Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Basic-Fit pakt verantwoordelijkheid in preventiebeleid

door: Bas Kammenga | 4 november 2021

Sportscholen zijn van wezenlijk belang voor de gezondheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking. Toch moesten ze vanwege de coronamaatregelen zo’n tien maanden dicht blijven. Het was voor Basic-Fit reden om meer uitleg te geven over de eigen werkwijze en de manier waarop het bedrijf juist van groot belang is voor de gezondheid en het immuunsysteem van de bijna 600.000 klanten in Nederland.

BasicFit-1We spreken Marcel Boots, sinds 2016 werkzaam bij Basis-Fit en sinds begin dit jaar in de functie van Digital Fitness & Innovation Director. “Wij zijn één van de grootste Nederlandse sportbedrijven en zijn door covid hard geraakt,” begint hij zijn verhaal. “Toch hebben wij onlangs onze duizendste club geopend en zijn we inmiddels weer verdergegaan met onze groeiambities. Sinds de coronaperiode merken wij dat wij afhankelijk zijn van overheden en instanties die weinig besef hebben van onze omvang en professionaliteit. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden begonnen met meer informatie te delen en hebben we meer tijd en moeite gestoken in onze relatie met deze stakeholders. Voorheen waren we wat eigenwijs en deden we ‘ons eigen ding’, maar we hebben ondervonden dat warme contacten met de overheid en andere organisaties in de sportwereld belangrijk zijn. Dus hebben we Hague Corporate Affairs in de arm genomen en zijn we in gesprek gegaan met mensen bij de ministeries, Tweede Kamer, sportexperts, verzekeraars en ziekenhuizen. Om te laten zien waarmee we bezig zijn en te zoeken naar gezamenlijke oplossingen voor een gezonder Nederland.”

Lobby
Als Basic-Fit een sportbond zou zijn, dan had slechts voetbalbond KNVB een groter ledenaantal dan de bijna 600.000 van Basic-Fit. Toch had de fitnessbranche met – vóór corona – in totaal zo’n 3,2 miljoen beoefenaars geen duidelijke status in Den Haag, die bijvoorbeeld NOC*NSF en haar verenigingssport wel hadden. “Wij wilden ook heel graag meepraten,” blikt Boots terug. “Denkend in termen van gezondheid en de crisis waar we uit komen, hebben wij net zo’n grote invloed als verenigingen op de vitaliteit van heel veel Nederlanders. Aan de gezondheidskant hebben wij een professioneel arsenaal aan personal trainers, fysiotherapeuten en de goede infrastructuur van de fitnessmarkt.”

"We zouden meer gebruik moeten maken van de bestaande sportinfrastructuur om mensen in de eerste plaats gezond te houden”

Binnen NL Actief - de branchevereniging van de erkende en ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland - heeft Basic-Fit ook actief een rol gespeeld in de lobby om fitnesscentra weer open te krijgen. “Met 220 van de 2.000 ‘sportscholen’ hebben we ruim tien procent marktaandeel en meer dan twintig procent op basis van aantal leden. We hebben een omvang gekregen waardoor het past om verantwoordelijkheid te nemen. We werken nauw samen met vele andere partijen op het preventieakkoord en het sportakkoord. We staan in contact met Federatie voor Gezondheid en VNO-NCW, praten met verzekeraars hoe preventie gestimuleerd kan worden, en brengen ook zelf partijen bij elkaar op dit thema. Een verschuiving van zorg naar preventie en gezondheid blijkt beleidsmatig lastig voor elkaar te krijgen, en we zoeken zelf ook naar concrete manieren om daaraan bij te dragen. Hoe dan ook zouden we meer gebruik moeten maken van de bestaande sportinfrastructuur om mensen in de eerste plaats gezond te houden”, aldus Boots.

BasicFit-2Laagdrempelig
Door de lage abonnementsprijs van 19,99 euro wordt wel eens gedacht dat de concurrentie wordt weggedrukt, maar in elk land waar Basic-Fit aanwezig is (Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje) is juist het totale aantal fitnessbeoefenaars omhoog gegaan. “De markt is in de volle breedte gegroeid”, bevestigt Boots. “Wat mensen zich vaak niet realiseren, is dat wij óók mensen bereiken die door de overheid soms moeilijk bereikbaar zijn. We vervullen een rol in het managen van de gezondheid voor een betaalbare prijs. En we zijn ook aanwezig voor groepen mensen die het hardst geraakt zijn. Wij zitten in elke wijk van elke grote stad, zoals bijvoorbeeld in Den Haag, waar we je ons kunt vinden bij Hollands Spoor vlakbij de Schilderswijk, maar ook in de Grote marktstraat en Scheveningen. Met ons aanbod kunnen we iets doen aan de kansenongelijkheid. Onze doelgroep is zeer breed en ook ‘doorsnee’ Nederland. Wij streven nadrukkelijk naar inclusiviteit en laagdrempeligheid is ons kernbegrip.”

Het aanbod is echt divers. “Doorgaans zijn vrouwen meer geïnteresseerd in groepslessen, cardio en leefstijl. Mannen doen meer aan krachtonderdelen, een trend die bij jonge vrouwen trouwens ook waarneembaar is. Het is belangrijk voor al onze leden die weer aan hun gezondheid kunnen werken dat we de komende periode open kunnen blijven, omdat we hebben aangetoond dat het veilig kan. De sport wordt individueel beoefend en afstand houden is eenvoudig te organiseren. We merken dat het voor onze jonge doelgroep ook echt een ontmoetingsplaats is, waar ze de zinnen kunnen verzetten. En daarmee vervullen we ook een sociale functie. Jonge mensen mentaal te helpen was een belangrijk argument richting overheid.”

"We investeren in een zeer geavanceerd systeem dat (...) het verschil ziet tussen iemand die yoga doet of te lang om een andere reden niet beweegt"

Digitale ontwikkeling
Basic-Fit zet volop in op digitalisering om sporten overal mogelijk te kunnen maken, maar ook om leden breder met hun leefstijl te helpen zoals met voedingsadvies. Daarnaast ondergaan veel clubs een moderne metamorfose. Vanuit een speciaal gebouwde ‘control room’ kunnen steeds meer clubs gelijktijdig worden gemonitord door middel van cameratoezicht. “We hebben de software daarvoor zelf ontwikkeld. We investeren in een zeer geavanceerd systeem dat bijvoorbeeld stemverheffing analyseert in verband met agressiebeheersing, maar dat ook het verschil ziet tussen iemand die yoga doet of te lang om een andere reden niet beweegt. Dit verhoogt de veiligheid van onze clubs en zorgt ervoor dat ons personeel meer tijd kan besteden aan onze leden.”

BasicFit-3Basic-Fit heeft gemiddeld 2,8 FTE aan werknemers actief in de clubs. “We zijn grootschalig, efficiënt en willen onder die 20 euro blijven. Dat betekent dat we alle processen zo veel mogelijk automatiseren. Heel veel kan online geregeld worden of bij de kiosk voor de ingang. Onze leden kunnen zichzelf wegen in de club op onze ‘body analyzer’ en dit in hun app bijhouden.”

Basic-Fit richt zich naast de fysieke lessen in de sportscholen ook op online aanbod. “We produceren onze eigen videocontent. Tijdens de coronaperiode zijn zeven miljoen lessen via ons ‘video on demand’-systeem verzorgd en vijf miljoen via de sociale kanalen,” weet Boots. “Ons aanbod is dus veel breder geworden. Door onze schaalgrootte konden we eerder al investeren op alle terreinen. Zo hebben we onze eigen studio, een videoplatform en ook een eigen app, waarvan overigens in de maand november een totaal nieuwe versie beschikbaar komt die nog beter inspeelt op de voorkeuren van onze klanten. Maar de online lessen zijn vooral een aanvulling. Die ontwikkeling hebben we in 2018 ingezet toen we zijn gaan koersen op een meer hybride aanbod voor onze leden.”

Trots
Landelijk gezien viel het aantal beoefenaars van fitness tijdens de lockdown terug van 3,2 naar 2,7 miljoen. Ook bij Basic-Fit was die dalende trend waarneembaar. “De sector is hard geraakt, maar wij hebben als beursgenoteerd bedrijf dankzij de investeerders die in onze toekomst geloven, gelukkig geld kunnen ophalen en we hebben nog een ruime 400 miljoen euro aan beschikbare liquiditeit voor verdere groei. Sinds maart 2020 toen de crisis uitbrak, hebben we alweer 170 clubs geopend in vooral Frankrijk en Spanje. Als een van oorsprong Nederlands bedrijf hebben we ook veel Nederlandse leveranciers en zo zorgen we voor veel werkgelegenheid. Ondanks alle problemen en relatief beperkte overheidssteun hebben we het vooral op eigen kracht en dankzij onze vaste partners kunnen doorstaan.”

"Per land willen we sterk staan en het liefst marktleider zijn"

In Nederland zijn nu ruim 200 clubs en op termijn is er ruimte voor zo’n 300. Boots licht tot slot van zijn verhaal de groeiplannen van Basic-Fit toe: “We zijn heel nauwkeurig in onze locatieselectie. Daarvoor hebben we een eigen programma ontwikkeld. In 2022 willen we in heel Europa 1.250 clubs hebben en dat betekent dat er doorlopend een groot aantal clubs in de pijplijn zitten. Er zijn constant teams die vooruit werken. Zo hebben we onze route vanuit Nederland, naar België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje ook ingezet. Per land willen we sterk staan en het liefst marktleider zijn. Op basis van onze kennis passen we ons aan in de markt en zo hebben we een formule die in alle landen goed werkt. We hebben een oranje logo en willen daarmee graag de trots van ons van oorsprong Nederlandse bedrijf nog verder uitdragen.”

Voor meer informatie: Basic-Fit opens its 1000th club; Basic-Fit press release Q3 2021 trading update (pdf)

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst