Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Ook AllUnited lanceert app voor tennisclubs

door: Marc Hoeben | 3 maart 2016

De tennissport raakte de laatste jaren in Nederland in rap tempo leden kwijt. Juist in die krimpende markt liggen er kansen voor nieuwe initiatieven, bedacht ook AllUnited. Het Noordwijkse bedrijf had al overduidelijke wortels in het verenigingsleven met ict-toepassingen voor ledenadministratie, financiële administratie en communicatie. AllUnited gaat het dienstverleningspakket nu uitbreiden met een interactieve app.

XL8ClubApp-1Nieuwe aanwas kennen de tennisclubs in Nederland wel. Maar uit recent onderzoek van tennisbond KNLTB bleek al dat de sport een heel groot probleem heeft met het vasthouden van die nieuwe leden. De meesten haken binnen twee jaar af, omdat ze geen aansluiting kunnen vinden binnen de vereniging. In die zin legt tennis het al snel af tegen de vaak meer sociale omgeving van de teamsporten.

Moderne technologie
Voor de oplossing van dit probleem zou de moderne technologie wel eens een oplossing kunnen bieden. Die gedachte is inmiddels aan verschillende kanten opgeborreld. De KNLTB brengt dit jaar in samenwerking met LISA de ClubApp op de markt, waarmee het vooral ook makkelijker moet worden om geschikte speelpartners bij dezelfde club te vinden.

Ook Netband.nl, met bedenker en oud-tennisleraar Niels Schut, is bedacht om tennissers en tennissters makkelijker aan elkaar te koppelen. Schut – die sterk oog heeft voor de niet-gebonden sporters en juist daar de mogelijkheden voor nieuwe concepten ziet liggen - was zelfs een tijdje in gesprek met de KNLTB, maar tot een samenwerking kwam het niet. AllUnited was wellicht een logischer partij voor de bond geweest, vinden ze zelf.

"Hockey is een totaal andere sport dan tennis, waar je veel meer met individuele wensen te maken hebt en veel meer met een heel grote groep die puur recreatief speelt"

“Niels is vooral bezig met platforms voor sporters onderling,” geeft William van Rijn, commercieel directeur van AllUnited, aan. “Wij zaten al heel erg in oplossingen voor verenigingen, op het gebied van leden- en financiële administratie. Van daaruit hebben we al veel te maken met besturen van clubs. Wij automatiseren al een deel van de tenniswereld. In die zin vinden we het wel verassend dat de KNLTB met LISA in zee is gegaan en het bevreemdt ons ook wel dat wij, of een andere grote aanbieder, niet gevraagd zijn met een oplossing te komen. LISA is wel thuis in de hockeywereld, ze hebben daar ook een app gelanceerd. Maar hockey is een totaal andere sport dan tennis, waar je veel meer met individuele wensen te maken hebt en veel meer met een heel grote groep die puur recreatief speelt en niet in een competitieteam, zoals bij hockey.”

Bredere wensen
AllUnited startte vijftien jaar terug als een initiatief van Dirk Teeuwen, die destijds penningmeester was van hockeyclub Zwart Wit in Breda. “Andere clubs uit de buurt vonden het interessant,” aldus Van Rijn. “Zo is het langzaam uitgebreid, ook al omdat Bea Logtenberg als consultant erbij kwam en we meer en meer ook beroeps- en patiëntenverenigingen gingen ondersteunen, met bredere wensen op het gebied van boekhouding.”

Het bedrijf telt inmiddels elf medewerkers en heeft ook wortels in atletiek, voetbal, basketbal, schaatsen en zwemmen. “Negentig procent van onze verenigingen zijn sportclubs. Ik schat zo in dat het om een kleine 150 tennisverenigingen gaat.”

"We hadden al websites die het behoorlijk goed deden op mobieltjes, maar vorig jaar is het - op verzoek van clubs - tot een app gekomen"

Zo’n zeven jaar terug – door de samenwerking met Hugo de Bruijne van Aan Zee Communicatie uit Noordwijk - verschoof de aandacht van het bedrijf van de administratieve zaken naar het toepassen van communicatieve oplossingen. “We gingen nieuwsbrieven verzorgen en websites bouwen. We hadden al websites die het behoorlijk goed deden op mobieltjes, maar vorig jaar is het, op verzoek van clubs, tot een app gekomen. Die is relatief simpel en gratis en eigenlijk een verlengstuk van onze site, voor iedereen die al een pakket van onze dienstverlening afnam.”

XL8ClubApp-2Vanuit de eigen activiteiten vond AllUnited dat het niet bij deze puur informatieve app kon blijven. “Sinds augustus vorig jaar zijn we bezig met een app met meer interactieve elementen. Dan moet je denken aan zaken als een laddercompetitie waarvoor je wilt afspreken, het gebruik van social media en het eenvoudig delen van informatie met je club en je team. We werken samen met het bedrijf Socie uit Groningen, ze hebben een app die al draait bij circa driehonderd verenigingen. Op dit moment wordt deze voor de sport doorontwikkeld en gekoppeld aan het systeem van AllUnited, waarbij we denken vanuit het individu, vanuit de club en vanuit de tenniswereld. Het moet echt een volledige app worden.”

Roadshow
En, als het aan AllUnited ligt, beter en goedkoper dan de ClubApp van concurrent LISA en de KNLTB. De tennisbond hield her en der in het land al voorlichtingsbijeenkomsten, dat wil AllUnited ook vanaf april gaan doen. “We hebben al een aantal clubs bereid gevonden, zodat we daar een roadshow kunnen houden. Op die manier kunnen mensen in elk geval vergelijken welke app ze beter vinden.”

De nieuwe app van Allunited verschijnt in drie kernvarianten. De basisvariant is gratis, daarnaast komt er een betaalbare eigen Club-variant. In beide varianten worden de kleuren van de club standaard opgenomen. Tenslotte biedt AllUnited de mogelijkheid om een 'club-made app' te realiseren. Deze applicatie wordt dan helemaal aangepast aan de wensen van de vereniging.

Tarieven
Bij de ClubApp wordt gesproken over een bedrag van 15 euro per maand per club bij een simpele standaard app en over 40 euro per maand per club voor een meer uitgebreide versie. Wie nog meer wil komt aan bedragen van 1 tot 2,50 euro per lid voor een seizoen, waarbij volgens verwachting een overeenkomst voor drie jaar moet worden afgesloten.

"Bij ons is meer maatwerk mogelijk en we blijven ook de gratis app bieden"

“Bij ons kost het duurste pakket van onze dienstverlening 1 euro per lid per jaar, inclusief boekhouding. De app komt daar voor een klein bedrag bovenop, maar dit bedrag zal zeker lager liggen dan bij de KNLTB en wij hebben het niet over een driejarig contract. Bij ons is meer maatwerk mogelijk, we blijven ook de gratis app bieden. Het is niet zo dat we veel geld denken te kunnen verdienen met de nieuwe app. Maar we zien het meer als onderdeel van onze dienstverlening. We moeten wel mee en dat doen we graag op een goede manier.”

Voor meer informatie zie: www.allunited.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst