Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Startups in de sport nemen taak van bonden over

door: Thomas van Zijl | 31 maart 2016

Bedrijven als Airbnb en Uber hebben bewezen dat kleine startups in staat zijn radicale vernieuwing door te voeren en in een mum van tijd de markt naar hun hand te zetten. Ook in de sport ontwrichten nieuwe, kleine ondernemingen bestaande modellen. Arno Hermans, oprichter van Sport eXperience, bracht de Nederlandse sport-startups in kaart en komt tot een wake-up call voor sportbonden.

XL41SporteXperience-ArnoHermans

Sport eXperience is het enige programma in Nederland dat er specifiek op gericht is startups in de sport te helpen bij verdere groei en het versnellen daarvan. Om te weten hoeveel potentiële deelnemers er zijn, begon Hermans eerder deze maand een inventarisatie. De teller kwam na speuren op o.a. Google en LinkedIn tot stilstand bij het aantal van 130 startups in de sport. Hermans weet niet precies hoe hij dat getal moet interpreteren.

“Enerzijds is het heel behoorlijk, want het blijven startups die in een niche opereren. Anderzijds bereiken sporten als voetbal en fitness meer dan een miljoen mensen.” Hermans staart zich overigens niet blind op het aantal. Hij constateert dat er in Nederland meer startups zijn die zich op sport richten dan in België, maar zegt erbij dat hij over kwaliteit nog niets kan zeggen.

“Dit is kwantitatief onderzoek om globaal een beeld te hebben van wie waar mee bezig is.” Alleen een goed idee, benadrukt Hermans, is niet voldoende om het te redden. Het businessplan en de uitvoering daarvan bepalen uiteindelijk de slagingskansen.

Voorkeur voor platforms
Startups in de sport begeven zich op verschillende terreinen. De monitoring van gegevens en het leren daarvan is een belangrijke pijler. Ongeveer een derde van de door Hermans gevonden startups richt zich op het bieden van informatie voor en over de sporter. Categorieën die in zijn ogen achterblijven zijn die van 'robotica' en 'the internet of things'. De sportwereld lijkt nog wat schuchter in het omarmen van nieuwe technologie, terwijl volgens Hermans de weg naar innovatie open ligt. Voor startups is het klaarblijkelijk nog geen aantrekkelijke markt. Liever storten zij zich op het opzetten van platforms. Meer dan de helft van deze nieuwe bedrijven is bezig met het bouwen communities. “Ze verbinden op die manier mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde sport en actief zijn op ongeveer hetzelfde niveau.”

"Er zijn steeds meer eenlingen die zonder zich te organiseren toch kunnen sporten, ook in competitie"

Als deze startups groeien in die rol, ziet Hermans sportbonden die zich niet aanpassen in het nauw komen. In de huidige structuur zijn zij bepalend voor het organiseren van competities en toernooien, maar via een app is het nu tamelijk eenvoudig om iemand te vinden die precies op het moment dat het jou uitkomt een wedstrijdje te schaatsen of te voetballen. “De afhankelijkheid van een club of bond neemt af. Er zijn steeds meer eenlingen die zonder zich te organiseren toch kunnen sporten, ook in competitie.”

Apps voor tennis
Hermans beschouwt tennis als een goed voorbeeld. Er zijn onlangs apps ontwikkeld die tennissers van verschillende niveaus met elkaar in contact brengen, zie hier en hier. Tennisbond KNLTB ontwikkelt haar eigen app. De vraag is nu welke optie het beste aanslaat. “Het zou op termijn best kunnen dat sportbonden startups inhuren of overnemen omdat ze een groot bereik bieden. Voor sportbonden geldt dat ze buiten traditionele lidmaatschappen moeten leren denken. Er kan via startups een verbinding worden gelegd tussen clubs en de ongeorganiseerde sporter.”

XL12-Sportexperience-1Voor Hermans is dit onderzoek niet alleen bedoeld om trends te signaleren, maar ook om te weten wie hij kan benaderen voor deelname aan Sport eXperience. Het programma begint in mei aan zijn tweede reeks. Daarin zal meer dan in de eerste editie de nadruk komen te liggen op internationalisering. Sport eXperience gaat samenwerking aan met vergelijkbare organisaties in Australië, Denemarken, Frankrijk, India en de USA. Hermans kan er misschien zelf de vruchten van plukken bij de groei van zijn eigen startup. Hij ontwikkelt bitjes uit de 3D-printer. Handig voor boksers, hockeyers en rugbyers, maar ook voor mensen met slaapapneu. De zaken gaan voorspoedig. “Het prototype is af, de eerste klanten zijn gevonden, en samen met hen gaan we een zeer leerzaam proces in.”

Voor meer informatie: www.sportexperience.org

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst