Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

‘Fieldlab Reimagine Sports’ onderzoekt toekomst van de sport

door: Leo Aquina | 10 maart 2022

Fieldlab Reimagine Sports, dat is de naam waaronder de Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Johan Cruijff ArenA en voetbalbond KNVB aan de slag gaan met sportinnovatie. In totaal 25 ondernemers krijgen de kans daar ideeën te ontwikkelen en te testen. “De HvA is tot eind 2023 betrokken als onderzoekspartner,” aldus Sam Geijer, docent-onderzoeker bij de opleiding Sportkunde. Samen met collega Paul Huiszoon is Geijer vanuit de HvA de drijvende kracht achter Reimagine Sports. Hun onderzoeksgroep ontving 120.000 euro subsidie van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor dit project.

Fieldlab Reimagine Sports is een vervolgtraject op Fieldlab SAX, waarin de Johan Cruijff ArenA samen met TNO en de HvA onder andere werkten aan de opzet van een kenniswebsite met casebeschrijvingen, methoden en voorbeelden van innovatieprocessen binnen sport en entertainment. Fieldlab SAX werd in 2021 afgerond, maar op de website wordt ook over het nieuwe project informatie gedeeld. Het vervolgtraject richt zich op drie thema’s: veilig evenementenbezoek in duurzame accommodaties, meer sporten en beter presteren en gezamenlijk beleven en genieten van sport en evenementen.

HvA-1De verbinding tussen deze drie thema’s is terug te vinden in de naam van het project. “Reimagine Sports gaat over de toekomst van sport,” aldus Geijer. “Hoe gaat die er voor elk van die drie thema’s uitzien? Hoe zorgen we ervoor dat accommodaties duurzaam en veilig zijn, dat breedtesport toeneemt en er topprestaties worden neergezet en hoe ziet de toekomstige fanbeleving eruit?” Dat laatste is een belangrijk onderdeel, benadrukt Huiszoon. De onderzoeksgroep van de opleiding Sportkunde en Sport Studies deed al eerder onderzoek naar evenementen, zoals een impactonderzoek rondom de wedstrijden tijdens Euro2020 in Amsterdam, en een fan-engagementonderzoek tijdens de ISU WK Afstanden, die vorig jaar zonder publiek in de schaatsbubbel van Heerenveen werden verreden. “Wij denken bij het woord sport niet alleen aan het sporten zelf, maar ook aan evenementen en fanbeleving. Daarom is de samenwerking met de Johan Cruijff ArenA zo belangrijk, want dat is de plek waar alles gebeurt.”

Reimagine Sports valt binnenkort onder een nieuw op te richten lectoraat verbonden aan de opleiding Sportkunde bij de faculteit Bewegen, Sport en Voeding aan de HvA

Onafhankelijk onderzoek
Binnen de drie thema’s van Reimagine Sports gaan uiteindelijk 25 innovatiepartners aan de slag met diverse innovatietrajecten. Vanaf het begin van het project waren reeds acht innovatiepartners betrokken. Hiernaast worden zeventien partners geselecteerd tijdens zes zogenaamde challenges, waarin ondernemers hun ideeën kunnen pitchen. In de rol van onafhankelijk onderzoeker kijkt de HvA onder andere naar de impact van de nieuw te ontwikkelen diensten en producten. Huiszoon: “Welke invloed hebben zij op de consument? En wat voegen ze bijvoorbeeld toe aan de beleving van de bezoekers van de Johan Cruijff ArenA?’ Hiernaast plant de HvA ook een overkoepelend onderzoek onder alle partners en drie deelonderzoeken onder drie de thema’s.

HvA-2Huiszoon noemt twee voorbeelden van projecten die al geselecteerd zijn voor Reimagine Sports: VOGO en Footbar. “VOGO is een videoplatform dat het mogelijk maakt om in het stadion mee te kijken naar wedstrijdstreams. Zij richten zich op een virtual seat-concept. Extra stoelen ‘op afstand’ verkopen om voetbalwedstrijden dichter bij de consument te brengen door hen een virtuele plek in het stadion aan te bieden, wanneer zij niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Footbar ontwikkelde een draagbare knieband met sensoren die de prestaties van een sporter meet. Hoe snel loop je bijvoorbeeld over het veld? En met hoeveel kracht schiet je een bal? Sporters kunnen hun prestaties uploaden en analyseren op een platform in de Cloud. Ook kunnen ze hun eigen scores vergelijken met die van vrienden, kennissen of onbekenden. Dit moet mensen stimuleren om hun prestaties te verbeteren. Wij kunnen straks bijvoorbeeld onderzoeken welke sociaal-maatschappelijke impact zo’n object en bijbehorende app heeft. Wat kunnen en willen sporters ermee? En hoe beïnvloedt het hun gedrag?”

"De persoon die hier straks van start gaat, kan meteen aan de slag met een aantal mooie projecten"

Nieuw lectoraat
Het project Reimagine Sports wordt naast Huiszoon en Geijer mede uitgevoerd door HvA-collega's Arno Hermans en Thomas Huyghe en valt binnenkort onder een nieuw op te richten lectoraat verbonden aan de opleiding Sportkunde bij de faculteit Bewegen, Sport en Voeding aan de HvA. “De vacature voor een nieuwe ‘Professor of Sport Management and Business Studies’ is vorige week gepubliceerd,” vertelt Huiszoon. Het lectoraat zal zich focussen op Sport en Business, waaronder natuurlijk ook de drie thema’s van Reimagine Sports vallen. Huiszoon en Geijer zijn blij met het nieuwe lectoraat omdat er binnen de HvA meer capaciteit komt voor hun specifieke onderzoeksveld. Geijer vult aan: “Het is een mooie accelerator en de persoon die hier straks van start gaat, kan meteen aan de slag met een aantal mooie projecten.”

Voor meer informatie en het eventueel aanmelden van innovatieve diensten en/of producten in vervolgchallenges: reimaginefootball.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst