Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Direct leren van topsporters met b-like app

door: Leo Aquina | 25 mei 2022

Leren hockeyen van een oranje-international. Vroeger was dat slechts gegeven aan een kleine groep die het geluk had aan een clinic mee te mogen doen, maar Niels Rudolphus hoopt dat het binnenkort voor iedereen toegankelijk is. De sportmarketeer vertelt enthousiast over b-like: een smartphone-app waarin iedereen met video- en analysemateriaal kan leren van topsporters. “Het is een combinatie van online trainingstools, Instagram en TikTok”, zegt Rudolphus, “Maar zonder de nadelige bijeffecten van sociale media. We willen mensen niet vastplakken aan hun telefoon, maar ze juist aan het bewegen zetten.” De app start deze zomer met hockey, maar b-like hoopt al snel ook andere sporten aan te kunnen bieden.

Het idee voor b-like komt uit de koker van Hugo de Bruijne, directeur-eigenaar van reclamebureau New Story, die met AllUnited al eerder een sportgerelateerde applicatie in de markt zette. Met b-like richt De Buijne zich op de consumentenmarkt. Amateursporters kunnen zich spiegelen aan topsporters doormiddel van video’s in de app onder het motto: copy-improve-challenge.

XL18NielsRudolphos-1bHead of partnerships
De Bruijne vroeg Rudolphus bij b-like als head of partnerships. De twee kenden elkaar uit de tijd dat Rudolphus coach was bij hockeyclub HGC. Zijn leven draaide en draait in grote mate om sport. “Ik heb zelf op bescheiden niveau gehockeyd, net onder de top”, aldus Rudolphus. “Tijdens mijn studie business information aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heb ik mijn afstudeerstage gedaan bij JOHAN Sports, een bedrijf dat sport en technologie met elkaar verbindt.”

Ook na zijn studie bleven sport en (data)technologie zijn werkterrein. “Ik werd analist bij ‘Two Circles' in Groot-Brittannië. Ik werd gegrepen door de Twitter-handle van het bedrijf: Data Driven Sports. Two Circles was ook actief in Nederland en ze hadden een Nederlander nodig die de taal sprak en de markt kende.” Rudolphus werkte zeven jaar voor Two Circles en begeleide clubs als Ajax, AZ en FC Utrecht, maar rekende ook de Eredivisie CV, de FIFA en het IOC onder zijn klanten.

Toch ruilde hij die baan in voor een ongewis avontuur met b-like. “Ik moest voor mijn werk bij Two Circles veel reizen en ik heb een dochtertje van 7 maanden. Dan wil je toch wat meer thuis zijn. Bovendien biedt b-like een prachtige uitdaging.”

"Het moet supersafe zijn en vooral uitdagend. Het gaat erom dat we mensen aan het sporten krijgen"

Spiegelen aan de professional
Als head of partnerships is Rudolphus bij b-like onder meer verantwoordelijk voor de samenwerking met professionele atleten. “Met hen ontwikkelen we content voor de app”, vertelt hij. “Voor hockey werken we samen met internationals Frederique Matla, Terrance Pieters, Marijn Veen, Thijs van Dam, Pien Sanders en Jip Jansen. Zij doen bepaalde acties en challenges die we filmen. Mensen kunnen thuis dezelfde acties filmen en dat matchen met de professional. De beweging wordt met lijnen in een profiel weergegeven waardoor je nauwkeurig kunt zien wat je zelf doet en hoe je dat kunt spiegelen aan de professional.”

XL18NielsRudolphos-2bDe b-like app biedt ook de mogelijkheid om filmpjes en scores te delen. Rudolphus: “Het heeft bepaalde features van sociale media, maar we hebben een heel andere doelstelling. We zijn er niet op uit om je continu aan die app vast te houden. We kennen allemaal de negatieve affecten van sociale media, dat willen wij zeker niet. Het moet supersafe zijn en vooral uitdagend. Het gaat erom dat we mensen aan het sporten krijgen.”

Verdienmodel
Naast de partnerships met topsporters, valt ook het verdienmodel van de b-like app onder Rudolphus’ verantwoordelijkheid. Hoe ziet dat eruit? “We willen geen advertisingmodel, maar we willen kijken welke partners we kunnen laten aanhaken om activatie te doen”, zegt hij. “Daarbij kun je denken aan bedrijven die dicht bij onze waardes zitten, die wellicht met sport te maken hebben. We verwachten een jonge doelgroep, daar moeten merken bij passen.”

De b-like app start deze zomer rond het WK Hockey in Amsterdam. De app is in eerste instantie beschikbaar voor iOS. Later volgt een Android-versie. “Op dit moment werken we hard aan de content”, aldus Rudolphus. “Ons doel nu is om een tastbaar en levendig product neer te zetten. Als dat goed is, kunnen we het verdienmodel nader definiëren.” Vanwege de hockeyachtergrond van De Bruijne en Rudophus lag het voor de hand om de b-like app te testen met hockey, maar daar blijft het wat hen betreft niet bij. “Als we dit goed op poten hebben, gaan we verder met het aanbieden van meerdere sporten. We willen echt een multisport-app zijn.”

Voor meer informatie: b-like.app

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst