door: Bas Kammenga | 21 april 2022
De Stichting FC Groningen in de Maatschappij zet voor de beleidsperiode 2020-2025 vol in op het bestrijden van beweegarmoede in de provincie Groningen. Jaarlijks worden momenteel 50.000 basisschoolleerlingen bereikt via de Scholentour. Via andere programma’s komen per jaar nog eens 10.000 tot 15.000 personen in beweging.
Simon Cageling is sinds 2021 manager maatschappelijke programma’s bij FC Groningen. Ooit kwam hij vanuit een stage bij FC Groningen terecht en ontwikkelde vervolgens binnen de club het label ‘Trainen als een Prof’, dat de afgelopen jaren flink is gegroeid. Vervolgens kreeg Cageling de kans bij de maatschappelijke afdeling programma’s op te zetten. Sinds 2021 is hij aanvoerder van het maatschappelijke team van FC Groningen. “De Stichting FC Groningen in de Maatschappij heeft een bestuur van vijf personen. In de uitvoerende organisatie zijn er vier trainers, een programmacoördinator en twee parttime adviseurs. Daarnaast zijn er doorgaans zo’n tien stagiairs die ons ondersteunen in communicatie, marketing en uitvoering.”
Beleidsplan
Binnen het beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’ van FC Groningen ligt in de periode van 2020 tot 2025 een specifieke focus voor de stichting. “We hebben daarvoor gekeken naar waar we als profclub invloed kunnen uitoefenen met onze expertise. Dat hebben we gekoppeld aan de regionale problematiek. Zo kwamen we vrij eenvoudig uit op bewegen en beweegarmoede. We zetten ons in voor een fitte en vitale regio. ‘Word groter’ is ons credo en die boodschap sluit mooi aan bij het streven om fysiek en mentaal gezond te zijn om vervolgens het maximale uit jezelf te kunnen halen.”
"We richten ons nadrukkelijk niet alleen op voetballen. Iedereen moet de keuze hebben op welke manier hij of zij wil bewegen"
De rol van de stichting is te verdelen in twee onderdelen. Dat zijn diverse programma’s die samenhangen met bewegen, maar daarnaast is er ook de aanjaagfunctie. “Binnen het label ‘Meer en Beter Bewegen’ stappen we in onder onze eigen naam FC Groningen. Sportorganisaties hoeven elkaar niet te beconcurreren, maar kunnen elkaar juist versterken om meer mensen in beweging te brengen. We werken samen met basketbalclub Donar, volleybalclub Lycurgus en de organisatie van de 4Mijl zodat we een en ander in samenhang naast elkaar doen. Ook het Huis voor de Sport Groningen is betrokken.”
“We hebben zitting in het preventieoverleg Groningen en brengen van daaruit de andere clubs op de hoogte van alle ontwikkelingen. We richten ons nadrukkelijk niet alleen op voetballen. Iedereen moet de keuze hebben op welke manier hij of zij wil bewegen. We hebben met het Athletic Skills Model een samenwerking gelanceerd waarin die theorie centraal staat. Onze aandacht gaat uit naar veelzijdig ontwikkelen en veelzijdig bewegen en breed motorisch opgeleid worden in plaats van eenzijdig alleen één specifieke sport.”
Programma’s
Dan zijn er diverse programma die FC Groningen zelfstandig draait of waarin het ook als aanjager fungeert. “Bij Trainen in de Wijk bieden we leuke beweegactiviteiten aan. We hopen dat de deelname aan die activiteiten wordt versterkt door de naam van FC Groningen eraan te koppelen. De deelnemende kinderen komen vervolgens lokaal weer beter in beeld, bijvoorbeeld bij buurtsportcoaches. Verder verrichten FC Groningen Old Stars hun activiteiten als ambassadeurs door de hele provincie. Daarnaast is er onder meer nog het sociale activeringstraject en Fit met FC Groningen met een meer structureel programma om invloed te hebben op de leefstijl van mensen.”
De Scholentour is veruit de meest omvangrijke activiteit. “Ooit reed ikzelf met een busje om een les over te nemen bij een basisschool en nu doen we dat jaarlijks bij alle 250 scholen in groep 3 tot en met 8. Dat zijn bijna 50.000 kinderen. In het eerste kwartaal van 2022 hebben we 10.000 kinderen bereikt. Het blijft niet alleen bij het overnemen van de les door FC Groningen, maar het is ook gekoppeld aan een zesweeks programma. Daarin is uitgelegd wat we precies beogen en worden breed motorische vaardigheden gestimuleerd. Ook zijn we bezig met een skillsbox om de kinderen ook in de pauzes te laten bewegen. Zo zijn er behoorlijk wat haakjes rondom de scholen. In die leeftijd draagt het ook bij aan de bewustwording voor een leven lang blijven bewegen”, vertelt Cageling.
Op het gebied van onderwijs zijn er drie samenwerkingspartijen
Partners
Trainen als een Prof is een activiteit van FC Groningen waar deelnemers geld voor moeten betalen. “Die inkomsten komen direct ten goede aan de stichting. Dat blijven we doen als vliegwiel voor de andere programma’s. In het kader van laagdrempeligheid stellen we altijd wel plekken beschikbaar voor kinderen die aanspraak kunnen maken op een bijdrage vanuit het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Daarmee heeft Trainen als een Prof ook een maatschappelijk functie.”
Naast de inkomsten uit die activiteit zijn er nog twee andere bronnen van financiering: “Dat zijn de subsidies en betalingen vanuit de provincie voor de Scholentour. Tot slot zijn er nog vier soorten sponsors: maatschappelijk partners, premium partners, programmapartners en vrienden van de stichting. Met die bijdrages kunnen we de programma’s financieren en organiseren.”
Op het gebied van onderwijs zijn er drie samenwerkingspartijen. “Met de Rijksuniversiteit Groningen hebben we een intentieverklaring ondertekend. De samenwerking zal gaan liggen in onderzoek naar de programma’s die we draaien. Studenten kunnen onderzoek doen of promoveren op een bepaald thema. Met de Hanzehogeschool werken we samen in de vorm van stagiairs en met het lectoraat. Bij het Alfa-college ligt er via de inzet van stagiairs een lijntje met hun vitaliteitscampus. De andere partners zijn vooral betrokken vanuit hun eigen expertise en ondersteunen ons in het maatschappelijk verantwoord ondernemen.”
Voor meer informatie: www.fcgroningen.nl/maatschappij