door: Frank Molema | 13 augustus 2020
Bedrijven zijn vanwege de coronacrisis nu nog wat terughoudend, maar als straks de kantoren weer wat drukker bevolkt zijn hoopt Fit on the Move werknemers op een laagdrempelige manier - tussen de werkzaamheden door - aan het bewegen te krijgen. “Tijdens het speelkwartiertje kan je je hoofd even leeg maken”, zegt mede-initiatiefnemer Arnoud Wildschut.
Fit on the Move is een initiatief van John de Jong van reclamebureau DVM United en Arnoud Wildschut van Away Group, gespecialiseerd in sport-, advies- en evenementenorganisatie. Samen begonnen zij deze zomer aan het project om activiteiten voor bedrijven te verzorgen.
“Het hoeft allemaal niet heel actief te zijn”, legt Wildschut het idee achter het concept uit. “Je hoeft je bijvoorbeeld niet om te kleden, maar je moet wel even je hoofd leeg kunnen maken, waarbij ook nog eens bijdraagt aan de effectiviteit en productiviteit op de werkvloer. Wij komen bij de bedrijven langs. Vandaar de naam ‘Fit on the Move’. We zouden er zelfs een tour van kunnen maken van bedrijf naar bedrijf.”
Keuze uit 20 activiteiten
Fit on the Move zorgt voor een mix aan zo’n twintig activiteiten waarmee de deelnemers enkele uren zoet zijn. Te denken valt aan tafeltennis, jeu de boules of megajenga. Ook nieuwe en meer onbekende spelvormen passeren de revue zoals crossminton, kanjam en disc golf.
Begin juli zijn De Jong en Wildschut begonnen met de eerste mailing. Enkele bedrijven hebben laten weten geïnteresseerd te zijn en twee daarvan zijn concreet. De aanvragen stromen dus nog niet massaal binnen, maar het ondernemersduo beseft dat ze deze zomer nog niet gaat pieken met Fit on the Move. Dat heeft enerzijds met de vakantieperiode te maken, anderzijds laten veel bedrijven hun personeel thuiswerken en dat maakt dat het nog niet stormloopt.
“Tot 1 september hebben we er nog weinig verwachtingen van”, is Wildschut realistisch. “Zodra het bedrijfsleven weer wat meer durft, denken we dat het concept aan kan slaan. We krijgen positieve reacties, dus we geloven dat er behoefte is, vooral omdat de activiteiten laagdrempelig zijn.”
"Er doen maximaal 30 mensen tegelijk mee, voor grotere groepen gelden kortere doorlooptijden. En er zijn reinigings- en ontsmettingsmiddelen"
Coronaproof
De activiteiten van Fit on the Move zijn coronaproof, benadrukt Wildschut voor het geval de crisis door het virus lang blijft aanhouden. Activiteiten waarbij één tegen één of twee tegen twee wordt gespeeld zijn het uitgangspunt. Ook doen er maximaal dertig mensen tegelijk mee. Voor grotere groepen gelden kortere doorlooptijden. Daarnaast zijn er reinigings- en ontsmettingsmiddelen aanwezig.
De angst om na enkele maanden alweer het loodje te leggen door de coronacrisis is er niet bij De Jong en Wildschut. Dat heeft ermee te maken dat de investeringen laag waren. Veel materialen waren al aanwezig bij moederbedrijf Away Group en DVM United. “We passen bovendien wel op met grote investeringen”, zegt Wildschut.
Minimaal vier uur aan de slag
Fit on the Move richt zich op middelgrote bedrijven met een locatie waar het één en ander uitgezet kan worden. “Als het moet, kan het ook binnen. In verband met de op- en afbouw willen we minimaal vier uur met de werknemers aan de slag. Te denken valt aan mensen met een kantoorbaan, maar ook personeel uit bijvoorbeeld de zorg houden we graag in beweging.”
Wildschut gelooft dat Fit on the Move kan groeien. “Dat willen we doen door verschillend aanbod te creëren, met steeds weer nieuwe sportactiviteiten en niet constant hetzelfde verhaal. We willen meegaan met het nieuwe aanbod aan sporten en spellen. We hopen dan eens per maand of per kwartaal bij bedrijven te mogen langskomen.”
Voor meer informatie: Fit on the Move