Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Kans op 10.000 euro door initiatief van de VriendenLoterij

door: Marc Hoeben | 12 september 2019

Wellicht zijn nieuwe instrumenten voor het jeugdorkest meer dan welkom. Of heeft de duivenhoudersvereniging timmerhout nodig voor betere hokken die minder geluidsoverlast veroorzaken. Of kan de korfbalclub net een zetje in de rug gebruiken voor het realiseren van duurzamere kleedkamers. Met ‘Club van de Week’, een initiatief van de VriendenLoterij dat vanaf mei dit jaar draait, kan de uitvoering van zulke plannen binnen bereik komen te liggen.

XL7VriendenLoterijMargriet Schreuders copy De VriendenLoterij, waarbij momenteel circa 3.300 clubs zijn aangesloten, werkt in principe met 47 vaste goede doelen. Dit relatief nieuwe initiatief zou als een trendbreuk kunnen worden gezien. Maar, zegt Margriet Schreuders - hoofd van de afdeling Goede Doelen van de VriendenLoterij - het past geheel en al binnen het grotere doel van de loterij. “Wij willen maatschappelijke organisaties ondersteunen. Het grootste deel van de schenkingen gaat naar de landelijke vaste partners, maar we merkten dat er ook vaak heel lokaal hard geld nodig is, bij clubs die van betekenis zijn in de buurten. Daarom vragen wij aan clubs, verenigingen en stichtingen nu voor Club van de Week wat hun droomprojecten zijn."

Eén keer pluggen...
Organisaties moeten, willen zij kans maken op het bedrag van tienduizend euro, wel aangesloten zijn bij de VriendenLoterij. “Zo hopen we dat we het aantal van 3.300 nog verder kunnen uitbreiden, om lokaal nog meer impact te maken.” De VriendenLoterij maakt een selectie van deze plannen en plaatst ze op een lijst. “Ze hoeven het maar één keer te pluggen. Als het een goed plan is, de begroting klopt en als het voldoet aan enkele criteria, dan kan het ook altijd nog in een later stadium kans maken, als het eerst niet die tienduizend euro heeft gekregen.”

De VriendenLoterij zegt vooral te kijken naar kwalitatieve criteria zoals het maatschappelijk nut of de duurzaamheid van de plannen, naast een goede financiële onderbouwing. “De beoordeling geschiedt zoals we dat altijd met aanvragen van goede doelen doen. Eerst wordt gekeken naar de vereiste criteria. Daarna kijken we er met een groep naar.”

"We kijken aan de hand van de jaarrekeningen, rapportages over de besteding van de bijdrage en door contact te onderhouden of het geld is besteed volgens plan"

Overeenkomst
Winnaars dienen een overeenkomst te tekenen. Volgens Schreuders een bondige overeenkomst op hoofdlijnen, geen waslijst met allerlei voorwaarden. “Wat we beslist niet willen is dat we mensen op die manier zouden afschrikken. We gaan uit van de goede bedoelingen. We kijken aan de hand van de jaarrekeningen, rapportages over de besteding van de bijdrage en door contact te onderhouden of het geld is besteed volgens plan.”

Wie een bijdrage zoekt voor een plan van grotere financiële omvang, is ook niet kansloos. “Maar dan is het wel handig om aan te geven waar je de rest van het geld vandaan denkt te halen of dat je misschien al een bedrag opzij hebt gelegd.”
XL30VriendenLoterij-2
Missie
Dit jaar is de VriendenLoterij aan Club van de Week 320.000 euro kwijt. Dat is te overzien, weet Schreuders, op een totaalbedrag aan fondsenwerving van 61 miljoen euro. “Het is mooi als het geld op alle plekken terechtkomt, daarom doen we dit, dat is onze missie.”

"We hebben altijd meer aanvragen dan we kunnen honoreren. In het algemeen geldt: hoe groter de impact, des te sneller je bovenaan de lijst komt”

XL30VriendenLoterij-3

Onder de winnaars zaten in de laatste maanden voetbalclub VV Dwingeloo, tennisclub Westerbork en de dierenambulance Rotterdam. De laatste organisatie had een nieuwe bus nodig en wil het geld besteden aan het opleiden van vrijwilligers. De tennisclub stak het in voorzieningen voor sporters met een beperking en de voetbalclub maakte de kleedkamers duurzamer, met onder andere isolatie en het opwekken van duurzame energie. “Allemaal mooie winnaars. Maar soms moeten we mensen ook teleurstellen. Dat is bij dit een van de moeilijkste dingen. We hebben altijd meer aanvragen dan we kunnen honoreren. In het algemeen geldt: hoe groter de impact, des te sneller je bovenaan de lijst komt.”

Voor meer informatie: VriendenLoterij

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst