Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Met een app klaargestoomd voor de Nijmeegse Vierdaagse

door: Nelleke van der Heiden | 29 mei 2019

Dankzij de Vierdaagse Experience app kunnen dit jaar nog meer mensen goed voorbereid aan de Nijmeegse Vierdaagse beginnen. Voor het elfde jaar biedt de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) daarnaast het Via Vierdaagse-programma aan in aanloop naar de Vierdaagse. “De Vierdaagse loop je niet zomaar en er doen elk jaar veel debutanten mee. Eigenlijk moeten we iedereen een voorbereidingsprogramma aanbieden, maar we hebben niet genoeg plekken in het Via-programma”, vertelt Sil Sanders van KWBN. 

Wandelapp-1Daarom heeft de wandelbond een beroep gedaan op Close, een mobiel marketingplatform dat een app heeft ontwikkeld waar je in aanloop naar, tijdens en na een evenement allerlei informatie in kunt vinden en delen. “Zij hadden de app al, wisten al hoe gebruikers de app ervaren en met een eigen sausje van de Vierdaagse erover konden we de wandelaars snel iets bieden.”

Snel schakelen
Omdat het voorbereidingsprogramma Via Vierdaagse ieder jaar sneller vol zit, was KWBN al aan het nadenken hoe ze meer wandelaars iets konden bieden ter voorbereiding. In februari kwamen ze met Close in contact en toen is het meteen snel gegaan, vertelt Sanders. “We zijn met elkaar om tafel gegaan en we waren vrij snel overtuigd. De mensen van Close lieten zien dat ze snel konden schakelen. Wij gaven onze wensen aan en 29 maart zijn we live gegaan.”

Die wensen hadden natuurlijk met de voorbereiding te maken. Er moesten tips en schema’s zijn, maar ook een mogelijkheid om vragen te stellen aan deelnemers om ze zo gerichter te kunnen helpen - "De content is kort, simpel en gecombineerd met emoticons. Het lijkt net een soort Whatsapp” - en de app moest ook mogelijkheden hebben voor tijdens de Vierdaagse. “En we willen de wandelaars blijven helpen, dus we zijn ook bezig met de vraag hoe we ze aan het wandelen houden, of ze misschien volgend jaar weer meedoen of recreatief blijven wandelen.”

Een belangrijke doelstelling voor de wandelbond is om zoveel mogelijk Nederlanders op een verantwoorde manier aan het wandelen te krijgen en te houden

App biedt ook fun
Behalve dat appgebruikers kunnen zien hoe ver ze zijn in hun voorbereiding, zitten er ook 'fun dingen' in de app, vertelt Sanders enthousiast. “Een fotofilter, filmpjes met stellingen waarbij je kunt aangeven of het waar of niet waar is, je kunt er dus ook mee spelen, ook met andere wandelaars.”

Wandelapp-2Een belangrijke doelstelling voor KWBN is om zoveel mogelijk Nederlanders op een verantwoorde manier aan het wandelen te krijgen en te houden. Om mensen te bereiken zette de bond al wel sociale media in, Facebook en Twitter en via het platform Wandel.nl heeft de bond al meer dan een miljoen wandelaars bereikt, maar een app was er tot nu toe niet. 

Inspelen op behoeftes
De app is er natuurlijk vooral voor de (beginnende) wandelaar, maar is zo ontwikkeld dat KWBN zelf ook veel te weten kan komen over haar doelgroep en hierdoor gerichter kan inspelen op behoeftes. “De app zit zo in elkaar dat we zelf kunnen bepalen welke content we pushen naar de deelnemers. Hij is gebruiksvriendelijk ingericht zodat we makkelijk zelf onze draai eraan kunnen geven. Iedere Tip van de Week verwijst naar een uitgebreider artikel op Wandel.nl, we kunnen de deelnemers vragen stellen via de app en zo data verzamelen over de deelnemers en monitoren hoe onze informatie ontvangen wordt.”

De app is gratis voor gebruikers. Voor je ‘m kunt gebruiken, moet je de app wel aan een evenement zoals de Vierdaagse koppelen en om dat te kunnen doen, heb je een code nodig. De organisator van een evenement, zoals KWBN, betaalt wel een vast bedrag per maand per aantal gebruikers. Dat bedrag valt mee, maar KWBN kijkt wel hoe die kosten zijn terug te verdienen. Sanders legt uit: “Het verdienmodel van de app zit in de data die we verzamelen. Hoe meer we weten waar deelnemers behoefte aan hebben, des te interessanter wordt onze doelgroep voor derden. Samen met andere partijen kunnen we onze wandelaars nog beter helpen.” 

Voor de Orange Lions is de app van Close een manier om beter en interactiever te communiceren met de fans vóór en tijdens de wedstrijden

Extra voorbereidingstool
Voor de wandelbond is de app vooral een mogelijkheid om wandelaars van de Vierdaagse een extra voorbereidingstool te bieden die ook nog verschillende andere functies heeft. Maar er zijn ook andere voorbeelden. Voor de Orange Lions - ofwel het Nederlands nationaal basketbalteam - is de app van Close een manier om beter en interactiever te communiceren met de mensen die een kaartje kopen voor de wedstrijden en tijdens die wedstrijden met het publiek.

Voor meer informatie: Wandel.nl, Vierdaagse en Close 

Wandelapp-3

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst