Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

"Mensen willen zélf kiezen waar, wanneer en met wie ze sporten"

door: Marc Hoeben | 14 januari 2016

De nieuwe sportconsument is minder snel lid van een club of bond en schreeuwt om een op maat gesneden benadering. Dat is de visie van Niels Schut, een jonge ondernemer uit Apeldoorn van 23 jaar. Hij is de man achter het online platform Netband.nl en eigenaar van het bedrijf Sportunity. Schut heeft duidelijke ideeën over het tot stand brengen van een verbinding tussen ongebonden sporters.

XL2Netband-1Het begon allemaal vanuit zijn eigen passie voor tennis. Niels Schut gaf les bij tennisclub Sprenkelaar in Apeldoorn en kreeg van zijn leerlingen vaak hetzelfde verhaal te horen. “Mensen kwamen naar me toe met de vraag of ik niet iemand voor ze kon vinden met wie ze konden tennissen. Ik probeerde ze aan elkaar te koppelen. Maar het maken van een goede match viel nog niet mee. Ik had al snel het idee dat het eenvoudiger moest kunnen.”

Moderne oplossing
De tennisleraar in een centrale rol bij het ontwikkelen van een clubgevoel en het binden en vasthouden van nieuwe leden. Zó ziet de KNLTB het graag en die oude troefkaart probeert de tennisbond nog steeds uit te spelen, nu de sport een forse krimp beleeft en alleen al de laatste tien jaar enkele honderdduizenden leden kwijtraakte. Een moderne oplossing liet lang op zich wachten. Schut denkt deze te hebben. De van origine Beekbergenaar begon in 2010 aan zijn studie Sport, Management en Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam. In het derde studiejaar wachtte hem het schrijven van een ondernemingsplan, waarover hij in de zomer van 2012 zijn gedachten al liet gaan.

“Het probleem van tennisclub Sprenkelaar bleek onderdeel te zijn van een veel groter probleem. Binnen drie jaar na hun aanmelding als nieuw lid haakt vijftig procent alweer af. Vele clubs hebben moeite met het vasthouden van hun leden, vaak is er sprake van krimp. Het gaat tennisbreed duidelijk niet goed. Heel vervelend voor de clubs, want ze raken mensen, ondanks alle moeite bij het werven van nieuwe leden, heel snel kwijt. Van daaruit ben ik gaan nadenken en die gedachten hebben zich ook dankzij mijn studie steeds verder ontwikkeld. Ik vroeg me af: wat speelt er echt? Wat is echt de behoefte van de ongebonden tennisser?”

"Ik heb voetbalvrienden die vijf keer per jaar tennissen, maar geen zin hebben in een lidmaatschap"

Netband.nl
Schut kwam met het online platform Netband.nl, voor tennissers die op een makkelijke manier speelpartners willen vinden en bovendien – een stap verder – hiervoor een geschikte locatie willen vinden, zonder meteen ergens lid te moeten worden. “Ik heb voetbalvrienden die vijf keer per jaar tennissen, maar geen zin hebben in een lidmaatschap. Nou, wat is er mooier als ze op een simpele manier ergens terecht kunnen? Bij veel clubs liggen de banen vrij. Het wordt alleen veel te weinig op deze manier gefaciliteerd.”

XL2Netband-2

Met een voorzichtig begin is Schut tot een lijst van 22 deelnemende clubs gekomen. “Gekscherend zeg ik wel dat wij de Tinder voor tennis zijn. We regelen alleen wel meer dan de date, want je kunt ook daadwerkelijk een baan krijgen. Sommige clubs hoorden van mijn idee en hebben mij zelf benaderd. Daarnaast ben ik ook echt het land ingetrokken om verenigingen op te zoeken en het een en ander uit te leggen.”

"De bond bleef mij toch te veel hangen in de eigen structuur en vooral denken vanuit het eigen ledenbestand"

Zijn rondreis zorgde voor meer ruchtbaarheid en de KNLTB legde contact. “De bond wilde graag dat ik intern bij hen het project zou doen. Maar ik vond niet dat ik het zomaar bij hen moest onderbrengen. Zij hadden ook al een andere partij in de arm genomen, onder meer voor het bouwen van een app. Met die partij heb ik drie maanden samengewerkt en toen ben ik eruit gestapt. De bond bleef mij toch te veel hangen in de eigen structuur en vooral denken vanuit het eigen ledenbestand. Terwijl ik juist heilig geloof dat de sport bezig is met een omslag en dat mensen veel meer ongebonden sporten.”

Elkaars concurrent
De tennisbond is inmiddels met de Clubapp op de proppen gekomen, om leden van clubs onderling makkelijker afspraken met elkaar te laten maken. Netband.nl wil nog met een app komen, maar die app zal uitgaan van meer multifunctionaliteit, zo belooft Schut. “Wij gaan er zeker op door. De tennisbond heeft, verwacht ik, niet voldoende lef en mogelijkheden om echt te veranderen. We zijn nu gedeeltelijk elkaars concurrent. Het is naar dat het op deze manier moest lopen. Ik had het liever samen gedaan.”

Inmiddels gaat het verhaal voor Schut veel verder dan Netband.nl, legt hij uit. Hij is eigenaar geworden van het bedrijf Sportunity, met als motto ‘Our mission is to connect people who love sports!’ en geeft aan wel slagkracht te hebben. “We hebben investeerders achter ons. We kunnen tools ontwikkelen om de bonden verder te helpen.”

"Wij gaan samen met de bond de ongebonden sporter in kaart brengen en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen"

Hij is sinds december bij de schaatsbond aan de slag. “We presenteren eind deze maand een case. De schaatsbond is ook typisch een bond van een sport met een heleboel ongebonden mensen. Ze kennen misschien maar een fractie van het potentieel aan schaatsers. De bond heeft 80.000 leden, maar naar schatting 2,5 miljoen mensen schaatsen zelf en de sport heeft rond de 5 miljoen fans. Met onze nieuwe aanpak kunnen ze heel veel bereiken. Wij gaan samen met de bond de ongebonden sporter in kaart brengen en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen waardoor ze interessanter worden voor sponsoren en partners.”

Community wordt bepalend
Schut - die ondertussen is afgestudeerd als excellente student in het zogeheten Honours Traject van de HvA - sprak met de Atletiekunie en met de bonden van ‘horecasporten’ als biljarten, darts en bowlen. “Daar hebben ze zich altijd heel erg gefocust op de wedstrijdsport, terwijl veel mensen het meer zien als een spel. Ook daar kunnen wij heel goed van dienst zijn. Vooral individuele sporten hebben te maken met een andere maatschappij, met trends als individualisering en consumentisme. De sport is aan het kantelen en vraagt een nieuwe aanpak. Verenigingen en bonden vinden nog steeds dat sporters lid moeten zijn. Maar mensen willen zelf kiezen waar, wanneer en met wie ze sporten. Ze willen ook vaak verschillende sporten doen. Hierdoor wordt de community bepalend. We moeten beleving toevoegen, voordelen toevoegen en mensen met elkaar verbinden.”

Voor meer informatie: www.netband.nl en www.sportunity.nu

« terug

Reacties: 9

stan stolwerk
14-01-2016

Alweer een tijd geleden Niels, dat we elkaar spraken. Mooi dat jonge sportondernemers zoals jij doorzetten! Ik schreef eerder in deze omgeving al eens over die eeuwige ledenfixatie van sportorganisaties van clubs tot bonden en koepels. Men zegt en begrijpt wel dat men moet gaan veranderen maar 'echt doorpakken en doen'...?! Ik zie het veel te weinig. Ik durf wel te stellen dat veel (sport)consumenten niets zouden missen als veel van de clubs en/of bonden niet meer zouden bestaan. Welke club/bond durf die vraag aan zichzelf te stellen... en naar de uitkomst te handelen?

Lof voor je doorzetten; carry on the good work!

Stan 

Peter Baltus
14-01-2016

Niels, wat een fantastische ondernemer ben jij met een super vooruitziende visie. Je bent niet voor niets afgestudeerd met een tien. Ga zo door!!

Niels Schut
14-01-2016

Hoi Stan en Peter, bedankt voor jullie leuke reacties! En Stan inderdaad leuk na elkaar al zo lang niet te hebben gesproken! Hoe gaat het bij jou?

Hans Bosch
14-01-2016

Zo, zo, zo herkenbaar! Bestuurders moeten wakker worden. Ook "over de clubs heen'' zouden er mogelijkheden geboden moeten kunnen worden. Waarom zou ik als lid van Vego niet kunnen spelen bij - en met een lid van - de Sprenkelaar. Dat geldt zeker voor de Jeugd!

Niels Schut
15-01-2016

Beste Hans,

Ik denk inderdaad voor veel bestuurders herkenbaar, maar veranderen is vaak een moeilijke stap met de bestaande cultuur en structuren. Je komt aan de verenigingen te zien ook uit de regio van Apeldoorn, ik ben namelijk ook gevraagd om op 3 februari in Apeldoorn een inspiratie avond te geven voor vele bestuurders in de regio over 'Van vereniging naar community', misschien ook leuk voor jou om bij te wonen! Aanmelden kan via: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-inspiratieavond-bestuurdersacademie-van-vereniging-naar-community-20412787196?aff=es2

Lodewijk Klootwijk
15-01-2016

Dag Hans,

Mooi initiatief. Sluit aan bij (ons) idee dat mensen mensen binden. Daarvoor is het raadzaam mensen met elkaar in contact te brengen. Kijk ook eens naar golf: ca. 400.00 spelers, waarvan misschien 1/3e echt actief in een club. 

Groet,

Lodewijk

Stan Stolwerk
19-01-2016

Niels met mij all well. Ik lees dat je je verhaal uitdraagt ergens in Apeldoorn; mooi. Share the vision. ik mocht afgelopen zaterdag ook bijdrage leveren aan de transitie van de KWBN (grootste wandelorganisatie van Nederland) die ook heel duidelijk gaan inzetten op hun 'fanbase' / community. Spannend maar onvermijdelijk proces. ik kon goed putten uit de strategie die wij als grootste camperclub van Europa ingezet hebben en die aanslaat en groei op alle vlakken laat zien. Weg met drempels, omarm moderne media en ga in gesprek met liefhebbers (in de community), stop de ledenfixatie en zet de slagbomen open. 

Paul ten Hag
20-01-2016

Niels,

Complimenten voor je initiatief in deze, en met name het begrijpen en oppakken van de ontwikkeling in de sport die zich nu voordoet. Als voorzitter van de nieuwe Stuurgroep 'Nederland Sport', die zich primair richt op het ontzorgen en faciliteren van kleine sportbonden, wil ik graag aangeven dat deze ontwikkeling de sportbonden en ook de stuurgroep uiteraard niet is ontgaan. Ik lees in je tekst, en ook in die van de reactie-gevers, dat veel sportbonden (nog) niet het lef of vertrouwen hebben om deze route ook te bewandelen en daar open voor te staan. Niet alle (sport)consumenten hebben een directe verbinding met een sportvereniging of sportbond nodig, maar er zijn zeker vele indirecte behoeftes en mogelijkheden. Een zorgvuldig opgebouwd systeem van 76 sportbonden met 26.000 aangesloten sportverenigingen, ruim 4 miljoen unieke leden en 1 miljoen vrijwilligers poets je niet zomaar weg, en help je ook niet door de slagboom ineens open te zetten. Alles met beleid, met oog voor bestaansrecht maar vooral ook voor de huidige ontwikkeling inzake de behoeftes van de sporter. Primair gaat het om de sport en de sportconsument, en NOC*NSF, de sportbonden, de sportverenigingen maar ook organisaties als Netband kunnen daarin faciliteren en ondersteunen naar behoefte van de afnemers. Het lopende NOC*NSF project 'Transitie in de Sport' omvat ook deelprogramma's gericht op o.a. 'het vergroten van het bereik naar sportconsumenten' en 'het stimuleren van ondernemerschap'. 'Sporttak overstijgende transitieplannen' maken hier ook onderdeel van uit. Het nieuwe motto is (en blijft):  "Als je wilt sporten, dan moet je dat lekker kunnen doen. Hoe, waar en wanneer je maar wilt". Sportbonden en sportverenigingen beschouwen zich geen eigenaar van de sport, maar geven toegang tot de sport. Sport is van en voor iedereen. Jouw initiatief past daar uitstekend in, en ook de sportbonden beseffen dit maar al te goed. 

Veel succes met je online platform, en we volgen graag de voortgang hiervan!

Niels Schut
21-01-2016

Beste Paul,

Helemaal mee eens en heel helder geformuleerd! Vanuit Sportunity ondersteunen wij graag deze ontwikkelingen met daarbij de bewustwording van bestaande structuren en cultuur, lijkt me dan ook leuk eens met elkaar af te spreken! Stan als je het leuk vindt om met ons mee te sparren vanuit je huidige maar natuurlijk ook voorgaande connectie, ben je ook van harte uitgenodigd! Paul ik heb je een mail gestuurd.

Ik hoor graag van je! 

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst