Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sportondernemer Academy duwt starters in goede richting

door: Frank Molema | 28 januari 2021

De opleiding Sportondernemer Academy van Sportbedrijf Rotterdam moet startende ondernemers het zetje in de juiste richting geven. Met hulp van professionals werken de starters hun idee uit tot een uitvoerbaar plan, met als uiteindelijke doel om meer mensen in beweging te krijgen.

OpleidingSportondernemer-1bSportondernemer Academy is onlangs begonnen aan de tweede editie van de opleiding. Vijftien startende ondernemers trapten vorig jaar de meerdaagse cursus af, die toen vooral in het teken stond van aftasten. “Daar hebben we veel van geleerd”, zegt Menno Bruins van initiatiefnemer Sportbedrijf Rotterdam. “Toen hebben we besloten om een tweede editie te houden. Nu willen we er meer bekendheid aan geven.”

Luxe om te selecteren
Sportbedrijf Rotterdam startte in september 2020 met de werving van kandidaten. Voor de twintig beschikbare plekken meldden zich vervolgens veertig geïnteresseerden, dus had de opleiding de luxe om te selecteren op zaken als ambitie en diversiteit in aanbod met uiteenlopende doelgroepen. De opleiding wordt aangeboden in samenwerking met de Rabobank, stichting The New Entrepreneur en Cyrus Care (allen gespecialiseerd in ondernemerschap).

Sportondernemer Academy wil zich onderscheiden door een kort programma aan te bieden. Deelnemers volgen eerst een driedaagse ‘bootcamp’, daarna worden op vijf terugkomdagen vijf verschillende thema’s besproken. Bruins: “Ondernemers die een concreet idee hebben, kunnen niet voltijd vier jaar lang een hbo-opleiding volgen. Daar zitten zij niet op te wachten, dat duurt simpelweg te lang. Ze willen hun idee uitbouwen en moeten een verdiepingsslag kunnen maken zodat ze beter voorbereid met hun onderneming starten.”

Op 5 terugkomdagen is er aandacht voor marketing en sociale media, haalbaarheid bedrijfsplan, administratie en belasting, financieren, betalen en verzekeren én pitchen en sales

Basisvaardigheden
Gedurende de driedaagse bootcamp probeert Sportbedrijf Rotterdam een veilige setting te creëren. De deelnemers leren over de basisvaardigheden voor ondernemers, weten wat wel en niet relevant is, maken kennis met een stappenplan voor een bedrijfsplan en schaven uiteindelijk de eigen ideeën bij. Op de vijf terugkomdagen krijgen de volgende onderwerpen aandacht: (1) marketing en sociale media, (2) haalbaarheid bedrijfsplan, (3) administratie en belasting, (4) financieren, betalen en verzekeren en (5) pitchen en sales.

De expertise op deze terugkomdagen komt bijvoorbeeld van de Rabobank, gespecialiseerd in financiën en ondernemerschap, of uit het netwerk van The New Entrepreneur en Cyrus Care. Met deze experts kunnen deelnemers bovendien enkele uren één op één in gesprek over hun plannen.

OpleidingSportondernemer-2Sportregisseurs zijn aangehaakt
Sportbedrijf Rotterdam verzorgt het sportinhoudelijke aspect van de opleiding. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor Sportregie, een aparte afdeling van het sportbedrijf. Bruins is teamleider van Sportregie. “Sportregisseurs van Sportregie zijn aangehaakt om de intake te doen en spelen een belangrijke rol in de periode van de terugkomdagen”, legt hij uit. “Zij maken de sportondernemers nog meer wegwijs in het Rotterdamse sportlandschap. In elk gebied in Rotterdam is een sportregisseur actief die veel weet van de lokale sportsituatie en ondernemers ziet die op een kruispunt staan. Gaan zij hun baan opzeggen en zich volledig richten op de onderneming? Wij moeten die ondernemers het zetje in de juiste richting geven.”

Sportbedrijf Rotterdam vindt het belangrijk dat deelnemers gezamenlijk een divers aanbod op de markt brengen. “Zo is er een vrouw die zich bezighoudt met sportaanbod voor zwangere vrouwen en het sportieve herstel na de zwangerschap. Ook hebben we een ondernemer in ons midden die freestyle voetbalactiviteiten voor jongeren wil opstarten. Ook de leeftijden van deelnemers zijn uiteenlopend. Het zijn echt niet allemaal twintigers of dertigers. Wat ze wel gemeen hebben: ze zijn klaar voor de volgende stap.”

Het is de bedoeling een wekelijks terugkerend evenement te organiseren

Impact creëren
De deelnemers zijn na afronding van de opleiding tot niets verplicht, maar Sportbedrijf Rotterdam hecht er wel waarde aan dat zij impact creëren. “Het is niet de bedoeling dat je zomaar een eenmalig evenement organiseert, maar iets wat wekelijks terugkomt en een financieel duurzaam model kent, zodat het onafhankelijk door kan gaan. Daar kijken wij ook naar aan de voorkant: als iemand niet die kant op gaat, dan kunnen wij daarop selecteren.”

Voor meer informatie: Sportondernemer Academy

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst