Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Hoe 'big data' bijdroegen aan Duitse wereldtitel voetbal

door: Leo Aquina | 2 oktober 2014

Wereldvoetbalkampioen Duitsland maakte er dankbaar gebruik van: SAP Match Insights. De Duitse IT-gigant SAP ontwikkelde samen met de Duitse voetbalbond DFB in de aanloop en tijdens het WK Voetbal in Brazilië een data-analysesysteem, waarmee de coaches al tijdens de wedstrijd op grond van statistische informatie tactisch kunnen ingrijpen. “Natuurlijk is Duitsland niet alleen dankzij dit systeem wereldkampioen geworden”, zegt Jan-Willem de Koster, Business Development Manager bij SAP Nederland. “Maar het heeft er wel aan bijgedragen.” SAP ging onlangs een samenwerkingsverband aan met Panasonic en beide partijen hebben gepland om het systeem in het tweede kwartaal van 2015 op de markt te brengen voor voetbalclubs.

Oud-speler en general manager van Die Mannschaft Oliver Bierhoff is in een filmpje van SAP lovend over het systeem. ‘We hebben het systeem samen ontwikkeld. Beide partijen hebben hun expertise erin gestopt en het resultaat is heel goed. We hadden al langer de beschikking over data, maar nu kunnen we het direct inzichtelijk maken. De spelers weten ook goed hoe ze ermee moeten werken om de prestaties te verbeteren.’

Real time
Real time, daar gaat het volgens Jan-Willem de Koster vooral om. “De kracht van deze oplossing is vooral dat we de analyses al tijdens de wedstrijd zelf kunnen maken, zodat coaches direct kunnen ingrijpen.” SAP werkte in het verleden al samen met de Bundesliga-club TSG 1899 Hoffenheim, met sensoren. “Maar het gebruik van sensoren is in wedstrijden verboden”, aldus Koster. “Met camera’s kunnen we wel al tijdens de wedstrijden zelf analyses maken.”

Wat zijn dat voor analyses? “Je moet het zien als een soort dashboard”, verteld de Koster. “Je kijkt op het scherm naar de wedstrijd en scouts en coaches kunnen op ieder moment een speler aanklikken en dan krijg je allerlei gegevens in beeld, bijvoorbeeld hoeveel meters hij aflegt, hoeveel passes hij verstuurd, in welke richting die passes gegeven zijn en ga zo maar door. Maar het gaat niet alleen om de analyse van afzonderlijke spelers, we kunnen ook spelsituaties analyseren. Hoe staat de verdediging gepositioneerd? Hoe ver staan de verdedigers uit elkaar en hoe ver staan zij bijvoorbeeld van hun tegenstanders af? Hoe schuiven de linies in elkaar in de omschakeling? Dat kun je allemaal tijdens en na de wedstrijd analyseren en je kunt er als coach dus heel direct op ingrijpen of op trainen.”  

3,1 miljoen gegevens
SAP Match Insights maakt gebruik van drie Ultra Wide Panasonic-camera’s. “In die camera’s zit technologie om de spelers te herkennen. Van iedere speler worden ongeveer 25 fragmenten per seconde opgeslagen. Dat levert ongeveer 3,1 miljoen datagegevens op per wedstrijd en die data worden allemaal verwerkt in SAP Match Insights, waarmee je het allemaal kunt analyseren.”

Naast de mogelijkheid om real time te analyseren en te coachen biedt het systeem ook waardevolle data om in de trainingen te verwerken. “Je kunt er bijvoorbeeld ook dode spelsituaties mee analyseren. Daarnaast is er ook een database met spelerspasspoorten waarin allerlei technische gegevens van spelers zijn opgeslagen, zoals snelheid en vaardigheden, maar ook medische informatie. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld weer zien hoe zwaar je een speler tijdens de training kan belasten”, aldus De Koster.

Concurrentie in het zadel?
SAP ontwikkelde Match Insights samen met de DFB. Is de Duitse voetbalbond niet bang dat het de concurrentie een stap verder helpt als SAP en Panasonic dit systeem uiteindelijk op de markt gaan brengen? “Bij iedere innovatie in de sport zal de concurrentie er op termijn ook van profiteren, maar in eerste instantie heb je een voorsprong waarmee je je voordeel kunt doen”, zegt De Koster. “We hebben in ieder geval geen afspraken over exclusiviteit met de DFB.”

SAP Match Insights is vooralsnog niet beschikbaar voor andere clubs of bonden. “Het plan is om in het tweede kwartaal van 2015 een kant-en-klare versie op de markt te brengen”, aldus De Koster. SAP sloot onlangs een samenwerkingsovereenkomst met Bayern München en De Koster verwacht dan ook dat de Duitse recordkampioen een van de eerste clubs is die ermee gaat werken. Hoe duur het systeem zal worden, weet Koster nog niet. “Het systeem is nog in ontwikkeling en dat geldt ook voor de prijs.”

Kunnen Eredivisieclubs hun geld straks beter besteden aan een nieuwe spits of aan SAP Match Insights? “Nederland is steeds meer een opleidingsland en dan is dit systeem enorm waardevol. Het doel is prestatieverbetering en als je met dit systeem heel gericht je spelers beter kunt maken, worden zij ook weer meer waard op de transfermarkt.”

Niet alleen voetbal
SAP Match Insights is in eerste instantie gericht op voetbal, maar De Koster geeft aan dat het systeem ook voor andere sporten kan worden ingezet. “Het idee is wel echt om deze technieken veel breder in te zetten. Het platform en de technologie leent zich er uitstekend voor om ook in andere sporten zoals volleybal of basketbal en hockey te worden ingezet.”

Voor meer informatie: www.sap.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst