Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

LO in Beweging: kennismaken is kennis maken

door: Rutger Oosting | 30 september 2021

Mathieu Voorthuijzen, hoofddocent binnen de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) startte in 2017 het platform ‘LO in Beweging’. Op dit platform kunnen professionals uit het bewegingsonderwijs terecht om de volgende stap in hun loopbaan te zetten door middel van bij- of nascholing. Ook kunnen de docenten lichamelijke opvoeding kennis delen met collega’s uit het vak. “Samen kennis maken en in gesprek komen om het maximale uit het vak Lichamelijke Opvoeding te halen.”

LOinbeweging-1Veel docenten lichamelijke opvoeding zijn na vier jaar opleiding aan de slag gegaan in het werkveld. Er wordt vaak niet gedacht aan doorontwikkeling. LO in Beweging hoopt dit in gang te kunnen zetten. “Hoe kun je nou het werkveld bereiken om nieuwe ontwikkelingen ook daar te kunnen laten landen?”, stelt Mathieu Voorthuijzen. “Dat kan door bij- of nascholing van de docenten lichamelijke opvoeding. Ik heb onderzoek gedaan naar het didactisch handelen en werd niet altijd blij van wat ik zag. Ik zag bijvoorbeeld dat er vaak vanuit de activiteiten les wordt gegeven zonder daadwerkelijke ontwikkeldoelen voor de leerlingen te stellen. Scholen zijn niet echt gericht op het doorontwikkelen van de leraren LO. Toen ben ik gaan nadenken over wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn en ben ik uiteindelijk gestart met LO in Beweging.”

“De metafoor ‘je hebt je rijbewijs en nu ga je pas beginnen met leren rijden’ gaat ook op voor het lerarenvak”, vertelt Voorthuijzen. “Als leraar word je je steeds meer bewust van de dingen die je niet weet. Er komen veel vragen uit het werkveld van mensen die bijvoorbeeld verdieping willen over bepaalde onderwerpen: evalueren, toetsen en beoordelen, de brede motorische ontwikkeling, het maken van een vakwerkplan.

"Onderwijs kan altijd beter. Daarvoor moeten wij scherp zijn en signalen opvangen uit het werkveld en samen kennis maken"

Beste uit de gymles halen
Met LO in Beweging wil Voorthuijzen ervoor zorgen dat het maximale uit de les lichamelijke opvoeding wordt gehaald. “Het is belangrijk om te weten wat kinderen nodig hebben om het meeste uit hun gymles te halen. Uiteindelijk is dat het beste voor het kind. Onze belangrijkste missie is om het voor de kinderen beter te maken. Onderwijs kan altijd beter. Daarvoor moeten wij scherp zijn en signalen opvangen uit het werkveld en samen kennis maken. De kwaliteit van de lessen wordt dan steeds beter. Uiteindelijk wil je op een punt komen dat je de beste docenten kunt opleiden.”

Docenten van de ALO geven samen met collega’s uit het werkveld de cursussen aan de deelnemers, die ook uit het werkveld komen en dus willen bijscholen. “Wij als professionals leren uiteindelijk van elkaar. Kennismaken is kennis maken. Vanuit de gedeelde missie voor het vak LO samen optrekken om op een hoger niveau te komen qua kennis en kunde”, legt Voorthuijzen uit. “Daarin merk je gewoon dat je zelf ook een hoop leert. Ik zie dat ook als een soort professionalisering voor onszelf. Het is een mooie wisselwerking waar je beiden wat aan hebt.”

LOinbeweging-2Aanbod
Naast het platform LO in Beweging zijn er ook particuliere instanties die nascholing geven. Het is namelijk een vrije markt. “Waar wij ons in onderscheiden is dat wij vanuit onderzoek met resultaten aan de slag gaan. Die proberen we om te zetten in cursussen. Zo hebben we een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het bewegen van kinderen in Amsterdam. De kinderen in Amsterdam die ondergemiddeld bewegen worden door allerlei verschillende professionals geholpen. In samenwerking met het lectoraat hebben wij een cursus ontwikkeld om deze professionals te verbinden en zo een efficiënter netwerk om het kind heen te bouwen. Een uitdaging voor Voorthuijzen en zijn collega’s is dat de doelgroep het lastig vindt om bij te scholen. “Dat kan een hele stap zijn. Wij merken dat leraren heel loyaal zijn aan de lessen die ze, soms al jarenlang, geven. Ook moet de werkgever natuurlijk behulpzaam zijn. De lessen moet namelijk altijd doorgaan, vinden de scholen vaak. Aan de andere kant: als de lessen geprofessionaliseerd worden, dan wordt de kwaliteit ook alleen maar beter. Dat is wel een beetje een spanningsveld.” 

“Binnen ons vakgebied moet het wel echt van mond-op-mond-reclame komen. We zijn nog bezig met het creëren van bekendheid”

Toekomst
LO in Beweging is op dit moment een initiatief van de ALO Amsterdam. “Op dit moment zijn we nog regionaal. Elke regio heeft wel een dergelijk platform met cursussen voor het vak Lichamelijke Opvoeding. Je merkt dat er steeds meer besproken wordt onder ALO’s om elkaar te versterken op termijn. Zo ver zijn wij nog niet. Wij proberen binnen onze regio wel impact te creëren. Mensen weten ons steeds beter te vinden. We krijgen steeds meer aanvragen om cursussen te verzorgen. 

“Binnen ons vakgebied moet het wel echt van mond-op-mond-reclame komen. We zijn nog bezig met het creëren van bekendheid”, zegt Voorthuijzen tot slot.

Voor meer informatie: Platform LO in beweging

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst