door: Leo Aquina | 5 november 2020
In het schaatsen heeft Team Jumbo-Visma een gecombineerde vrouwen- en mannenploeg, maar in het wielrennen was er tot voor kort alleen een mannenteam. Daar komt volgend jaar verandering in. Met Marianne Vos als kopvrouw maakt Team Jumbo-Visma volgend jaar zijn debuut in het vrouwenpeloton. Oud-wielrenster Esra Tromp is manager van de nieuwe ploeg. Sport Knowhow XL sprak met haar over de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen en haar ambities met Team Jumbo-Visma.
Esra Tromp begon zelf in 2008 met wielrennen en reed in het elitepeloton voor het Batavus Ladies Team, de vrouwenploeg van Argos-Shimano (later Sunweb) en het Parkhotel Valkenburg Continental Team. Daarnaast studeerde zij bedrijfskunde aan de universiteit van Nijmegen. In 2017 kwam er mede door een valpartij en de ziekte van Pfeiffer een eind aan haar wielerloopbaan. Zij fietste op dat moment voor de Parkhotel Valkenburg-ploeg en kreeg daar de kans om als teammanager aan de slag te gaan. “In eerste instantie wilde ik eigenlijk niet verder in het wielrennen, maar toen de vraag op mijn bord kwam, was het wel een mooie kans. Ik had vanuit mijn studie wel ideeën over hoe het team geleid zou moeten worden en ook sportief want ik had op de fiets natuurlijk ook verschillende teams meegemaakt.”
In het diepe
Bij Parkhotel Valkenburg werd Tromp als teammanager in het diepe gegooid. “Het liep op dat moment niet lekker bij het team en eigenlijk moest er een volledig nieuwe opzet komen. Ik kreeg carte blanche van de hoofdsponsor en het was heel tof om in een korte tijd echt een nieuw team neer te zetten. Als teammanager ben je achter de schermen verantwoordelijk. Het is een veelomvattende taak. Je hebt te maken met sponsoring, de begroting, het materiaal, de mensen. Daar komt stress bij kijken, maar het geeft ook veel voldoening als je ziet wat we hebben bereikt. We zijn gegroeid van een soort vriendinnenclubje tot een professionele, stabiele organisatie en we hebben mooie overwinningen behaald.”
"Het komt vaker op televisie, er is meer professionaliteit, de salarissen gaan omhoog, er zijn grotere sponsors en je ziet dat ook organisatoren hun nek uitsteken"
De professionalisering van Parkhotel Valkenburg loopt parallel met de steeds verdergaande professionalisering in het vrouwenwielrennen, al is er nog altijd een wereld van verschil tussen het vrouwen- en het mannenwielrennen. In alle categorieën, van liefhebbers tot professionals, zitten er meer mannen op de fiets dan vrouwen, en ook als het gaat om media-aandacht en geld zijn de verschillen groot. Tromp: “Toen ikzelf aansloot bij het elitepeloton waren er misschien twee of drie grote teams waarbij alles min of meer professioneel was geregeld. Tegenwoordig zijn er zeker vijftien ploegen die minimaal op het niveau zitten van de beste ploegen destijds. Van een kleine relatief onbekende sport is het langzaam gegroeid. Het komt vaker op televisie, er is meer professionaliteit, de salarissen gaan omhoog, er zijn grotere sponsors en je ziet dat ook organisatoren hun nek uitsteken. Dit jaar zou er bijvoorbeeld voor het eerst een Parijs-Roubaix geweest zijn voor vrouwen. Helaas gooide corona roet in het eten.”
Pushing your dreams
Met de vrouwenploeg van Team Jumbo-Visma sluit er een nieuwe professioneel gerunde ploeg aan in het vrouwenpeloton. Tromp neemt met pijn in het hart afscheid van Parkhotel Valkenburg. “Ik ben er dankbaar voor dat ik daar in drie jaar onwijs veel heb mogen leren. Nu is het tijd voor de volgende stap en dat past in de lijn van Parkhotel Valkenburg. Het motto van de ploeg is pushing your dreams. Bij Jumbo-Visma ga ik hetzelfde doen als bij Parkhotel Valkenburg, maar met een groter budget en een andere doelstelling. Ik heb de volledige verantwoordelijkheid over het vrouwenteam en ik rapporteer aan Richard Plugge (algemeen directeur Jumbo-Visma, red.).”
"De kracht van het team is dat we de kennis kunnen delen"
Groot voordeel van het feit dat de vrouwenploeg bij Jumbo-Visma deel uitmaakt van een grotere topsportorganisatie, is dat zij ook gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Jumbo-Visma verruilt volgend jaar fietsenmerk Bianchi voor Cervélo als materiaalsponsor. “De vrouwen rijden op dezelfde fietsen en we kunnen ook op andere gebieden gebruik maken van de organisatie. Bij de mannenploeg is er met bijvoorbeeld sportief directeur Merijn Zeeman en performance coach Mathieu Heijboer enorm veel expertise. De kracht van het team is dat we die kennis kunnen delen.”
Denken in kansen
Hoewel de corona-crisis grote impact heeft gehad op de internationale wielerkalender en op de manier waarop wedstrijden konden en kunnen worden verreden, heeft het de start van de nieuwe vrouwenploeg niet in de weg gezeten. Tromp: “Natuurlijk is het een lastige en onzekere periode om een nieuw team te starten. Aan de andere kant zijn er afgelopen jaar ook hele mooie wedstrijden geweest en je moet altijd in kansen blijven denken.” Die mentaliteit sluit aan bij de ambities van Jumbo-Visma in het vrouwenpeloton. “We willen in de grote koersen meedoen om de overwinning, de Ronde van Vlaanderen, de Waalse klassiekers, de Giro d’Italia, er zijn een paar supermooie wedstrijden in Scandinavië en komend jaar zijn er ook de Olympische Spelen.”
Een belangrijke pion in de plannen van Jumbo-Visma is Marianne Vos, die zich al jaren voor en achter de schermen inzet voor het vrouwenwielrennen. Krijgt zij op dat gebied een speciale rol binnen het team? Tromp: “Het is enorm inspirerend om met Marianne te mogen werken. Zij is een van de meest dankbare, oprechte en benaderbaarste renners in het peloton. Zij is een prachtig uithangbord, zowel op de fiets als daarnaast. Marianne zit onder meer in de atletencommissie van de internationale wielerunie (UCI) en er wordt ook echt naar haar geluisterd. Daar gaan wij haar als ploeg natuurlijk zeker niet in tegenhouden, maar Marianne krijgt daarin geen speciale rol. Iedere renner in de ploeg brengt haar eigen bagage met zich mee en iedereen kan van elkaar leren.”
"We moeten meer meiden op de fiets zien te krijgen. De sport groeit alleen als de poule waaruit je talent kan vissen groter wordt"
Wat zijn de belangrijkste stappen die het vrouwenwielrennen in de ogen van Tromp nog kan zetten om uiteindelijk gelijkwaardig te worden aan het mannenwielrennen? “Daar hebben vooral de nationale bonden en clubs een groot aandeel in. Naast het verdienmodel is een van de grootste issues aanwas. In Nederland hebben we dat redelijk voor elkaar, al kan dat nog veel beter. We moeten meer meiden op de fiets zien te krijgen. De sport groeit alleen als de poule waaruit je talent kan vissen groter wordt. Hoe meer toppers, hoe spannender de wedstrijden, hoe groter de uitstraling.”
Voor meer informatie: Team Jumbo-Visma start in 2021 met vrouwenploeg