Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Internationale judobond maakt stap naar virtuele wereld

door: Bas Kammenga | 3 februari 2022

'The Mystery of the Budokan' is de aansprekende titel van de virtuele wereld in Minecraft die rondom de Olympische Spelen in Tokyo werd gelanceerd. Het populaire gameplatform brengt op die manier de waarden en de historie van de judosport naar een jeugdige doelgroep. Het Haarlemse bedrijf 2Basics van oprichters Ruben Houkes en Ziggy Tabacznik, beiden voormalig topjudoka’s, zorgde voor het idee en de totstandkoming van deze innovatie samenwerking, die wereldwijd binnen drie maanden al 1,2 miljoen unieke gebruikers opleverde.

HoukesBudokan-1Ruben Houkes begon in 2004 al tijdens zijn actieve sportloopbaan met 2Basics. Een creatief, maatschappelijk marketingbureau met voorliefde voor sport dat anno 2022 dertig medewerkers heeft, verspreid over drie werkmaatschappijen. “Ik heb het bedrijf destijds samen met Ziggy Tabacznik opgezet,” vertelt Houkes. “Er was in die fase in Nederland nog geen marketingbureau met oog voor de maatschappelijke insteek en dat was voor onze proposities erg interessant. Uit 2Basics zijn verschillende werkmaatschappijen ontstaan, waar het creatieve marketingbureau er nog steeds één van is. We hebben met schooljudo.nl een methodiek die kinderen in het klaslokaal mentaal en fysiek krachtiger maakt en de tool HiRO, die zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast hebben we enkele jaren terug de MQscan ontwikkeld, samen met de Haagse Hogeschool en de Vrije Universiteit. Dat is een methodiek om in korte tijd de motoriek van een kind te achterhalen en die daarnaast een indicator is voor gezondheid en wat een kind leuk vindt.”

"We zijn gaan zoeken naar een duurzame manier om de pedagogische waarden van de sport te vertalen en positie te krijgen in het onderwijs"

The Mystery of the Budokan
Binnen 2Basics is The Invaders een apart label dat de kansen in de jonge wereld van gaming en esports ziet en merken begeleidt om deze wereld op een waardevolle manier in te zetten. Om via die kanalen impact te scoren voor merk en maatschappij. Onder deze noemer valt de ontwikkeling van The Mystery of the Budokan. “We werken al zo’n tien jaar voor de internationale judofederatie,” blikt Houkes terug. “We draaiden diverse programma’s en campagnes rondom het judo en hebben in Nederland zelfs de transitie naar het klaslokaal kunnen maken. We zijn gaan zoeken naar een duurzame manier om de pedagogische waarden van de sport te vertalen en positie te krijgen in het onderwijs.”

HoukesBudokan-2Microsoft heeft het voornemen met de game Minecraft ‘honderd jaar impact te krijgen’ in game based learning in het klaslokaal en sloot op die manier goed aan bij de wensen en ideeën. “Zo zijn we op het idee gekomen om wereldwijd als eerste sportfederatie de stap te zetten in Minecraft. Een cool en innovatief project met zoveel mooie ideeën, dat als doel heeft om een positie te krijgen op scholen. Zo zullen kinderen op een andere manier in aanraking komen met de waarden van het judo. Het zal kinderen helpen mentaal en fysiek sterker te worden. Dat is onze overtuiging.”

Samenwerking
Partners die samenwerken in het project zijn onder meer Microsoft en Adam Clarke, één van de bekendste professionele Minecraft-bouwers. De IJF, de internationale Judofederatie is de opdrachtgever. De Japanse Judofederatie was belangrijk voor de promotie tijdens de Olympische Spelen. De rechtenhouder van de Budokan, in 1964 de bakermat van het judo als olympische sport, gaf toestemming. “Binnen ons eigen team bij 2Basics waren er vier personen nauw betrokken, die snappen hoe de mechanismen in de gaming-wereld werken,” licht Houkes toe.

Hoe ziet die omgeving er dan precies uit? “De Budokan is nagebouwd en er is een park omheen gecreëerd waarin je kunt ronddwalen en opdrachten kunt uitvoeren. Die zijn gerelateerd aan die waarden van het judo. Als je al die opdrachten hebt gedaan, vind je een sleutel waarmee je de Budokan kunt openen en word je gekroond tot kampioen voor het leven. De oefeningen gaan bijvoorbeeld over aandacht voor de ademhaling om over een bepaalde muur heen te klimmen. Ook moet een parcours afgelegd worden waarbij het doorzettingsvermogen wordt uitgedaagd. Voor Minecraft Education hebben we er lessen bij gemaakt.”

“Het is geweldig dat er weer eens positiviteit hangt rond gaming. Het heeft een educatief karakter en zorgt voor internationale communicatie en samenwerking"

Hoge ratings
De game wordt wereldwijd aangeboden in vele talen en werd gelanceerd tijdens de Olympische Spelen. “Het moment van lanceren was een belangrijk moment, de loting van het judotoernooi. Na afloop van dat moment werd door de directeur van de IJF de ‘teaser’-wereld onthuld. Eind augustus was vervolgens de lancering richting het onderwijs. In oktober was de game wereldwijd voor ieder van de 120 miljoen spelers gratis beschikbaar. Na drie maanden zijn er nu zo’n 1,2 miljoen unieke spelers die de wereld hebben gedownload. Die spelen het spel doorgaans zo’n 40 tot 45 minuten. Het krijgt hoge ratings van de gebruikers. Echt een geweldig resultaat, dat mede tot stand kwam door aandacht van diverse influencers.”

HoukesBudokan-3Kinderen van 8 tot 17 jaar vormen de doelgroep van de game, waarbij de basisschoolleeftijd de overhand heeft. “Het is geweldig dat er weer eens positiviteit hangt rond gaming. Het heeft een educatief karakter en zorgt voor internationale communicatie en samenwerking. We hadden nog niet eerder met Microsoft samengewerkt. Eerder al wel met andere grote spelers in de gaming-industrie. Het biedt vele kansen op omgevingen met een educatief karakter. Niet alleen over sport, maar ook over bijvoorbeeld natuur en milieu. Deze methode staat als nu één van de mogelijkheden in ons denken en in de gereedschapskist. Hier gaat inderdaad wel een groen vinkje achter,” concludeert Houkes.

"Als je al sinds 1882 in rijtjes op de vloer moet wachten, tot je twee keer per uur een worp mag doen, dan is er weinig toekomst voor je sport"

Tot slot wil Houkes nog wat kwijt over het negatieve rol die het gamen soms wordt toegedicht, bijvoorbeeld als oorzaak dat kinderen minder gaan bewegen. “Ik vind dat er best wel makkelijk de schuld in de schoenen wordt geschoven van uitgevers van games. Kinderen hebben uiteraard baat bij buitenspelen, maar daarin spelen de ouders en de omgeving ook een rol. De buitenwereld moet wel aantrekkelijk en uitdagend zijn. Dat geldt zeker ook voor een sport als judo. Als je al sinds 1882 in rijtjes op de vloer moet wachten, tot je twee keer per uur een worp mag doen, dan is er weinig toekomst voor je sport. De wereld verandert, jonge mensen verwachten meer snelheid en tempo en dus moet je met je tijd mee. We willen kinderen verleiden om de stap naar judo te maken. Sportbonden moeten hun tak van sport populair houden om ook in de toekomst relevant te blijven voor de volgende generaties.”

Voor meer informatie: www.theinvaders.nl, www.2basics.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst