Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nieuw initiatief brengt grote sponsors naar kleine clubs

door: Leo Aquina | 8 oktober 2015

De tijd dat de plaatselijke ‘FC Bal op het Dak’ werd gesponsord door de slager en de bakker om de hoek is voorbij. Als het aan AdsToSport ligt, halen lokale sportverenigingen binnenkort een groot deel van hun sponsorinkomsten uit advertenties voor grote landelijke of multinationale bedrijven. “Een nieuw verdienmodel”, zegt Jaap Stockmann. “AdsToSort biedt verenigingen een makkelijke inkomstenbron en geeft bedrijven de mogelijkheid om heel gericht op een doelgroep te adverteren en hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen.” Stockmann, die zich naast AdsToSport als hockeykeeper met Oranje voorbereidt op de Olympische Spelen van volgend jaar in Rio de Janeiro, richtte het bedrijf op met twee oude hockeyvrienden.
 
XL34AdsToSportJaapStockmannDe borden langs het veld met daarop de namen van de plaatselijke middenstand zijn al lang niet meer genoeg om sportverenigingen op een gezonde manier draaiend te houden. “Ik loop al 25 jaar rond in het hockey”, vertelt Stockmann. “En ik zie dat sportclubs veel moeite hebben om hun financiën rond te krijgen. Gemeentelijke bijdragen lopen terug en de afgelopen jaar gingen de sponsorinkomsten van sportclubs opnieuw met vier procent achteruit. Toen ik die problematiek met een paar oude hockeyvrienden besprak die zelf ook bestuursfuncties hebben bekleed in het hockey, kwamen we op het idee om een nieuw verdienmodel te ontwikkelen. Zo werd AdsToSport geboren.”

"Lokale sportclubs zijn normaal gesproken geen gesprekspartners van grote bedrijven"

Gat in de markt
Het nieuwe verdienmodel is gebaseerd op het feit dat sportclubs ondanks de teruglopende sponsorinkomsten wel degelijk een grote commerciële waarde kunnen hebben, niet alleen voor de plaatselijke middenstand maar juist ook voor grotere bedrijven. Stockmann: “Met tv-commercials bereik je een groot publiek, maar een advertentie op de website van een sportclub heeft meerwaarde omdat het bij mensen de positieve associatie opwekt van 'zaterdag op het sportveld'. De grote kracht is het specifieke bereik.” Die lokale sportclubs zijn normaal gesproken echter geen gesprekspartners van grote bedrijven. “Daar zat het gat dat wij met AdsToSport op kunnen vullen. Door de schaalgrootte worden de verenigingen nu wel interessant voor grote bedrijven”, aldus Stockmann.

Hoe gaat AdsToSport precies in zijn werk? “We helpen clubs aan nieuwe inkomsten door het verkeer op hun website te exploiteren, zonder dat de sportverenigingen daar zelf iets voor hoeven doen”, aldus Stockmann. “Het enige wat de vereniging hoeft te doen, is advertentieruimte op de website beschikbaar stellen. Om de vereniging zo min mogelijk te belasten, kunnen wij alles regelen met de websitebouwer.”

Betaald naar rato
AdsToSport acquireert bedrijven die geïnteresseerd zijn in een campagnes onder leden van sportverenigingen. Dat kunnen campagnes zijn bij alle verenigingen die aangesloten zijn bij AdsToSport, maar het kunnen ook op campagnes zijn die zich specifiek op één of meerdere sporten richten. De verenigingen krijgen betaald naar rato van het aantal bezoekers op hun website. Stockmann:

“Het tarief wordt berekend in CPM (Cost per Mille), prijs per duizend views. Wij maken een inventarisatie van het aantal CPM's dat een bepaalde campagne oplevert en bepalen op basis daarvan de prijs voor de adverteerder. De clubs worden ook op basis van CPM afgerekend, dus hoe meer pageviews hoe meer ze verdienen.“ De verdeling van de inkomsten tussen AdsToSport en de verenigingen is op dit moment fifty-fifty. “Maar we willen op termijn toe naar 70-30 in het voordeel van de clubs”, aldus Stockmann.

XL34AdsToSport-2

1 miljoen naar de sport
AdsToSport is daarmee naast inkomstenbron ook nog een goede stok achter de deur voor clubs om een goede website neer te zetten, waar de leden vaak op kijken. “Dat is een leuk neveneffect”, zegt Stockmann. “Het is niet onze core business, maar we zijn wel aan het kijken hoe we clubs daarbij kunnen helpen met tips & tricks.” Stockmann en zijn partners denken al na over meer aanvullingen op wat AdsToSport te bieden heeft, maar voorlopig hebben zij hun handen vol aan het huidige product:

"Voor 2016 hebben we de doelstelling om één miljoen euro uit te keren aan de sport"

“Op termijn kijken we naar schaalmogelijkheden, ook in het buitenland en eventueel naar digitale off-line producten zoals bijvoorbeeld digitale prijslijsten op de bar. Maar dat is toekomstmuziek. Op dit moment zijn we bezig met de technische implementatie van de 750 clubs die zich nu al hebben aangesloten. Daarmee hebben we al een groot bereik. We hebben al een campagne gedraaid voor voetbalschoenen van een groot internationaal sportmerk en op het hockeykanaal draaien we op dit moment een campagne voor een grote zorgverzekeraar. Voor 2016 hebben we de doelstelling om één miljoen euro uit te keren aan de sport en ongeveer tweeduizend verenigingen aangesloten te hebben.”

Olympische droom
Tot slot: hoe combineert Stockmann zijn bestaan als directeur van het ambitieuze jonge bedrijf met zijn olympische droom? “Ik zit van maandag tot en met woensdag intern op Papendal om me voor te bereiden op Rio”, zegt de hockeykeeper. “Dat heeft prioriteit, want dat is natuurlijk echt een heel mooi doel voor een sporter. Gelukkig heb ik een heel goed team achter me staan bij AdsToSport. Als ik er niet ben houden zij zich bezig met de dagelijkse gang van zaken. En zelf vind ik het fijn om naast het hockey afleiding te hebben. Als ik hard heb getraind op het hockeyveld, is dit een mooie manier om de zinnen te verzetten.”

Voor meer informatie: www.adstosport.nl

« terug

Reacties: 5

Zie ook:
08-10-2015

De startup SO Sport is wel erg vergelijkbaar...zie ook; http://www.vrijwilligersacademiebreda.nl/cursusaanbod/lezing-en-informatiebijeenkomst/so-sport-een-nieuw-verdienmodel-voor-sport-verenigingen/

Boris de Vries
09-10-2015

Willen jullie dit ook doen met een tafeltennisvereniging? Aangezien dit een kleine sport is in Nederland maar waar de laatste tijd toch mooie prestaties behaald worden, kan dit voor beide partijen misschien interessant zijn...

Maarten van Wijk
27-10-2015

Beste Boris,

AdsToSport is voor alle verenigingen interessant. Ook voor tafeltennisverenigingen. Er hebben zich inmiddels een aantal aangemeld, dus ik raad je aan dat voorbeeld met je club te volgen. 

Inzake de eerste reactie:

SO Sport is ook een interessant initiatief, maar werkt wel anders. Waar wij ons echt focussen op het bestaande online advertentiebudget van grote adverteerders (totaal € 1.4 miljard in 2014!) op een manier die de adverteerders en mediabureau's al vertrouwd is doet SO Sport op een afwijkende manier namelijk op de clublocatie. Wellicht interessant in de toekomst maar dit vergt nu nog veel aanpassing van sportclub en adverteerder. Wij kiezen nu voor de bestaande digitale kanalen van een club en de bestaande budgetten en werkwijze van adverteerders. En wij merken nu al volop dat dit werkt. 

Marjan Buwalda
21-03-2016

Hallo, vanuit mijn functie als bestuurslid bij een grote tennisvereniging in het Noorden (ci.1100 leden) ben ik benieuwd wat jullie voor ons zouden kunnen betekenen. Wij hebben een website natuurlijk, dus er kan wellicht ook meer dan alleen op de website adverteren. Hoor graag.

Maarten van Wijk
21-03-2016

Beste Marjan,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je interesse hebt in ons aanbod. We kunnen zeker kijken naar meer mogelijkheden. Via deze link kan je de tennisclub inschrijven: http://adstosport.nl/aanmelden/sportvereniging-aanmelden/

Na de inschrijving nemen we graag telefonisch contact met je op om verdere mogelijkheden te bespreken.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Maarten van Wijk

AdsToSport

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst