Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Volgende fase voor Training for Excellence

door: Leon Janssen Lok | 15 juli 2021

Nieuwe oefenmethoden gebruiken om de kwaliteit van trainingen van sporters, dansers en musici structureel te verhogen. Onderzoekers van het project Training for Excellence deden er de afgelopen twee en een half jaar positieve ervaringen mee op. Nu is het tijd voor T4X2.0: hoe kunnen die innovatieve oefenmethodes duurzaam opgenomen worden in trainings- en oefenschema’s?

De onderzoekers voerden hun onderzoek uit bij de basketbalvrouwen van de Orange Lions Academy bij het Centrum voor Topsport en Onderwijs Amsterdam en bij studenten van het Conservatorium van Amsterdam. Maar ook bij musici van het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Residentieorkest en bij studenten van de Codarts-dansopleiding. 

T4X-1“Bij allemaal hebben we dezelfde methodes toegepast”, vertelt Raôul Oudejans, lector Leren en Presteren in de Sport aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). “Zo hebben we gewerkt met ‘doelbewust oefenen’. Als je echt beter wilt worden, kun je niet zomaar wat spelen of uitproberen. Zelfregulatie is nodig, doelen stellen voor de lange, maar zeker ook voor de korte termijn, met timeframes, feedback en informatie verzamelen."

"Als je daar beter in wordt, helpt dat ook blessures, overbelasting of gebrek aan motivatie te voorkomen. Ook op het gebied van aandachtsfocus en mentale voorstellingen hebben we beproefde methodes ingezet. Beeld je in hoe het straks is op het podium, bij die auditie of bij die finale. Daarmee kun je leren onder druk te presteren.”

T4X2.0: vertaalslag naar de praktijk
De toegepaste methodes uit de eerste fase zijn dus aangeslagen. “Uit fundamenteel wetenschappelijk onderzoek wisten we dat eigenlijk al”, zegt Oudejans. “Dat was ook de reden dat we het wilden toepassen in de domeinen sport, muziek en dans. In hoeverre konden die kwalitatief hoogwaardige oefenmethodes worden vertaald naar de praktijk van die domeinen en met meerwaarde worden ingezet?” 

Nu is er met T4X2.0 dus een nieuwe fase aangebroken. Die valt net als Training for Excellence onder het bijzondere lectoraat Leren en Presteren in de Sport van de HvA. Het is een uiting van de samenwerking tussen de HvA en de VU in het Amsterdam Institute for Sport Science (AISS), want HvA-lector Oudejans is ook universitair hoofddocent aan de VU. Net als bij Training for Excellence is Jolan Kegelaers de hoofdonderzoeker. Vanuit de opleiding Sportkunde is docent-onderzoeker Sam Geijer toegevoegd aan het onderzoeksteam. “Daarmee leggen we de verbinding met de organisatiekant van dit thema”, legt Oudejans uit. Want in dit vervolgtraject gaat het niet zozeer om de individuele sporters, musici en dansers, maar veel meer om hoe de organisaties en mensen om hun heen, de voorwaarden kunnen creëren om zo efficiënt mogelijk te trainen. 

"Wat zijn de uitdagingen, de obstakels en wat heeft de organisatie nodig aan tijd en resources om de methodiek structureel in te voeren?"

Begeleiders, coördinatoren en personeelszaken
“Wij willen kijken of en hoe deze methodes, waarvan we weten dat ze goed moeten werken als ze goed worden toegepast, geïmplementeerd kunnen worden in de dagelijkse praktijk. En dat zal per domein verschillen. In de sport wordt de manier waarop er getraind wordt bijvoorbeeld vooral door trainers en coaches bepaald. Maar dansen bij opleidingen of gezelschappen doe je bijna niet alleen, altijd met een docent, een repetitor of een choreograaf erbij. En musici repeteren wel gezamenlijk, maar een stuk instuderen doen ze weer vooral zelf. De potentie is er in ieder geval, dat hebben we bevestigd gekregen. Maar waar we tegenaan zijn gelopen is dat als je dat duurzaam wil doen, er wel extra stappen nodig zijn om dat mogelijk te maken en te faciliteren.”

T4X-2Dat is dan ook de reden dat de onderzoekers zich in T4X2.0 richten op andere personen binnen de deelnemende organisaties. “We gaan nu juist praten met begeleiders, coördinatoren, directie en personeelszaken. Wat zijn de uitdagingen, de obstakels en wat heeft de organisatie nodig aan tijd en resources om de methodiek structureel in te voeren? Is er bijvoorbeeld een implementatiemanager nodig, iemand die zich specifiek met het thema gaat bezighouden en het centrale aanspreekpunt wordt?”

"We richten ons nu op topsporters, -musici en -dansers, maar presteren onder druk of op je eigen niveau is eigenlijk voor iedereen herkenbaar"

Ontwikkeling van een toolkit
Oudejans vertelt dat het team momenteel in de fase zit van het houden van individuele interviews. “Met de input die we daarmee verzamelen, gaan we vervolgens met de Delphi-methode een voorzet doen voor een toolkit. Dat betekent dat we in een iteratief proces met de meningen van de experts langzaam zoeken naar consensus. Het wordt geen toolkit met tips en tricks voor de werkvloer, dat hebben we al gedaan. We hebben factsheets ontwikkeld en beschikbaar gesteld over de oefenmethodes. Deze toolkit is echt bedoeld voor de organisatie: hoe maak je een sterkte-zwakteanalyse, welke uitdagingen zijn er en welke mensen heb je nodig?”

Streven is dat de toolkit uiteindelijk ook in andere domeinen toegepast kan worden. "We richten ons nu op topsporters, -musici en -dansers, maar presteren onder druk of op je eigen niveau is eigenlijk voor iedereen herkenbaar. Denk maar eens aan mensen die vanuit de IC moeten revalideren, of aan fysiek inactieve mensen die beginnen met hardlopen. Als die te snel starten hebben ze binnen twee weken een blessure en is de motivatie meteen weg. Voor iedereen geldt uiteindelijk dat je oefent op een dusdanige manier dat je progressie boekt en dat je mentale gezondheid vooruitgaat of minimaal behouden blijft." 

Voor meer informatie: T4X2.0 - Implementatie Training for Excellence in de praktijk van sport, muziek en dans

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst