Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nederlandse uitverkoren om FIFA Master te volgen

door: Jelle Zondag | 26 maart 2020

Wereldvoetbalbond FIFA biedt een universitair masterprogramma aan, de FIFA Master in Management, Law and Humanties of Sport. De opleiding bestaat uit cursussen aan de universiteiten van Leicester (Groot-Brittannië), Milaan (Italië) en Neuchâtel (Zwitserland). Doel van het programma is om bestuurders en managers te kweken die in de internationale sportwereld aan de slag kunnen. De Nederlandse Evita Schippers is een van de studenten.

EvitaSchippers-1Evita Schippers zou momenteel eigenlijk in Milaan moeten zitten, maar vanwege de corona-crisis werd de opleiding vanaf begin februari al online aangeboden. Op 6 maart kreeg ze te horen dat alle offline activiteiten werden opgeschort. Zij heeft toen snel haar spullen gepakt om op het vliegtuig naar Nederland te stappen. Geen moment te laat, want een dag later kondigde de Italiaanse regering een lockdown af. “Ik ben blij dat ik nog in Nederland heb kunnen komen”, zegt Schippers daarover. “Er heerste een gevoel van crisis en onzekerheid. Sommige medestudenten zijn halsoverkop vertrokken en hebben om vier uur ’s nachts de taxi naar het vliegveld genomen.”

Toeval
Dat Schippers in Milaan terechtkwam, was eigenlijk toeval. Met een afgeronde bachelor sportmarketing en een master marketing en management op zak werkte ze voor de marketingafdeling van adidas Benelux toen ze via een nieuwsbrief met de FIFA Master in aanraking kwam. “Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar het leek me meteen interessant. Bij verdere verdieping bleek de studie veel toegevoegde waarde te hebben voor mij. Je bezoekt veel bedrijven en organisaties en leert veel uit de praktijk. Via de studie doe je enorm veel kennis op, die je niet krijgt uit boeken of als je thuis in Den Bosch op je kamer blijft zitten.”

Voordat ze aan de studie begon, moest Schippers een strenge selectieprocedure door. Voor toelating is een academische achtergrond vereist, drie jaar relevante werkervaring en een aantal aanbevelingsbrieven. Bovendien moest ze acht essays schrijven over haarzelf en over inhoudelijke onderwerpen, zoals de toekomstige uitdagingen van internationale sportbestuurders. Uiteindelijk behoorde ze tot een selecte groep van 30 studenten die uit de 350 aanmeldingen werden gekozen. In september 2019 ging ze van start. 

"Hoe Juventus hun rebranding hebben aangepakt, dat is heel interessant. Daar heb ik veel van geleerd"

Ideale combinatie
Van haar medestudenten komen er veel niet uit Europa. Dit internationale aspect ziet Schippers als een van de grote voordelen van de studie. Schippers: “De toegevoegde waarde van de studie is vooral dat je met 30 gelijkgestemden zit met uiteenlopende achtergronden. Je leert heel veel van elkaar. Zo leerde ik onlangs dat er in Engeland al sinds 1989 geen alcohol meer op de tribunes wordt geschonken om hooliganisme tegen te gaan. Dat achterliggende verhaal kende ik niet.”

EvitaSchippers-2Inhoudelijk bestaat de studie uit theoretische vakken over sportgerelateerde onderwerpen, gastcolleges en bezoeken in het werkveld. Volgens Schippers is die combinatie ideaal. “Na het vak sportmarketing brachten we een bezoek aan Juventus. Hoe die hun rebranding hebben aangepakt - van het oude logo naar het nieuwe logo, van een voetbalclub naar een entertainmentbedrijf eigenlijk, want dat is wat ze nu zijn - dat is heel interessant. Daar heb ik veel van geleerd.” 

Ook over de gastsprekers is ze erg te spreken. “Het zijn ook niet zomaar mensen die de colleges komen verzorgen. Vorige week hadden we nog een guest lecture van Andrea Guti, de competitieleider van de Serie A. Die moest zijn college eerder afbreken, omdat hij met de UEFA moest overleggen over de coronacrisis. Het zijn dus echt mensen in hoge functies, waar je veel van kunt leren.”

Toekomst
Zelf ziet Schippers zich in de toekomst vooral aan de commerciële kant van de sport werken. Aanvankelijk begon ze aan de studie met het voornemen iets te gaan doen in het vermarkten van het vrouwenvoetbal. Hoewel ze die ambitie nog niet uit haar hoofd heeft gezet, heeft ze nu een bredere blik. “Ik wil in ieder geval werken in de internationale sportwereld, maar of dat met vrouwenvoetbal, tennis, grote sportevenementen of iets anders is, dat weet ik nog niet. Maar mijn hart ligt wel bij het commerciële en de marketing.” 

"Er ligt vaak wel een plan b, of een plan c, maar niet voor deze situatie. Niemand weet eigenlijk hoe hiermee te dealen” 

Terug naar de coronacrisis, die ook voor sportbestuurders een enorme uitdaging is. Het onderwerp komt tijdens de online colleges veel voorbij. Schippers: “Het is natuurlijk een hot item, elke gastspreker brengt het ter sprake. Wat doe je hiermee? Er ligt vaak wel een plan b, of een plan c, maar niet voor deze situatie. Niemand weet eigenlijk hoe hiermee te dealen.” 

Voor meer informatie: FIFA Master - International Master in Management, Law and Humanities of Sport

EvitaSchippers-3

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst