door: Rutger Oosting | 14 oktober 2021
Dion Bulkens is bij Kenniscentrum Sport & Bewegen in dienst als specialist Esports, Gaming en Gamification (EGG). Samen met zijn collega accountmanager Herman IJzerman hoopt Bulkens de grote opkomst van esport, gaming en gamification (EGG) te verduidelijken bij onder meer overheden, wetenschappers, politici, traditionele sportorganisaties en andere maatschappelijke organisaties. Afgelopen dinsdag vond hiervoor het evenement ‘Kennisevent Esports, Gaming en Gamification’ plaats op Papendal.
Esports is het professioneel competitief beoefenen van een videogame, variërend van FIFA tot het megapopulaire League of Legends. Esports groeit de laatste jaren als kool. Bijna vijfhonderd miljoen mensen wereldwijd kijken naar eports en ook in Nederland worden al live-evenementen georganiseerd waar honderden fans op af komen. “Dat heeft deels te maken met de digitalisering en internationalisering. Mensen over de hele wereld gamen op steeds hoger niveau. Wat je ziet is dat de jeugd erg tot gaming is aangetrokken. Die zijn ook geïnteresseerd in de toppers en daar kijken ze dan graag naar. Net als wij naar bijvoorbeeld topwedstrijden in het voetbal kijken. Mensen komen er zelfs voor naar stadions of grote evenementenhallen. In Nederland is dat nog lang niet zo groot als in bijvoorbeeld Azië, maar het begint wel steeds meer te komen”, zegt Dion Bulkens.
Esports wordt tegenwoordig door Kenniscentrum Sport & Bewegen echt gezien als 'topsport'. Volgens Bulkens is dit een nieuwe stap richting het verder professionaliseren van esports. “Het wordt steeds serieuzer. Het is de top van het gamen wereldwijd. De manier van trainen, de energie die erin gestoken moet worden… Het is eigenlijk best wel vergelijkbaar met de traditionele sporten. Esports als topsport bestaat alleen nog niet zo lang en wij moeten die stappen richting professionalisering nog wel maken. Maar er komt wel steeds meer aandacht voor de manier van trainen, de mentale weerbaarheid, ontspanning, fysio’s enzovoort. Door de professionalisering groeit de aandacht van het publiek, en daarmee ook de interesse van grote merken zoals KPN en MasterCard in esports.”
“Bij innovatie heb je altijd pioniers nodig. Die moeten ervoor gaan en het op poten gaan zetten”
Sportbonden
Vanuit de traditionele sportbonden wordt wisselend gereageerd op de opkomst van esports. Sportbonden leken in het begin nog sceptisch, maar inmiddels hebben onder meer de KNVB en KNAF de esports al omarmd. “Bij innovatie heb je altijd pioniers nodig. Die moeten ervoor gaan en het op poten gaan zetten”, zegt Bulkens. “Op het moment dat het succesvol blijkt te zijn, dan komt het sneller in het gezichtsveld en de mindset van professionals. Dat zie je nu in de praktijk al terug. Wij willen de juiste informatie geven zodat mensen een goede overweging kunnen maken of ze iets met esports, gaming of gamification gaan doen."
Gamification
Gamification is bij veel mensen misschien een onbekender begrip. Echter hebben veel mensen hier al mee te maken. Gamification is namelijk het verbeteren van een activiteit door een spelelement toe te passen. De stappenteller op een telefoon die een melding verstuurt bij een bepaald aantal stappen is een simpel voorbeeld van gamification. “Maar het wordt ook gebruikt in het onderwijs. Zo zijn er bijvoorbeeld al scholen waar interactieve muren zijn geplaatst en interactieve buitentoestellen. Maar het kan ook gebruikt worden in de zorg of op de werkvloer”, vervolgt Bulkens. “Je kan door het toepassen van gamification worden gestimuleerd om meer te bewegen. Dat neemt de laatste jaren een grote vlucht.”
Kennisevent
Afgelopen dinsdag werd het evenement ‘Kennisevent Esports, Gaming en Gamification’ namens Kenniscentrum Sport & Bewegen door Bulkens georganiseerd, in samenwerking met de provincie Gelderland, Gelderse Sport Federatie en EsportsX. Tal van sprekers uit de EGG-wereld deden hier hun woord tegenover de ruim 250 belangstellenden. Zo sprak onder meer een vertegenwoordiger van de gemeente Rotterdam over hoe zij EGG inzetten om mensen in beweging te krijgen, voormalig profvoetballer Dirk Marcellis (tegenwoordig presentatiecoach binnen de Talent Academy Group) en Matthijs Vink, oprichter van Esports Campus Amsterdam. “Je ziet dat mensen uit heel veel verschillende gebieden interesse hebben in de onderwerpen. Buurtsportcoaches tot aan managers in de topsport tot aan beleidsmedewerkers van diverse overheden waren op het evenement aanwezig. Mensen willen heel erg weten wat er in de praktijk gebeurt rond om esports gamen en gamification. Ze waren erg benieuwd naar voorbeelden.”
Er wordt vanuit gegaan dat de drie hoofdpunten van het werk van Bulkens in de komende jaren alleen nog maar groter gaan worden. “Dit is pas het begin. Daar ben ik van overtuigd. Ik ga het in de komende jaren niet rustiger krijgen. Dat is helemaal niet erg. Ik werk namelijk met allemaal mensen met veel intrinsieke motivatie om de EGG groter te maken. Mijn werk is nog lang niet klaar”, sluit Bulkens af.
Dinsdag 12 oktober jl. werd het evenement ‘Kennisevent Esports, Gaming en Gamification’ namens Kenniscentrum Sport & Bewegen door Bulkens georganiseerd