Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Horsify: deelplatform voor paarden

door: Leon Janssen Lok | 17 juni 2021

Vraag en aanbod van ruiters en paardeneigenaren bij elkaar brengen, dat is wat Alexandra van der Lelij voor ogen had. En dus richtte ze deelplatform Horsify op. In november vorig jaar ging ze online, inmiddels staan er ruim 300 paarden en 1.900 ruiters en verzorgers geregistreerd.

Horsify-1“Ik ben eigenlijk altijd actief geweest op allerlei deelplatforms”, vertelt Alexandra van der Lelij. “SnappCar, Airbnb, Thuisafgehaald (tegenwoordig Thuisgekookt geheten, LJL), dat soort concepten vind ik erg leuk.” Deelplatforms vind je op veel gebieden, maar in de sport zien we het nog niet heel veel. Dichtst in de buurt komen nog Barqo (boten) en MotoShare (motoren), maar nu is er dus een platform voor paarden. 

Paardenwelzijn als belangrijke pijler
Haar ervaring met deelplatforms, haar liefde voor de paardensport en het feit dat ze zag dat er in de paardensport en de paardenfokkerij kansen lagen om mensen efficiënt en gemakkelijk te verbinden, brachten haar op het idee Horsify op te richten. “Ik heb wedstrijden gereden en gejureerd en verdiep mij graag in ontwikkelingen binnen de sport en fokkerij. Op verschillende manieren heb ik gezien dat er lang niet altijd voldoende aandacht is voor het welzijn van de paarden. Dat is een van de belangrijkste pijlers van Horsify.” 

Had zo’n platform ook door de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie opgezet kunnen worden? “De bond is gelukkig actief in het zoeken naar innovaties en wil de paardensport toegankelijker en laagdrempeliger maken. Ik vind dat er voor ieder wat wils is bij de bond, of je nu beginner of topper bent. Waar de KNHS de sport faciliteert, brengen wij ruiters en paarden bij elkaar die we vervolgens weer terugzien in de sport.”

“Ik wilde vooral mensen snel, gemakkelijk en efficiënt met elkaar in verbinding brengen"

Verbreding en uitbreiding
Waar het platform in eerste instantie meer gericht was op fokkers en fokpaarden, besloot Van der Lelij al snel tot een verbreding naar rijpaarden. “Ik wilde vooral mensen snel, gemakkelijk en efficiënt met elkaar in verbinding brengen. Ik weet dat er jongere fokkers zijn die graag willen fokken, maar niet beschikken over een goede fokmerrie. Daarnaast zijn er fokkers (vaak al wat op leeftijd) die meerdere goede paarden hebben, rustig willen afbouwen en veel kennis hebben. Als je die met elkaar in contact kunt brengen… Zelf heb ik ook een fokmerrie die ik deel met een andere fokker. Die fokker kan dus een ‘eigen’ veulen fokken met mijn merrie en ik krijg daar een jaarlijkse vergoeding voor. Maar inderdaad, ik heb al snel uitgebreid naar rijpaarden. Want er zijn ook veel mensen die graag paardrijden of een paard verzorgen, maar zelf geen paard hebben. En andersom zie je ook voldoende mensen die een paard hebben, maar er niet dagelijks tijd voor kunnen vrijmaken.” 

Horsify-2Inmiddels bemiddelt het platform ook voor menpaarden, paardrijden met een kar. “Daar heb je twee mensen voor nodig. Er zijn altijd mensen die een maatje zoeken om zo’n rit te maken. Op deze manier hoop ik deze tak van sport ook toegankelijk te maken voor de mensen zonder paard en wagen.”

Betrouwbare community
Van der Lelij noemde het al even: het belang van het welzijn van de paarden. “Eigenaren en ruiters beoordelen elkaar op communicatie, paardvriendelijkheid, betrouwbaarheid en netheid. Paardenliefhebbers hechten over het algemeen veel belang aan het welzijn van het dier. Je beoordeling komt bij je profiel te staan, dat is een prima kwaliteitsindicatie. Wij hebben als beheerder geen invloed op die beoordelingen, maar we kunnen gebruikers wel weren als we zien dat dingen echt niet goed gaan of wanneer er klachten komen. Uiteraard verifiëren we iedereen die zich aanmeldt, en als je onder de achttien bent, kun je geen contact leggen met een eigenaar. Dit klinkt misschien streng, maar eigenaren vinden het fijner als het eerste contact met de ouders verloopt. Paarden zijn een kostbaar bezit en in veel gevallen wordt een paard door veel eigenaren als hun kind beschouwd. Daarom vinden zij het belangrijk dat ze met een serieus en betrouwbaar persoon te maken hebben.” 

Eind dit jaar hoopt Horsify op 1.000 paarden en 4.000 ruiters te zitten

Naast een betrouwbare community willen zijn, staat Horsify ook garant voor privacy en wordt er persoonlijk en deskundig advies geboden. “Mensen kunnen me bellen voor van alles. Ik maak ook regelmatig advertenties aan voor eigenaren die minder digitaal onderlegd zijn.” 

Facebook en mond-tot-mondreclame
Eigenaren kunnen gratis een advertentie plaatsen, ruiters en verzorgers kunnen een bronzen, zilveren of gouden lidmaatschap aangaan, waarmee ze voor € 4,95, € 9,95 of € 14,95 respectievelijk een, drie of zes maanden gebruik kunnen maken van alle functionaliteiten. “Een lidmaatschap wordt na de gekozen periode automatisch stopgezet, omdat veel ruiters al snel een leuke match vinden en dan niet vast zitten aan een langlopend abonnement.” 

Horsify-3Bekendheid verwerven doet Van der Lelij vooral via Facebook en uiteraard is mond-tot-mondreclame uiteindelijk de beste reclame. Doelen heeft ze uiteraard ook gesteld: eind dit jaar hoopt ze op 1.000 paarden en 4.000 ruiters te zitten. “En hopelijk heb ik over een paar jaar een aanbod van 5.000 paarden.” Ligt er ook nog een internationale versie van het platform in het verschiet? “Sinds kort ben ik ook actief in België, maar dat is het wel. Voordeel van Nederland en België is dat we toch dichtbevolkte landen zijn en dat er voor iedereen relatief dichtbij wel een paard of ruiter te vinden is. Dat is in veel andere landen toch wel anders.”

Voor meer informatie: www.horsify.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst