Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Autosportfederatie gaat instructeurs vooral didactisch helpen

door: Frank Molema | 17 december 2020

De Nederlandse autosportfederatie (KNAF) ziet het SOS-traject als een uitgelezen kans om de eigen opleidingen een kwaliteitsinjectie te geven. Onder meer de veiligheid moet daardoor omhoog gaan. “Oud-coureurs hebben al kennis en ervaring, maar didactisch ontbrak er nog ondersteuning”, zegt directeur Maarten van Wesenbeeck van de KNAF. 

Wie de droom heeft om te racen op circuits als Zandvoort en het TT Circuit in Assen heeft een licentie nodig. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten autosporters eerst een opleiding volgen bij een raceschool. En juist de racescholen kunnen wel meer hulp gebruiken, vindt de KNAC Nederlandse Autosport Federatie (KNAF).

SOS-KNAF-1Kwaliteitsslag
De bond, die werkt met zo’n 10.000 leden en een begroting van 1,7 miljoen euro, wil een kwaliteitsslag maken en heeft daarvoor de subsidie gebruikt van het verbetertraject Slagvaardig Organiseren van Sport (SOS). Directeur Maarten van Wesenbeeck van de KNAF legt daarbij vooral de focus op de instructeurs. 

“In het verleden kwamen wij pas bij het examen om de hoek kijken”, vertelt hij over de gang van zaken op racescholen. “Natuurlijk hadden we wel regels waaraan een cursus moest voldoen, maar een verdere formele connectie met de instructeurs hadden we niet. Toen hebben wij de discussie gevoerd over opleiden: als je daarop inzet, wat kan je dan betekenen voor de instructeurs?” 

Nieuwe leerlijn
Van Wesenbeeck ziet dat de instructeurs, vaak oud-coureurs, veel kennis van zaken en ervaring hebben. “Maar met de juiste didactisch aanpak kun je als instructeur nog meer uit de cursisten halen die je lesgeeft. Met dank aan het SOS-traject zijn we nu deze nieuwe leerlijn aan het realiseren. Instructeurs leiden we op met didactische vaardigheden, wegligging van de auto en specifieke reglementen van de autosport. Bestaande instructeurs krijgen handvatten via een masterclass-programma aangereikt op dezelfde thema’s.” 

"Aandacht voor de opleiding van coureur is eveneens een vorm van veiligheid"

Veiligheid is een belangrijk aspect in de autosport, zo zag de wereld bij de recente crash van Romain Grosjean in de Formule 1. “Er wordt continu gewerkt aan het door ontwikkelen van materialen, maar aandacht voor de opleiding van coureur is eveneens een vorm van veiligheid. Je leert de cursist nog beter worden in hetgeen waarvoor je hem opleidt.” 

SOS-KNAF-2Didactische vaardigheden
Het gaat om zo’n tweehonderd instructeurs aan wie de KNAF de didactische vaardigheden wil meegeven. Het was de bedoeling dat de nieuwe leerlijn al in november uitgerold zou worden, maar de coronacrisis heeft dit vertraagd. Dat heeft ermee te maken dat de KNAF masterclasses voor dertig personen of meer liever niet digitaal doet. “Een sterk onderdeel van de masterclasses is de ervaring die wordt overgebracht in informele gesprekken tussen cursisten. Via een digitale ervaring kun je dit niet bieden. Het gaat ook om netwerken, dat is een heel sterk element van de informatie-uitwisseling.” 

"The Brown Paper Company draagt bij aan het bepalen van strategie: welke informatie breng je op welk moment en hoe zorg je voor draagvlak?"

De KNAF profiteert op haar beurt weer van de bestaande kennis van de motorsportbond (KNMV). Bij de opleidingen wordt met de KNMV samengewerkt, omdat zij jarenlange ervaring hebben met het bijbrengen van didactische vaardigheden aan instructeurs. “Natuurlijk is de aanpak en cultuur in de motorsport anders, maar we snappen allebei wat het is om met hoge snelheden over een circuit te racen en tegelijkertijd een cursist te instrueren. Dan moet de communicatie heel doeltreffend zijn, maar wel op een manier waar de cursist zich comfortabel bij voelt”

Veranderexperts
SOS-KNAF-3Bij het verwezenlijken van de doelen uit het SOS-traject kreeg de autosportbond hulp van de veranderexperts van The Brown Paper Company. Zij hielp voornamelijk bij de communicatie richting racescholen. Een dergelijk traject kan ook op weerstand stuiten bij racescholen, zegt Van Wesenbeeck. “Belangrijk is om voldoende duidelijk te maken dat we met dit project de scholen en hun instructeurs willen helpen. The Brown Paper Company draagt bij aan het bepalen van strategie: welke informatie breng je op welk moment en hoe zorg je voor draagvlak?"

Van Wesenbeeck is wijzer geworden door het SOS-traject. “Ik heb geleerd dat je voldoende tijd moet besteden aan het creëren van draagvlak, want jij kunt het wel een goed plan vinden, de mensen voor wie het bedoeld is moeten dat ook vinden en de tijd krijgen om eigen ideeën en suggesties in te brengen. Belangrijk is dat het een gezamenlijk plan wordt en niet alleen van de sportbond.” 

Voor meer informatie: www.knaf.nl


Slagvaardig Organiseren van Sport
Slagvaardig Organiseren van Sport (SOS) is de naam van een programma - ontwikkeld door een aantal middelgrote sportbonden en gefinancierd door VWS - dat met name kleinere en middelgrote sportbonden slagvaardiger maakt zodat ze beter kunnen anticiperen op een veranderende samenleving. Twintig sportbonden hebben als eerste het SOS-programma gevolgd. Op Sport Knowhow XL is in een serie artikelen te lezen hoe deze sportbonden het programma doorlopen hebben. Aan de orde komt onder meer op welke wijze de bond het veranderingstraject heeft uitgevoerd, welk effect dat had en wat de volgende stappen zijn. Eerder publiceerden we deel 1 (m.m.v. het handbalverbond), deel 2 (m.m.v. de cricketbond), deel 3 (m.m.v. de badmintonbond), deel 4 (m.m.v. de judobond), deel 5 (m.m.v. de rugbybond), deel 6 (m.m.v. de jeu de boulesbond), deel 7 (m.m.v. de basketbalbond), deel 8 (m.m.v. de skivereniging), deel 9 (m.m.v. de hippische sportfederatie), deel 10 (m.m.v. de roeibond), deel 11 (m.m.v. de biljartbond) en deel 12 (m.m.v. Reddingsbrigade Nederland).

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst