door: Frank Molema | 1 juli 2021
Het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS) heeft de afgelopen twee jaar stevig aan de weg getimmerd zonder een formele organisatie te zijn. Nu dat sinds vorige maand (juni) wel het geval is – er is gekozen voor een stichting – kan POS de belangen van brancheverenigingen van ondernemers in de sport nog beter vertegenwoordigen.
Sinds 2019 maakt het Platform Ondernemende Sportaanbieders onderdeel uit van de structuur van de ondernemende sport. De oprichters van deze belangenbehartiger constateerden destijds dat de ondernemende sport, in tegenstelling tot de georganiseerde sport, te veel bestond uit eilandjes van sport-specifieke brancheverenigingen. De verbinding hiertussen is er nu via POS, zodat deze groep ‘samen sterker staat’.
Veel invloed
Met de formalisatie van het POS als stichting op 18 juni 2021 is de officiële oprichting een feit. Initiatiefnemers en kartrekkers Haike Blaauw (FNRS), Lodewijk Klootwijk (NVG) en Patrick Rijnbeek (NLActief) nemen plaats in het bestuur. “In korte tijd hebben we veel invloed uitgeoefend en een netwerk opgebouwd vanuit een niet-bestaande organisatie”, zegt bestuurslid Klootwijk. “Voor ons maakt het niet uit, maar voor buitenwacht moesten we wel dingen formaliseren. Als we een echte koepel voor de ondernemende sport willen worden, is het goed om de verhoudingen te formaliseren.”
De afgelopen 1,5 jaar kon POS meteen aan de bak met alle gevolgen van de coronacrisis. Onder meer voor golf, zwemmen, paardrijden en fitness werden protocollen ontwikkeld om zoveel mogelijk op een virusvrije manier te sporten. Ook is er gelobbyd om de sporthoreca eerder dan gepland te openen. “Dat was vorig jaar 1 september en is 1 juni geworden”, zegt Klootwijk. “Ook hebben we ondernemers geholpen bij de ondersteuningspakketten van de overheid. En telkens als het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde, zaten we met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om tafel om te praten over de interpretatie ervan.”
Gevolgen coronacrisis
Corona pakte voor POS niet per se slecht uit, zegt Klootwijk, omdat de organisatie nu meteen een stevige vinger in de pap kreeg en kon opkomen voor zaken die van levensbelang waren voor hun leden. De ondernemers zagen door de coronacrisis 1,4 miljard euro wegvallen door onder meer het ontbreken van kantine-inkomsten. Pre-corona draaiden de ondernemende sportaanbieders in totaal een jaaromzet van circa 4,8 miljard euro, naar inschatting van POS.
De bedoeling is dat POS optrekt met NOC*NSF om de belangen van de sport als geheel te behartigen
POS is onder meer gesprekspartner van de Nederlandse Sportraad. Bij het advies dat de raad uitbracht over bijvoorbeeld de sportwet werd de input gevraagd van POS. Klootwijk: “Daar zijn belangrijke zaken uitgekomen. Zo adviseert de sportraad aandacht te geven aan het ongelijke speelveld voor de ondernemende sport en verenigingen, waar de overheid een rol heeft vanuit EU-wetgeving.” De Nederlandse Sportraad pleit er ook voor dat er een koepel voor de gehele sport wordt opgezet, waar onder andere POS en NOC*NSF onderdeel van zouden uit moeten maken. Hierdoor zou de sport sterker moeten staan met één gezamenlijke visie.
Vuist maken
De bedoeling is dan ook dat POS optrekt met NOC*NSF om de belangen van de sport als geheel te behartigen. “Samen kunnen we nog beter een vuist maken”, is de overtuiging van Klootwijk. “We zijn op dit moment aan het aftasten. Eerst kijken we met elkaar naar structuur, daarna naar de inhoud. Dan kunnen we bepalen op welke terreinen we samen de handschoen kunnen oppakken.”
De kersverse stichting probeert ook haar invloed uit te oefenen op het beleid van een nieuw te vorm kabinet. Om die reden is er een brief gestuurd aan informateur Mariëtte Hamer. POS wil hulp bieden bij het komen tot een fitte en vitale samenleving. In de brief aan Hamer doet POS een aantal suggesties. Zo wil het de extra financiering van de sport ‘bottum-up’ organiseren.
POS schrijft: ‘Een voorbeeld is een sport-WKR (werkkostenregeling, red.), zoals deze al beschikbaar is voor ambtenaren via hun IKB-budget (individueel keuzebudget, red.). Maar ook een gedeeltelijke financiering van het sportabonnement of-lidmaatschap via de zorgkostenverzekering is een goed idee.’ Ook zou in de ogen van POS de nadruk in de zorg moeten verschuiven van curatief naar preventief.
"Er zijn nog veel meer onderwerpen waarmee we aan de bak kunnen. Op deze manier bewijzen we onze maatschappelijke waarde voor de ondernemende sport"
Belangen verenigd
Inmiddels zijn zestien brancheverenigingen aangesloten bij de belangenhartiger en daarmee worden ruim 6.000 ondernemers met 110.000 medewerkers verenigd. POS sloot zich aan bij drie bestaande manifesten: ‘Sportieve gezonde generatie’, ‘Inclusie en participatie’ en ‘Vitaliteit en gezonde leefstijl’. “Hiermee laten we zien dat we meedoen”, aldus Klootwijk.
De komende periode gaat POS zich bezighouden met de verduurzaming van sportaccommodaties. “In onze doelgroep zijn er zesduizend accommodaties, dat is heel veel, en we lopen wat achter op sportverenigingen die hier al langer mee bezig zijn. En zo zijn er nog veel meer onderwerpen waarmee we aan de bak kunnen. Op deze manier bewijzen we onze maatschappelijke waarde voor de ondernemende sport.”
Voor meer informatie: www.ondernemendesportaanbieders.nl