Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Na topsportcarrière kennismaken met het bedrijfsleven

door: Nelleke van der Heiden | 29 mei 2019

Je staat er niet alleen voor. Daar wil De SportMaatschappij topsporters die bijna stoppen of net zijn gestopt van doordringen, vertelt Sylvia Karres. Ze weet als oud-hockeyster uit eigen ervaring dat er veel wegvalt als je stopt met topsport. “Vaak hebben anderen om je heen al lang maatschappelijke stappen gezet. En je kunt niet altijd op even veel begrip rekenen.”

Het was voor Sylvia Karres reden om samen met een andere oud-hockeyster, Arlette van der Meulen-van Cleeff, Stichting De SportMaatschappij op te richten. De Stichting begeleidt ook topsporters die nog volop met hun sportcarrière bezig zijn, maar zet nadrukkelijk in op topsporters die bezig zijn met de overgang naar een maatschappelijke carrière. Die kunnen een individueel traject volgen, maar De SportMaatschappij biedt ook een groepstraject, het Krachtprogramma. 

SportMaatschappijSylviaKarres copySylvia Karres vertelt over het Krachtprogramma: “Juist omdat je je aan het eind van je sportcarrière alleen kunt voelen en niet altijd bij je eigen directe omgeving terechtkunt, blijkt zo’n groepsprogramma goed te werken. Je komt samen met gelijkgestemden en dan blijkt meteen dat je helemaal niet veel woorden nodig hebt om elkaar te begrijpen. De sporters hebben een individuele vraag en we letten er ook op dat de deelnemers verschillende sporten hebben beoefend, maar toch merken ze meteen dat ze tegen dezelfde dingen aanlopen.”

“Sommigen hebben nog nooit binnen bij een afdeling van een bedrijf gekeken. Dan is het lastig daar een voorstelling van te maken en de vraag ‘waar pas ik?’ te beantwoorden”

Praktijkervaring belangrijk
Voor de (oud-)sporters is het van belang dat ze de tijd nemen om te ontdekken wat ze willen en waar hun maatschappelijke kracht ligt. “Wat wil je en wat past bij je, daar zoeken we een antwoord op.” Volgens Karres is praktijkervaring daarbij heel belangrijk. “Sommigen hebben nog nooit binnen bij een afdeling van een bedrijf gekeken. Dan is het lastig daar een voorstelling van te maken en de vraag ‘waar pas ik?’ te beantwoorden.”

Daarom is het bezoeken van bedrijven vast onderdeel van het Krachtprogramma. Daarvoor werkt De SportMaatschappij samen met ‘Supporters’, bedrijven die zich bij De SportMaatschappij hebben aangesloten omdat ze verwachten dat ze de oud-topsporters iets kunnen bieden en natuurlijk ook dat de sporters hen iets kunnen bieden. “Onze supporters zijn echt betrokken en geloven in de kracht van een sporter en sportmentaliteit.” 

SportMaatschappijKrachtprogramma-1Meer dan een rondleiding
Zo’n bezoek behelst meer dan alleen even een rondleiding, benadrukt Karres. De deelnemers van het Krachtprogramma moeten er echt iets opsteken over wat daar werken inhoudt. “Een dag bij zo’n bedrijf is voor de deelnemers vaak echt een eyeopener. Die hebben dan redelijk duidelijk voor ogen of ze zichzelf daar zien werken of juist niet.”

Op dit moment is er een groep van zeven topsporters bezig met het Krachtprogramma. Ze zijn net bij recruitmentadviesbureau Ebbinge geweest. “Dat sloot mooi aan op het programma. Ebbinge liet echt de andere kant van de tafel zien. Waar moet je op letten, wat verwacht een bedrijf, wat heb je in huis? En er waren ook sporters die daar werken die de groep vanuit hun eigen ervaring mooie inzichten konden meegeven. Ze konden er goed de sfeer proeven en hebben na afloop met verschillende medewerkers erbij nog wat gedronken.” 

Begin juni staat het volgende bezoek op de rol: Robeco

Karres is ervan overtuigd dat deze bezoeken inhoudelijk heel informatief zijn en ook inspirerend werken. Voetbalster Marieke de Boer zegt over de bijeenkomst: “De sessie bij Ebbinge heeft er bij mij voor gezorgd dat ik op een gerichte manier kan beschrijven wie ik ben en wat mijn kwaliteiten zijn. Het was zeer verhelderend.”

Interactieve sessie
Begin juni staat het volgende bezoek op de rol: Robeco. Daar zullen de sporters met medewerkers van Robeco een interactieve sessie doen. “Ze gaan ervaringen delen op het gebied van onder andere feedback geven en krijgen: hoe is dit in het bedrijfsleven en hoe is dit in de sport?” Robeco hoopt er inzichten aan over te houden over hoe ze hun (nieuwe) krachten duurzaam kunnen inwerken en inzetten. De sporters halen én brengen dus inspiratie, legt Karres de wederkerigheid van de bezoeken uit.

SportMaatschappijSylviaKarresNu zitten er gemiddeld twee werkbezoeken in het Krachtprogramma, dat viereneenhalve maand duurt. Karres denkt erover dit aantal te verhogen, omdat ze zo waardevol blijken voor sporters en supporters. Ze overweegt zelfs er meer een traineeship van te maken, waarbij de deelnemers nog uitgebreider binnenkijken bij het bedrijfsleven. Uiteraard wel in combinatie met de zoektocht naar een antwoord op de vraag wat de deelnemer wil en wat bij hem of haar past, want dat blijft de hamvraag bij De SportMaatschappij. 

Voor meer informatie: programma’s SportMaatschappij

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst