Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Bedreigingen of kansen? 10 trends in verenigingsland

door: Leo Aquina | 19 november 2020

De traditionele manier van verenigen staat onder druk. Dat is geen nieuws, maar voor de sportwereld is het wel een zorg. Adviesbureau Seizoen Vijf signaleert naar aanleiding van ‘vinger-aan-de-pols gesprekken’ met experts zoals onder anderen NOC*NSF-voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg ’10 trends in het verenigingsleven’. De trends lijken een bedreiging, maar volgens marketingadviseur Karine Hustinx liggen er vooral kansen: “De behoefte bij mensen om zich te verenigen is alleen maar groter geworden.” 

Seizoen Vijf is een adviesbureau dat zowel bedrijven als verenigingen adviseert. Karine Hustinx legt uit: “Het vijfde seizoen zien wij als een nieuw seizoen waar je als organisatie naartoe wil groeien, het moment dat de organisatie toegevoegde waarde heeft voor iedereen die erbij betrokken is, het moment dat de klanten of de leden helemaal tevreden zijn, dat de medewerkers gelukkig zijn en andere partijen en leveranciers graag met je samenwerken. Wij willen organisaties helpen dat vijfde seizoen te bereiken.” Seizoen Vijf werkt vooral voor bedrijven in het MKB en voor belangenverenigingen, beroepsverenigingen en sportbonden, zoals de schaatsbond KNSB, de judobond JBN en de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN).

"Er zijn al verenigingen die leden alleen laten betalen voor de training waar ze naartoe gaan"

SeizoenVijf-1

10 trends die Seizoen Vijf op basis van de ‘vinger-aan-de-pols gesprekken’ optekende
1. Krimp door vergrijzing
2. Vier generaties op de werkvloer
3. Diversiteit, je kan er niet meer om heen
4. De kwetsbare burger
5. De vrijblijvende verbinding
6. De on-demand consument
7. Het disruptieve business model
8. Onverwachte concurrenten
9. Maatschappelijk bewustzijn
10. Autoriteit bestaat niet meer

In hoeverre zijn de tien trends ook van toepassing in de sport? Hustinx: “Eigenlijk gelden ze allemaal. In het gesprek met Anneke van Zanen hebben we het vertaald naar de sportwereld. Bij sportverenigingen betaalt een lid contributie en daar krijgt het een heel pakket aan diensten voor terug, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en wedstrijden. Dat model is geënt op vroeger, toen mensen veel tijd hadden en de hele week op de sportclub rondhingen. Tegenwoordig gebeurt dat nauwelijks nog. Mensen willen vrijblijvender sporten, op momenten dat het ze uitkomt. Er zijn al verenigingen die leden alleen laten betalen voor de training waar ze naartoe gaan. Hierin komen de trends ‘vrijblijvende verbinding’, de ‘on-demand consument’ en ‘het disruptieve businessmodel samen. Er zijn bijvoorbeeld al verenigingen die mensen via een tikkie laten betalen voor deelname aan trainingen of toernooien.”

“Het is heel ingewikkeld om nog mensen te vinden die een vereniging willen runnen"

Kansen
Hustinx benadrukt dat Seizoen Vijf de trends vooral als kansen ziet. Als voorbeeld noemt zij de Skateboard Federatie Nederland, een sportbond die nog in de kinderschoenen staat. “Toevallig hadden we bij Seizoen Vijf vorige week een sessie waarin we een aantal directeuren van verschillende verenigingen bij elkaar hadden om na te denken over de toekomst en daar was ook de directeur van de skateboardbond in oprichting bij. Dat is een enorm interessante casus, want skaters moeten niets hebben van verenigingen of bonden, die willen vooral vrij zijn. Hun uitdaging is dus om er nieuwe mensen bij te betrekken om uiteindelijk uit te groeien tot olympische sport. Dan komen er nieuwe businessmodellen om de hoek kijken. Skateboarders reageren allergisch op alles wat te maken heeft met een bond of een federatie, maar diezelfde federatie heeft een app ontwikkeld met trucs, video’s, skatelocaties en tips van topskaters. Die app wordt enthousiast gedownload.”

SeizoenVijf-2De tiende trend die Seizoen Vijf constateert, ‘autoriteit bestaat niet meer’, heeft ook een grote impact op sportclubs. Hustinx: “Het is heel ingewikkeld om nog mensen te vinden die een vereniging willen runnen. Besturen is ook veel moeilijker geworden omdat er zoveel maatschappelijke problemen op het bord van de sportvereniging komen en daar moet je als bestuurder iets mee. Seksuele intimidatie bijvoorbeeld, of scheldende ouders langs de lijn. Een bestuur is daar niet per se voor opgeleid, het vraagt om professionals en skills om daar goed mee om te gaan.”

Corona
Bovenop de 10 trends die Seizoen Vijf signaleert, kwam de coronacrisis die veel van de ontwikkelingen ook nog eens heeft versterkt. Ook hier zoekt Hustinx vooral naar kansen: “Naast alle problemen heeft de lockdown ook aangetoond hoe belangrijk mensen het vinden om bij elkaar te komen, hoe belangrijk verenigingen zijn. Tijdens de eerste golf was het voor veel verenigingen 'alle hens aan dek', maar nu in de tweede golf zie je ook al hoe veel verenigingen de creativiteit hebben om nieuwe wegen in te slaan. Verenigingen kunnen ook juist in zo’n crisis laten zien welke belangrijke plek ze innemen.” 

Met de 10 trends wil Seizoen Vijf signaleren wat er gaande is, maar het bureau gebruikt de lijst ook als marketingtool. Verenigingen herkennen zich wellicht in de lijst en kunnen bij Seizoen Vijf aankloppen voor advies of praktische masterclasses over verdienmodellen of ledenwerving. Op welke klanten mikt het bureau in de sportwereld? Hustinx: “We zouden het natuurlijk hartstikke leuk vinden als we worden gebeld door een grote bond zoals de voetbalbond of de tennisbond, maar we werken ook graag voor een organisatie als de skateboardfederatie of bijvoorbeeld belangenorganisaties in de sport.”

Voor meer informatie: www.seizoenvijf.nl

« terug

Reacties: 1

Paul Kok
19-11-2020

Interessant en heel goed om de aandacht van de sportverenigingen te vragen voor deze ontwikkelingen. Want de sportverenigingen zijn het fundament van de sport in Nederland. Dáár moeten we alert blijven en van elkaar leren. De bonden kunnen dat slechts ondersteunen.

De tennissport staat, mede door de beperkingen in tijden van covid-19, weer volop in de belangstelling en de ledenaantallen groeien aanzienlijk, vooral daar waar nieuwe mogelijkheden om te tenissen worden ontwikkeld. Met name jongere mensen vanaf 20 maken hier gebruik van.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst