door: Leo Aquina | 21 april 2022
“Voor veel zaakwaarnemers staat het vinden van een nieuwe club voor een speler voorop, en pas in tweede instantie gaat het om de ontwikkeling van de speler”, zegt Ireneo Snel. “Wij willen dat omdraaien.” De jonge Nederlander werkt met zijn Finse compagnon Antti Roiha aan Wonderland Sports aan wat hij ‘een ecosysteem’ noemt, dat draait om ‘de ontwikkeling van de speler als mens’. Snel en Roiha leerden elkaar kennen als student van de Master in Football business van het Johan Cruyff Institute in Barcelona. Naast zijn werkzaamheden voor Wonderland Sports, houdt Snel zich ook bezig met ‘personal branding’ van vrouwenvoetballers.
Ireneo Snel studeerde Sport Management & Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam en kwam via een stage in Barcelona terecht. Met zijn achtergrond in sportmarketing zag hij na zijn opleiding aan het Johan Cruyff Institute in het vrouwenvoetbal een gat in de markt. “Hoewel vrouwelijke voetbalsters steeds meer naamsbekendheid krijgen, is het op enkele toppers na nog steeds vrijwel onmogelijk om volledig van de sport te leven“, aldus Snel. Met ‘personal branding‘ kunnen de speelsters daar volgens Snel het nodige aan doen. Hij noemt Lieke Martens als voorbeeld: “Zij verdient ongeveer met haar eigen merk en haar eigen sponsors evenveel als via haar voetbalcontract. Personal branding geeft je niet alleen tijdens je actieve sportcarrière mogelijkheden, maar het geeft ook kansen erna na.”
Kernwaarden
Snel coacht vrouwelijke voetbalsters om aan de slag te gaan met personal branding: “We gaan in eerste instantie altijd op zoek naar de kernwaarden. Wie is de sporter? Wat is haar persoonlijkheid? Dat probeer ik vervolgens om te zetten in een strategie voor sociale media om van daaruit haar merk te laten groeien.” Een van zijn klanten is doelvrouw van AC Milan. “Zij is een enorme voorvechtster van gelijke rechten voor vrouwen en dat wil ze ook vertalen naar haar rol als voetbalster.”
"In het mannenvoetbal zie je dat de persoonlijke imagorechten al heel lang los staan van de contracten met de clubs"
Personal branding kan conflicteren met clubbelangen op het gebied van sponsorinkomsten. In hoeverre vormt dat een probleem? Snel: “Dat ligt eraan hoe het contract van de speelster eruit ziet. Het is verstandig om ervoor te zorgen dat je imagorechten en het speelcontract van elkaar scheidt. Sommige clubs hebben nog wel in hun contracten vastgelegd dat speelsters bijvoorbeeld alleen op schoenen van de clubsponsor mogen spelen, maar dat is aan het veranderen. Ik coach speelsters ook op het samenstellen van de inhoud van die contracten. In het mannenvoetbal zie je dat die persoonlijke imagorechten al heel lang los staan van de contracten met de clubs.” Het feit dat vrouwenvoetbal commercieel steeds aantrekkelijker wordt, biedt vrouwen volgens Snel meer ruimte: “Er is nog altijd een enorme kloof als het gaat om inkomsten, maar dat verandert in rap tempo en daardoor staan vrouwen veel sterker ten opzichte van de clubs.”
Wonderland Sports
Voordat hij met zijn werkzaamheden in het vrouwenvoetbal begon, timmerde Snel al aan de weg als zaakwaarnemer. Direct na hun opleiding aan het Johan Cruyff Institute klopte studiegenoot Roiha bij hem aan om samen te werken binnen zijn makelaarskantoor Wonderland Sports. “Antti komt uit Finland en was terugverhuisd. Hij wilde graag met mij samenwerken en mede vanwege onze verschillende standplaatsen, kunnen we elkaar goed aanvullen.” Roiha en Snel hebben de ambitie om het als zaakwaarnemers anders aan te pakken dan volgens hen gebruikelijk is. Snel: “Voor de meest succesvolle zaakwaarnemers is het niet interessant om zich al te zeer bezig te houden met de lange termijnontwikkeling van spelers en wat zij na hun carrière gaan doen, want die spelers verdienen meer dan genoeg tijdens hun carrière. Wij richten ons op spelers die niet zoveel verdienen en die dus wel moeten nadenken over hun toekomst.”
Kunnen Snel en Rohia op deze manier wel geld verdienen? “Ons verdienmodel is nog niet zo heel sterk”, aldus Snel. We hopen dat jonge spelers die zich bij ons aansluiten zich goed doorontwikkelen zodat we daar op termijn ook goede deals voor kunnen sluiten.”
Daarmee lijkt het verdienmodel hetzelfde te zijn als dat van de meeste zaakwaarnemers. Waarin verschilt Wonderland Sports van de anderen? Snel: “Bij ons staat de ontwikkeling van de speler als mens voorop. Wij proberen dat zelf op allerlei manieren te monitoren, zodat we spelers beter kunnen begeleiden en ook beter kunnen maken. We proberen bijvoorbeeld meetbaar te maken hoeveel slaap iemand heeft en zo zijn er enorm veel zaken die we kunnen meten. Al die informatie willen we in één platform onderbrengen om er met specialisten aan te kunnen werken.”
"Wij denken dat het delen van gegevens over de ontwikkeling van spelers de markt voor spelers en clubs uiteindelijk eerlijker maakt"
Snel ziet het platform als onderdeel van een ecosysteem rond de spelers, waar ook clubs deel van uit kunnen maken: “We willen op dat gebied graag samenwerken met clubs, die ook baat hebben bij die gegevens en de ontwikkeling van spelers.” Het uitwisselen van dergelijke gegevens kan gezien privacywetgeving gevoelig liggen, bovendien hebben club en speler niet per se altijd dezelfde belangen. Snel: “De speler zelf is op dat gebied altijd in the lead. Ofwel, hij bepaalt zelf welke gegevens wel of niet worden gedeeld. Wij denken dat het delen van gegevens over de ontwikkeling van spelers de markt voor spelers en clubs uiteindelijk eerlijker maakt.”
Voor meer informatie: Ireneo Snel op LinkedIn