraad werk en hersteltijd schrijf je in voor de workshop ‘Herstellen doe je op je werk!’


« terug

Reacties: 1

Elise Pikaart
02-12-2021

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst