door: Emma Meertens | 9 juni 2022
Ze is al sinds september 2020 lector Kracht van Sport aan de Hogeschool Inholland, toch spreekt Jasmijn Holla pas in juni 2022 haar lectorale rede uit. Waarom liefst twee jaar later? Nadat ze het stokje overnam van Marije Deutekom, lagen er ten eerste al genoeg projecten op haar te wachten. Daarnaast hielp de coronatijd ook niet mee. In 'Iedereen kan meedoen' gaat ze in op hoe we groepen die achterblijven in sport- en beweegdeelname kunnen ondersteunen bij het duurzaam in beweging blijven.
De afgelopen twee jaar zijn er een aantal zaken veranderd binnen het lectoraat. Jarenlang was Kracht van Sport een gedeeld lectoraat van de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Inholland. Inmiddels is het alleen nog onderdeel van Hogeschool Inholland. “Dat betekent dat ik de onderzoekslijnen meer verbonden heb met de uitstroomprofielen van de opleiding Sportkunde binnen onze hogeschool”, zo legt de lector uit. Maar niet alleen de opleiding Sportkunde is betrokken in de onderzoeken binnen het lectoraat, ook opleidingen zoals Social Work en Verpleegkunde zijn hieraan verbonden. Naast het al bestaande thema Aangepast sporten, richt men zich inmiddels ook op de thema's Gezondheidsmanagement en Sport en Maatschappij. Met Gezondheidsmanagement wordt het gezond en vitaal houden van werknemers bedoeld. Sport en Maatschappij focust zich op de sociaal-maatschappelijke waarde van sport en bewegen.
Mensen met een beperking
De drie thema's komen logischerwijs ook terug in Holla's lectorale rede waarin ze ingaat op de vraag hoe we groepen die achterblijven in hun sport- en beweegdeelname kunnen ondersteunen bij het duurzaam in beweging blijven. Een voorbeeld van zo'n groep die achterblijft, zijn mensen met een beperking. “De projecten richten zich op mensen met een lichamelijke beperking, verstandelijke beperking en een psychische aandoening. Dit zijn groepen waarvan we weten dat hun sport- en beweegparticipatie achterblijft op mensen zonder beperking. Dit komt mede omdat zij meer belemmeringen ervaren”, aldus Holla.
"Kinderen hebben behoefte aan een afwisselend aanbod en vinden een veilige omgeving heel belangrijk"
Ook mensen met een lage sociaaleconomische status blijken minder te sporten en bewegen. Daar zijn verschillende redenen voor: “Het heeft deels te maken met dat het sport- en beweegaanbod niet helemaal aansluit bij de wensen en behoeften van iedereen uit deze groep. Maar we zien ook dat deze mensen vaak andere prioriteiten hebben, er niet mee opgegroeid zijn of wonen in een omgeving die minder beweegvriendelijk is.” Om die oorzaken weg te nemen, gaan de onderzoekers in gesprek met deze mensen om samen te kijken hoe dit gerealiseerd kan worden. Momenteel wordt in het Sportlab in Haarlem geëxperimenteerd met een nieuw sportaanbod voor kinderen in het praktijkonderwijs. De kinderen hebben door middel van moodboards duidelijk gemaakt wat ze nodig hebben om meer te sporten en te bewegen. Holla: “Daar kwam uit dat de kinderen behoefte hebben aan een afwisselend aanbod en dat ze een veilige omgeving heel belangrijk vinden.”
Dicht op de praktijk
Naast haar werkzaamheden als lector, is Jasmijn Holla ook een dag per week bij Reade te vinden, een centrum voor specialistische revalidatiegeneeskunde en reumatologie. Juist die combinatie is heel waardevol legt ze uit: “Als onderzoeker is het heel fijn om te weten wat er speelt in de praktijk en waar de vragen liggen.” Vanuit haar onderzoekswerk voor Reade is bijvoorbeeld het project 'Hardlopen met reuma' ontstaan. De onderzoekers zagen dat als mensen met reuma werden doorverwezen vanuit de zorg, vaak verschillende adviezen krijgen. “Daarom hebben we een community opgericht; via een Facebook-groep kunnen mensen met reuma die graag hardlopen hun ervaringen uitwisselen.”
Voorafgaand aan de lectorale rede op 23 juni, vinden er ook vier workshops plaats die bijgewoond kunnen worden: 'E-coaching bij leefstijlbegeleiding', 'Inclusie voor kinderen met een beperking', 'Ren door de positieve spiraal van meedoen' en 'Mindful wandelen'. Op de drie eerstgenoemde thema's wordt binnen het lectoraat ook onderzoek gedaan. Bij de workshop e-coaching wordt er gekeken naar hoe leefstijlprofessionals technologie kunnen inzetten bij de begeleiding van hun cliënten. Dit is momenteel ook een van onderzoeken waar ze binnen Kracht van Sport druk mee bezig zijn. De resultaten van het SEDY 2-project staan centraal in de workshop over inclusie. In het SEDY 2-project hebben onderzoekers gekeken naar wat inclusie voor jongeren en kinderen met een beperking betekent. “In de derde workshop lopen de deelnemers door ons gebouw om op verschillende punten informatie te verzamelen over rolmodellen, veelzijdig bewegen en community-ontwikkeling”, zo vervolgt Holla. “En de vierde workshop gaat over het stimuleren van ont- en inspanning gedurende de werkdag. Mindful wandelen wordt namelijk veel door werkgevers aangeboden.”
“Laten we het gesprek aan blijven gaan en met een open blik naar elkaar luisteren, van elkaar leren en met elkaar samenwerken”
Extra aandacht
In de lectorale rede die vervolgens zal plaatsvinden, zal dus voornamelijk de focus liggen op de achterblijvers als het gaat over sport- en beweegdeelname. Dat de focus voornamelijk ligt op deze groepen, betekent overigens niet dat de gemene deler uit het oog wordt verloren: “We bewegen mee met het sportakkoord van de gemeente Haarlem, dus we richten ons bijvoorbeeld ook op vitale aanbieders en een duurzame sportinfrastructuur. Maar als we inzetten op gelijkheid als het gaat over sporten en bewegen, zullen we wel wat extra aandacht moeten besteden aan de mensen die achterblijven.” Holla's boodschap in de rede zal dan ook zijn: 'Iedereen kan meedoen'. “Laten we het gesprek aan blijven gaan en met een open blik naar elkaar luisteren, van elkaar leren en met elkaar samenwerken.”
Voor meer informatie: lectorale rede Jasmijn Holla (nadere informatie plus mogelijkheid tot aanmelding)