Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Leden businessclub als voetbalsterren behandeld door FC Lisse

door: Frank Molema | 25 juni 2020

Voetbalclub FC Lisse heeft een nieuwe sportieve manier bedacht om sponsoren meer te betrekken bij de vereniging en het eerste elftal. Iedere vrijdagochtend krijgen leden van de businessclub een training van de hoofdtrainer, selectiespelers of de sportschool. De kick-off op 19 juni was met een knipoog: sponsors werden als echte internationals ontvangen in vijfsterrenhotel Huis ter Duin. 

Ondernemers verbonden aan het Zuid-Hollandse FC Lisse knipperden eens goed met de ogen toen ze een ietwat aparte e-mail, inclusief een ‘persoonlijke’ videoboodschap, van de voetbalclub ontvingen. ‘Tijdens een speciale persconferentie vanuit de perszaal in Zeist maakt de kersverse trainer Raymond Bronkhorst bekend dat alle sponsors dit seizoen deel uit gaan maken van de selectie’, stond er geschreven. Bij het ene lid van de businessclub drong niet helemaal door dat het ging om een ludieke actie, terwijl de ander grappend antwoordde dat ze hiervoor toch echt bij hun zaakwaarnemer moeten zijn. 

‘De Schaduwselectie’
FCLisse-HubertHamersZoals het normaal gesproken ging toen het Nederlands elftal er nog neerstreek, zo werden de ondernemers ook ontvangen op 19 juni in hotel Huis ter Duin, om vervolgens onder leiding van Bronkhorst een strandtraining af te werken. “We proberen ervoor te zorgen dat sponsoren zo wat meer binding met de club krijgen”, zegt Hubert Habers (34), erelid en ex-bestuurslid van de club en werkzaam als beleidsadviseur sportverenigingen bij Team Sportservice. “Op een figuurlijke manier zitten ze zo toch dicht tegen het eerste elftal aan. De trainingsgroep met sponsors die gaat ontstaan, noemen we dan ook ‘De Schaduwselectie’.” 

Overigens benadrukt hij dat het vlaggenschip, dat voetbalt op het op één na hoogste amateurniveau in de Derde Divisie, niet het belangrijkste onderdeel is van de club. “De jeugd en de senioren zijn minstens zo belangrijk. We zijn een echte familieclub en in het eerste elftal spelen veel spelers uit onze eigen jeugdopleiding.” 

Sponsors in beweging
FC Lisse is een club met ongeveer 1.200 KNVB-leden. In totaal sporten op het complex wekelijks zo’n 2.000 recreanten, mede door een zaalcompetitie met meer dan 40 teams, een interne veteranencompetitie, walking football en meer dan 200 golfers, vertelt Habers. “De enigen die tot nu een beetje achterblijven op sportief gebied, zijn de sponsoren. We willen niet alleen zorgen voor meer binding, maar met een trainingsuurtje bieden we hen ook beweging.”

"Juist in deze coronatijd moet je je onderscheiden. Je kunt als club achterover leunen en zeggen dat je het moeilijk hebt, maar wij hebben juist een stap vooruit gemaakt en actief de sponsors benaderd"

Habers is van mening dat veel clubs worstelen om sponsors meer bij de club of het eerste elftal te betrekken. Of dat vroeger makkelijker ging, vindt hij lastig in te schatten. “Voor mijn gevoel was er vroeger wel wat meer binding, zowel van supporters als sponsors. Toen stond er meer publiek langs de lijn. Tegenwoordig is er nog meer concurrentie met andere vrijetijdsbesteding. Juist in deze coronatijd moet je je onderscheiden. Je kunt als club achterover leunen en zeggen dat je het moeilijk hebt, maar wij hebben juist een stap vooruit gemaakt en actief de sponsors benaderd. We hebben bijvoorbeeld een verrasingsbox persoonlijk bij hen langsgebracht. We doen er alles aan om hen betrokken te houden.” 

Duurzaamheidsplannen
In Huis ter Duin maakte FC Lisse tevens van de gelegenheid gebruik om de leden van de businessclub te vertellen over de duurzaamheidsplannen. Op het complex wordt komend seizoen ‘Green Boarding’ geplaatst, waarop reclame is te lezen en die buiten de wedstrijden om als zonnepanelen dienen. Volgens de club goed voor het milieu en de clubkas. 

FCLisse-2Ook werd er tijdens de sponsorbijeenkomst gerefereerd aan de samenwerking met maatschappelijk partner Support Casper, een stichting van arts Casper van Eijck die strijdt tegen alvleesklierkanker. Habers: “Een deel van onze jaarlijkse veilingopbrengst gaat naar Support Casper en daarnaast spelen al onze teams met het logo van de stichting op hun shirt. Ook promoten we de stichting bij tal van andere clubs. Ook Huis ter Duin steunt deze mooie stichting overigens.” 

Zwarte cijfers
Omdat de kantine van FC Lisse normaal gesproken zes dagen in de week open is, mede door de zaalvoetbalcompetitie, loopt de vereniging door de coronacrisis veel kantineomzet mis. “De kantineomzet, maar ook de opbrengsten van de veilingavond die niet door kon gaan, vormen een belangrijk onderdeel van onze begroting”, weet Habers. “Maar we zijn een gezonde club, we schrijven al jaren zwarte cijfers. Daarom kunnen we het wel opvangen. Het moet natuurlijk niet te lang duren. Dit jaar staat ook de start van onze nieuwbouw op de planning. Kortom, het zijn spannende tijden.” 


« terug

Reacties: 3

Frank Berbee
26-06-2020

Mooi verhaal

Rob van der Klauw
26-06-2020

Het was een geweldige dag voor de sponsors van FC Lisse. Smaakt naar meer, vanaf nu elke vrijdag met de mannen trainen.  TOP intiatief!!

René Warmerdam
28-06-2020

Een super initiatief! 

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst