Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Startup Ludimos helpt cricketspelers met intensieve coaching

door: Frank Molema | 14 november 2019

Wie als amateur cricket speelt, kan wat coaching gebruiken. De tips en trucs die een trainer geeft, moeten vervolgens wel blijven hangen. Bovendien is het handig als je adviezen van een paar maanden eerder nog kunt terugvinden. De startup Ludimos probeert, met behulp van een online platform, spelers en trainers op een overzichtelijke wijze bij elkaar te brengen. 

Ludimos-1 copyHet in Amsterdam gevestigde Ludimos, opgericht in september, is een idee van Said Zadou en Madan Raj Rajagopal. Zij merkten dat ze bij het beoefenen van hun sport moeite hadden om feedback van hun trainer te onthouden. “De coach kan bovendien niet bewijzen dat ik een halfjaar geleden iets fout deed”, vertelt de Marokkaans-Nederlandse Zadou aan. “Een online platform waarop coach en spelers met elkaar in contact kunnen komen, is de oplossing.” 

Artificial intelligence
Ludimos biedt spelers en coaches niet alleen de mogelijkheid om met elkaar te communiceren, ook kan een speler een video van zichzelf uploaden, waarop de trainer vervolgens kan reageren. Via artificial intelligence haalt Ludimos daarnaast informatie uit de video. Bij cricket gaat het bijvoorbeeld om de snelheid van de bal en de afstand tussen werper en degene die bal moet slaan.

Voorlopig richt Ludimos zich alleen op cricket. “Veel mensen denken: waarom cricket?”, vertelt Zadou. “Als je kijkt naar het aantal spelers en fans, dan is cricket na voetbal misschien wel de tweede sport van de wereld. Daar komt bij dat er weinig technische ondersteuning is in deze sport. Voor voetbal kan ik tientallen bedrijven opnoemen die de sport proberen te verbeteren, maar bij cricket zijn niet genoeg bedrijven die software bouwen.” 

“Wij willen coaches niet vervangen, maar juist helpen, we richten ons op coaches die wel de kennis, maar niet de middelen hebben om die over te dragen”

Later ook tennis, golf en hockey
Zadou en zijn Indiase partner Rajagopal hopen zo dat cricket in Europa groter wordt en dat meer mensen de sport gaan beoefenen. Het doel is om over een jaar ook sporten als tennis, golf en hockey toe te voegen aan Ludimos. Dat is technisch gezien wat eenvoudiger dan bijvoorbeeld voetbal. Voordat die sport ook in Ludimos beschikbaar is, moet het bedrijf nog stappen zetten. 

Op dit moment heeft Ludimos twee klanten en zo’n tweeduizend gebruikers. Eén van die klanten is cricketclub Bloemendaal, die per lid dat van Ludimos gebruikmaakt 4 euro per maand betaalt. Een andere klant is een privécoach in Zuid-Afrika, die voorheen WhatsApp, Dropbox en Skype gebruikte voor zijn coaching. Met Ludimos kan hij alles doen op één platform. “Wij willen coaches niet vervangen, maar juist helpen”, zegt Zadou. “We richten ons op coaches die wel de kennis, maar niet de middelen hebben om die over te dragen.”

Schermafbeelding 2019-11-13 om 11.17.41 copy

Met tool geld besparen
Zadou merkt op dat in Nederland buitenlanders worden ingevlogen die in de avonduren cricket-trainingen geven. Een coach uit Zuid-Afrika of Australië, bijvoorbeeld. Dat kost een club als Bloemendaal flink wat geld. Met Ludimos hoeft een coach niet per se meer naar Nederland te komen, maar kan hij zijn tips en trucs overbrengen via het online platform. “Als je met onze tool de kosten van coaches kan drukken, kan je het geld dat je bespaart ergens anders aan besteden.” 

Zadou ziet de kleine Nederlandse markt, met slechts tientallen clubs en honderden spelers, als een testmarkt. De bedoeling is uit te breiden naar landen waar cricket meer populair is, zoals Zuid-Afrika, Engeland en Australië. Ludimos richt zich op beginnende cricketspelers. “We willen klein beginnen en nog niet concurreren met de grote bedrijven. Als je direct naar de professionals gaat, word je nog niet serieus genomen.”

“Ik wil komende twee maanden graag drie klanten erbij. Het zou mooi zijn als we 2020 kunnen starten met zo’n vijfduizend gebruikers”

Tiktok
Via LinkedIn wordt gezocht naar geschikte coaches. Ook denkt Zadou aan het gebruik van Tiktok, een sociaal medium – populair in China – waarop korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Waarom adverteren via dat platform? “De mensen die wij willen bereiken, maken daar gebruik van. Als je ziet dat het op een ander medium druk is, moet je op zoek naar nieuwe media. Facebook zit bijvoorbeeld al bomvol met advertenties. Daarom gaan we op zoek naar andere kanalen om ons idee te verspreiden.” 

Hoewel Ludimos pas enkele maanden bestaat, hoopt Zadou nog dit jaar een flinke groei door te maken. “Ik wil komende twee maanden graag drie klanten erbij. Het zou mooi zijn als we 2020 kunnen starten met zo’n vijfduizend gebruikers.” 

Voor meer informatie: Ludimos.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst