door: Thomas van Zijl | 7 mei 2015
De positie van combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches in Limburg staat onder druk. Een aantal van hen dreigt als gevolg van gemeentelijke bezuinigingen hun baan kwijt te raken, blijkt uit onderzoek van het Huis voor de Sport Limburg in samenwerking met het UWV. Andere vormen van financiering en duidelijke prestatieafspraken bieden misschien soelaas.
Gemeenten krijgen door de decentralisatie meer taken en in verhouding minder geld, dat is in Limburg niet anders. Toch zullen de gevolgen in deze provincie nadeliger uitpakken dan elders. Het niveau van het bewegingsonderwijs laat er nu namelijk al te wensen over. Dat is historisch zo gegroeid, zegt Jack Opgenoord, directeur Huis voor de Sport in Limburg.
“In de jaren zeventig kozen scholen voor extra investeringen in muziekonderwijs en remedial teaching en niet voor een vakleerkracht gymnastiek.” Dat is nog altijd in de cijfers terug te zien. Slechts een op de vijf gymnastieklessen wordt gegeven door iemand die daarvoor is opgeleid. Er is dus veel werk te doen voor buurtsportcoaches en combinatiefunctionarissen. Zij zijn de aangewezen mensen om docenten te ondersteunen en om die manier te zorgen voor lessen van voldoende kwaliteit. Juist hun banen raken door bezuinigingen van gemeenten in het geding.
Toegevoegde waarde
Opgenoord heeft daar een duidelijke verklaring voor. De toegevoegde waarde van de combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches is niet altijd even goed over het voetlicht gebracht “Daarmee maken we het gemeenten wel heel makkelijk om erop te bezuinigen. Zij betalen zestig procent van de loonkosten. Het is logisch dat zij willen weten wat er de afgelopen jaren bereikt is.”
“Geef als voorbeeld eens aan hoeveel kinderen goede gylmes hebben gehad"
Het ontbreekt vaak aan goede prestatieafspraken en gegevens om gemeenten met bezuinigingsvoornemens op andere gedachten te brengen. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn: “Geef als voorbeeld aan hoeveel kinderen goede gylmes hebben gehad, wat combinatiefunctionarissen voor werk verrichten op verenigingen, hoe de naschoolse opvang door buurtsportcoaches een impuls heeft gehad.” Als dat niet op korte termijn gebeurt verwacht Opgenoord dat er veel banen sneuvelen. Op dit moment werken er in 30 van de 33 Limburgse gemeenten ongeveer 125. Als de plannen zoals er nu liggen worden doorgevoerd, zit tussen de tien en twintig procent op korte termijn zonder werk.
Daadkracht
De strijd is echter nog niet gestreden, maar er is wel daadkracht en creativiteit voor nodig. “In Limburg is de afgelopen jaren veelal verzuimd te zoeken naar andere financiers, terwijl dat niet zo gek zou zijn. Als het onderwijs of de zorg profiteert van de inzet van combinatiefunctionarissen, is het dan te veel gevraagd dat het onderwijs en de zorg ook meebetaalt?”
“Er zijn talloze studies die uitwijzen dat kinderen zowel mentaal als fysiek gebaat zijn bij voldoende beweging en een goede motoriek"
Opgenoord vindt van niet, maar er is wel een cultuuromslag voor nodig. Instellingen in de zorg en het onderwijs zullen niet staan te springen om een bijdrage te leveren voor diensten die zij altijd kosteloos ontvingen. Opgenoord stelt dat het in ieders belang is om beweegonderwijs in de provincie op peil te houden. Die verantwoordelijkheid ligt primair bij het onderwijs zelf. “Er zijn talloze studies die uitwijzen dat kinderen zowel mentaal als fysiek gebaat zijn bij voldoende beweging en een goede motoriek. Door deze bezuinigingen en het mogelijk verdwijnen van buurtsportcoaches en combinatiefunctionarissen zetten we daar juist de bijl in.”
Oplossing
De kosten voor buurtsportcoaches en combinatiefunctionarissen komen in de huidige situatie te veel terecht op het bordje van de sport zelf. Dat is onterecht, want het werkterrein van deze mensen is vaak breder. Ze zijn bijvoorbeeld ook vaak actief in de zorg of als JOGG-consulent. Opgenoord denkt dat in specialisatie een deel van de oplossing verscholen zit. “Zorg voor focus en specialisatie. Als we het in de toekomst met minder mankracht zouden moeten doen, is een van de perspectieven dat iemand met een specialisme meerdere kleine gemeenten kan bedienen. Dat leidt vanzelf tot betere afspraken en betere prestaties. Daar kunnen we ook beleidsmakers mee overtuigen.”
Concluderend is in het in de ogen van Opgenoord onvermijdelijk dat er banen zullen verdwijnen, maar met duidelijke doestellingen en cofinanciering is de schade binnen te perken te houden. Het Huis voor de Limburg heeft zelf, op verzoek en in samenwerking met de gemeente Landgraaf, de aansturing van een aantal combinatiefunctionarissen op zich genomen om het goede voorbeeld te stellen. Hier betaalt scholengemeenschap Movare al mee aan een volledige fte.
Voor meer informatie: www.hvdsl.nl