Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Meer bewustzijn sociale voetbalprojecten via campagne

door: Frank Molema | 18 maart 2021

Het European Football Development Network (EFDN) start vanaf volgende week met een campagne om sociale projecten uit te lichten. Met behulp van de hashtag #Morethanfootball kunnen clubs, competities en bonden in het voetbal laten zien hoe zij een rol spelen in het leven van mensen in hun gemeenschap. 

EFDN, een Nederlandse stichting die ondersteuning biedt aan voetbalorganisaties bij hun maatschappelijke activiteiten, houdt de actieweek voor de vijfde keer. Aan de campagne deden vorig jaar 108 organisaties mee, verspreid over liefst dertig landen. Volgens EFDN heeft de campagne in 2020 online zo’n 41 miljoen mensen bereikt. 

EFDN-1Gedurende de actieweken, die lopen van 22 maart tot en met 18 april, kunnen deelnemende organisaties met hulp van EFDN extra aandacht leggen op hun activiteiten naast het voetbal. Dat kan bijvoorbeeld met speciale acties op wedstrijddagen, digitale campagnes en het gebruik van banners, billboards, posters en brochures. Ook worden events gehouden met de focus op uiteenlopende onderwerpen. Niet aangesloten leden van EFDN kunnen eveneens (gratis) meedoen. Wel benadrukt de stichting dat de focus echt moet liggen op sociale activiteiten.

"Voetbal is meer dan alleen het spel op het veld, dus het is belangrijk om al die verschillende initiatieven te tonen"

#Morethanfootball
EFDN vraagt organisaties om altijd de hashtag #Morethanfootball te gebruiken. “Om bewustzijn te creëren”, zegt marketing- en communicatiemanager Marius Stegemann van de stichting. “Het gaat erom dat clubs, competities en bonden hun activiteiten tonen. Voetbal is meer dan alleen het spel op het veld, dus het is belangrijk om al die verschillende initiatieven te tonen.” 

Waar zo’n vijf jaar geleden slechts enkele organisaties meededen met de campagne, steeg het aantal de afgelopen jaren snel. Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is hoeveel partijen dit jaar participeren, is al wel met zekerheid te stellen dat wederom tientallen – en wellicht meer dan honderd – voetbalorganisaties de komende weken de nadruk leggen op hun sociale activiteiten. 

EFDN-2Geïsoleerde fans
Dat de aandacht voor dit onderwerp groeiende is, heeft natuurlijk alles te maken met de barre coronatijden waarin we nu leven. “2020 was het meest drukke jaar”, weet Stegemann. “Veel clubs hebben mensen in hun gemeenschap geholpen. Ze belden geïsoleerde fans, brachten voedsel naar arme mensen, hielpen ziekenhuizen. We hebben gezien hoe betrokken zij zijn in de gemeenschap gedurende de pandemie. Het is belangrijk dat de gemeenschap hiervan bewust is.” 

EFDN is tevreden als net als vorig jaar clubs deelnemen uit veel verschillende landen. Ook is het mooi meegenomen als grote clubs hun steentje bijdragen. Bijvoorbeeld de Barça Foundation, Inter Campus, Liverpool FC Foundation laten zich zien tijdens de campagne. In Nederland gaat het uit de Eredivisie om Feyenoord, FC Emmen, ADO Den Haag, VVV-Venlo, Willem II en RKC Waalwijk. Tegelijkertijd beseft Stegemann dat er wellicht clubs zijn die afhaken omdat het een te zware wissel trekt op de organisatie. “Vanwege corona – medewerkers moeten bijvoorbeeld vanuit huis aan de slag – is het niet makkelijk om alles te regelen.” 

More Than Football Award
De campagne wordt 'opgeleukt' met bijvoorbeeld de strijd om de More Than Football Award. Het beste initiatief van een voetbalorganisatie valt daarbij in de prijzen. Club Brugge bleek vorig jaar de beste met een voorleesverhaal voor kinderen over een beer en zijn sjaal, waarmee het maatschappelijke thema’s als respect en racisme aan de kaak stelde. De Belgen wilden hiermee duidelijk maken dat clubkleuren de mens niet onderscheidt van een ander en dat de liefde voor het voetbal iedereen samenbrengt. 

De winnaar van de More Than Football Award mag in haar gemeenschap een voetbalveld aanleggen

Om mee te dingen naar de eerste plek moeten clubs, competities en bonden bewijs uploaden over hun sociale projecten, zoals video’s, foto’s en links. Ook moeten ze beschrijven waar het project over gaat, wat het doel ervan is en hoe er een verschil wordt gemaakt. “Het moet een initiatief zijn van de organisatie zelf”, verduidelijkt Stegemann. “Experts kiezen de vier organisaties die hun project mogen presenteren. Leden van EFDN stemmen dan uiteindelijk voor de winnaar. Die grijpt niet alleen de trofee, maar bouwt ook een uitstekende reputatie op.” De winnaar mag in haar gemeenschap daarnaast een voetbalveld aanleggen. 

Geld inzamelen
EFDN-3Een ander onderdeel van de campagne is de zogeheten ‘fundraiser’. Voetbalorganisaties kunnen bijvoorbeeld een shirt of keepershandschoenen verkopen om zo geld op te halen voor hun sociale activiteiten. Stegemann snapt dat er discussie ontstaat als een industrie met talloze miljonairs geld probeert in te zamelen, maar hij ziet dat spelers meer en meer doen voor de maatschappelijke kant van het voetbal. 

“Kijk naar Marcus Rashford”, zegt hij. De Engelse international zette zich al met succes in voor het goede doel en hielp kinderen uit gezinnen met lage inkomens. “Ook zijn veel spelers ambassadeurs van sociale projecten. Natuurlijk hopen we in zijn algemeenheid op een duurzame financiële commitment van clubs aan sociale projecten. Veel clubs doen dat al. Neem FC Barcelona, een deel van de spelerssalarissen wordt gedeeld met hun foundation. Zij steunen daarmee de sociale projecten.” 

Voor meer informatie: About the #Morethanfootball Action Weeks

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst