Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Computersysteem voor sponsoroverzicht groeit hard

door: Thomas van Zijl | 21 augustus 2014

Een sponsorcontract binnenslepen is voor de meeste verenigingen niet eenvoudig dezer dagen. Er komen meerdere gesprekken aan te pas en er wordt uitvoerig onderhandeld over de looptijd en de voorwaarden. Om in die wirwar van gegevens en papieren het overzicht te bewaren, ontwikkelde Arnout Luitse speciaal voor sponsorcommissies het crm-systeem Sponsit. Een dikke twee jaar na de lancering in 2012 zijn er al meer dan elfhonderd gebruikers.

De snelle groei verbaast de oprichters niet. Hun businessmodel is gebaseerd op een groot klantenbestand. Daarmee kunnen ze de prijs laag houden. “Sponsoring moet geld opleveren en niet te veel kosten”, zegt Luitse. Hoeveel het gebruik van Sponsit kost hebben verenigingen deels in de hand. Wie met het systeem maximaal vijfentwintig contacten wil beheren betaalt niets. Reiken de ambities verder dan loopt de prijs via verschillende pakketten op tot uiterlijk vijftig euro. Het idee blijft hetzelfde: overzicht scheppen in de financiële situatie van de club, met name op het gebied van sponsoring.

“De meeste clubs hebben daar een speciale commissie voor in het leven geroepen die bestaat uit goedwillende vrijwilligers. Ze bewaren hun mailwisselingen, grafieken en cijfers in een mapje, of het staat thuis op de computer. Sponsit brengt alle gegevens samen en zorgt voor een vaste plek.”

Tekentafel
Het concept dat Luitse en zijn partners twee jaar presenteerden staat nog altijd overeind, maar is wel continu in ontwikkeling. “We gaan regelmatig terug naar de tekentafel. Meestal is feedback van gebruikers een directe aanleiding. Het is de reden dat we bijvoorbeeld het onderdeel facturatie hebben toegevoegd. Daar bleek behoefte aan.”

De initiatiefnemers kunnen gemakkelijk meedenken met hun klanten, want zelf werkten ze in het verleden op dezelfde - vaak onhandige - manier. “Voor ons andere bedrijf 'Het Sponsorkantoor' gingen we jaren geleden aan de slag met Excel-bestanden en later met Dropbox en Google Drive. Echt overzichtelijker werd het niet. Dat we zelf tegen dit soort onhandigheden aanliepen, overtuigde ons ervan met een nieuwe dienst te komen.” Voor Luitse is het feit dat deze oplossing geboren is vanuit de praktijk de grootste reden van het succes. “Boven alles is het natuurlijk een goed idee. De toegevoegde waarde was voor ons vanaf de start duidelijk. Daar begint ondernemerschap mee.”

Tips voor gebruikers
Het Sponsorkantoor - dat sponsortrajecten van grote organisaties en evenementen voor zijn rekening neemt - draait goed, maar Luitse en zijn partners besteden nu meer aandacht aan Sponsit. “Deze week voegen we weer een nieuw element toe: een kennisplatform waar we algemene sponsortips delen met de gebruikers.” Als het aan Luitse ligt worden dat er uiteraard steeds meer. “Hoeveel er op dit moment al kiezen voor het betaalde abonnement blijft het geheim van de smid, maar ik denk dat er over de hele breedte ruimte is voor nog meer groei.”

Zo af en toe krijgen de oprichters van Sponsit een duwtje van sportbonden. Ze hebben bijvoorbeeld workshops gegeven op de kennisdagen van de KNVB en zo veel leden kunnen gebruiken. “Zo zijn er wel meer bonden die ons een podium geven om ons te presenteren. Zelfs volleybalbond Nevobo werkt met het systeem van Sponsit.”

Overzicht loont
Luitse verwacht dus een nog groter klantenbestand voor het jonge bedrijf. De economische omstandigheden zijn - hoe gek dat wellicht mag klinken - niet ongunstig. Juist nu verenigingen moeite hebben om sponsors aan zich te binden, loont een goed overzicht. “Via ons systeem kunnen verenigingen makkelijk bijhouden hoe lang contracten nog lopen, in welke fase besprekingen over een nieuwe deal zitten. Dat komt professioneel over bij een mogelijke nieuwe partner.”

De grootste winst boeken verenigingen bij een wisseling van de wacht. “Een nieuw bestuur moet nu vaak het wiel opnieuw uitvinden. Sponsit legt alles vast. Geen nieuw wiel, maar stevige handvatten. Dat scheelt tijd en geld.”

Voor meer informatie: www.sponsit.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst