Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Richard Denton's kijk op de toekomst van de (sport)wereld

door: Leo Aquina | 30 januari 2020

Onder de titel Stargazing 2030 wierp Richard Denton op 14 januari in een blog op LinkedIn een blik op het nieuwe decennium in zijn vakgebied. Voor Sport Knowhow XL aanleiding om de ervaren sportmarketeer uit te nodigen voor een gesprek. Denton stipte in zijn blog negen onderwerpen aan. We kozen ervoor drie onderwerpen nader onder de loep te nemen: vrouwensport, Esports en GenZ. Denton waarschuwt dat hij geen glazen bol heeft: "Er worden in toekomstvisies altijd veel voorspellingen gedaan, en slechts zelden wordt er achteraf gekeken wat daarvan ook echt is uitgekomen. Het is dus moeilijk om voorspellingen te doen, maar je moet er wel serieus en goed over nadenken hoe de wereld er in 2030 uitziet."

RichardDenton-1Het eerste van de negen onderwerpen die volgens Denton de moeite waard zijn om in het komende decennium in de gaten te houden is vrouwensport. Hij verwacht meer aandacht voor vrouwensport vanuit sponsors, media en fans. "We hebben in het verleden gezien dat er incidenteel vooruitgang werd geboekt als een vrouw iets heel bijzonders deed, zoals tennisster Billy Jean King. Zij won niet alleen Grand Slam-titels, maar overtuigde de US Open er al in de jaren zeventig van vrouwen gelijk te betalen."

Omslagpunt
Volgens Denton kan het WK vrouwenvoetbal 2019 een omslagpunt zijn. "Wereldwijd trok dat toernooi in totaal meer dan een miljard toeschouwers. Megan Rapinoe (aanvoerder van wereldkampioen Amerika, red.), die uit erkenning voor het gebaar van American Football-speler Colin Kaepernick uit protest knielde tijdens het Amerikaanse volkslied. Dat heeft niet alleen binnen de sport, maar ook buiten de sport veel mensen geraakt."

In het verleden was de aandacht voor vrouwensport volgens Denton versnipperd. "In de ene sport was er meer gelijkheid dan in de andere en het verschilde ook sterk per land, maar dat is aan het veranderen. De tijd is gekomen dat sportbonden hun eigen structuren moeten gaan aanpassen om vrouwen de ruimte te geven. Ik herinner mij de sponsorcontracten van de FIFA van 25 jaar geleden. Daarin draaide het om het mannen-WK. Alle andere toernooien, zoals het vrouwen-WK, en bijvoorbeeld de junioren WK's voor Onder 17 en Onder 19 werden erin genoemd, maar iedereen wist dat het alleen om het mannen-WK ging. De andere toernooien werden niet eens los verkocht. Dat is nu echt anders. Het vrouwen-WK genereert nog niet dezelfde inkomsten als het mannen-WK, maar het heeft zelfstandige commerciële waarde en kan ook apart in de markt worden gezet."

"Als je gelooft in een wereld met gelijke rechten en kansen voor iedereen, moeten we die drempels weghalen"

Wens vader gedachte
Als het gaat om gender equality in de sport is bij Denton de wens op zijn minst deel van de gedachte. "Ik vind echt dat we nu moeten doorpakken. Ik heb een zoon en een dochter. Ik heb hen altijd hetzelfde behandeld. Zij moeten dezelfde kansen hebben in het leven. Dat is ook de boodschap die de sport moet uitstralen. Je ziet het nu ook bij sponsors veranderen. VISA heeft besloten om hetzelfde bedrag dat zij investeren in de activatie van hun sponsorships in de mannensport, ook in de activatie van hun sponsorships in de vrouwensport te investeren. Daarmee zijn de sponsorbedragen voor de mannensport en de vrouwensport overigens nog niet hetzelfde, want die zijn vastgelegd in de contracten met de FIFA."

Of er een moment komt dat vrouwen en mannen in de sport ook daadwerkelijk allemaal gelijk betaald krijgen, durft Denton niet te zeggen. "Er zijn nog veel drempels, maar als je gelooft in een wereld met gelijke rechten en kansen voor iedereen, moeten we die drempels weghalen. We moeten ook niet alles koppelen aan commerciële of financiële waarde. De wereld is aan het veranderen. De huidige generatie hecht meer aan de ontastbare waardes in het leven. Het is moeilijk te zeggen of het ooit helemaal gelijk wordt. Ik geloof ook in marktwerking, maar het gat wordt kleiner."

XL33BoekenMetBroekeAI-5Esports
Een ander onderwerp dat de afgelopen tijd veel aandacht heeft gekregen is de opkomst van Esports. In hoeverre valt dat onder de noemer sport? "Dat is iets wat Esports zelf beter moet uitleggen", aldus Denton. "Gaming is wat de meeste mensen doen en Esports is echte competitie in diezelfde games. De perceptie die sommige mensen van gaming en Esports hebben, is dat onze kinderen op de bank zitten, niet mee buiten komen en dik worden. Maar gaming is in mijn ogen gewoon vrijetijdssport. Je kunt muziek luisteren, een boek lezen, voetballen of gamen. En als je in gamen een tandje hoger gaat, wordt het echt competitie en dan wordt het net als alle andere sporten. In Esports is de fysieke component minder groot, maar voor de jongens die het doen, is het wel degelijk topsport. Fysiek zijn ze allemaal net zo fit als topsporters en dat moeten ze ook zijn, want Esports vereist focus en uiterste concentratie."

Volgens Denton kunnen de traditionele sporten en Esports van elkaar leren, de eerste vooral van de laatste. "Vanuit de Esports wordt er wel gekeken naar de traditionele sportwereld met vragen als: 'Hoe kunnen we eraan verdienen, hoe genereren we aandacht van sponsors en media. Maar media wordt in Esports niet op dezelfde manier te gelde gemaakt als in de traditionele sportwereld. Bij een platform als Twitch kun je inloggen. Op het hoogste niveau zie je dat daar soms meer dan een miljoen mensen een heel weekend een competitie volgen."

"Publishers en gamers zijn onderling betrokken bij de ontwikkeling van Esports en ze werken daar ook echt in samen. Op dat gebied kan de traditionele sport leren van de Esports"

Anders dan in de traditionele sporten zijn in de Esports de publishers van de games vergelijkbaar met de rechtenhouders in de traditionele sport. "Misschien proberen mensen in de Esports-wereld wel een soort FIFA op te zetten, maar dat zal niet zo snel lukken. De relatie tussen die publishers en de games is enorm belangrijk. Publishers en gamers zijn onderling betrokken bij de ontwikkeling van Esports en ze werken daar ook echt in samen. Op dat gebied kan de traditionele sport leren van de Esports. Neem de VAR. Als ik kijk naar de manier waarop die op dit moment wordt gehanteerd in het voetbal, vind ik het echt een slecht idee. Voetbal is een spel van mensen en mensen maken fouten. Je kunt niet alles technologisch oplossen. De VAR levert vaak geen echt uitsluitsel en het spel ligt steeds stil. Ik zou tegen de FIFA willen zeggen: leg je oor eens te luister bij de voetbalgemeenschap. Wat vinden jullie er eigenlijk van?"

GenZ
In hoeverre is Esports een bedreiging voor de traditionele sporten? Denton: "Het zal echt de plek van de traditionele sporten niet innemen. Als we alleen maar blijven kijken naar de passieve en actieve beoefenaars van een sport en de ledentallen, kan de groei van Esports best ten koste gaan van andere sporten, maar als we ons afvragen wat de waarde van een sport is voor een individu, een gemeenschap of een bedrijf, dan krijgt de impact van gaming een andere lading. Hoe dan ook zal het de andere sporten wel aan het denken zetten en uitdagen."

RichardDenton-2De traditionele sporten staan sowieso voor een uitdaging met het volwassen worden van GenZ, de generatie die nu tussen de 16-24 jaar oud is. "Die doelgroep doet nog altijd wel aan sport, maar op een andere manier dan de millennials. Vroeger deden kinderen aan een sport en meestal ging je dan gewoon door met de sport waar je al mee bezig was. Tegenwoordig doen kinderen een tijdje iets wat ze leuk vinden, maar wisselen ze net zo snel naar iets anders als dat uitkomt. Het is de generatie van social butterflies."

Ouderwets model
Sportbonden zijn volgens Denton nog te weinig toegerust om in te spelen op die veranderende sportbehoefte. "Bonden hebben een ouderwets model. Hoe meer leden, hoe meer inkomsten, hoe meer inkomsten, hoe meer we kunnen betekenen voor onze stakeholders en hoe beter we de topsport kunnen faciliteren. Maar waarom is die toptien-ambitie er eigenlijk? Wat heb je daaraan als land? In de huidige maatschappij zie je de nadruk verschuiven van ownership naar usership. Je hoeft geen auto meer te hebben, die kun je ook leasen of huren of delen. Zoals de technologie de maatschappij verandert, zal het ook de sportwereld veranderen."

Voor meer informatie: Stargazing 2030 (by Richard Denton)

« terug

Reacties: 1

Paul ten Hag
30-01-2020

Richard/Leo, interessant interview over de waarde en ontwikkeling van sport in onze huidige en toekomstige maatschappij. 
Niemand weet vooraf zeker waar het naar toe evolueert, maar we kunnen wel de richting voorspellen en daardoor ook enigszins bepalen. 
Sport zal blijvend moeten voldoen aan de behoeften van mensen en dat is geen statische situatie. Waar sommigen spreken van 'de versporting van de maatschappij' spreek ik liever van 'de vermaatschappelijking van de sport'. Sport zal maatschappelijke ontwikkelingen, menselijke behoeften, en de technologische ontwikkelingen volgen en niet andersom. Dat 'volgen' en aanpassen is wel een must. 

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst