door: Marc Hoeben | 18 april 2019
Een gewaagde stap, maar Mike van der Steen durft het aan. Hij heeft inmiddels de schaatsbond achter zich gelaten en is per 1 april begonnen met Box-to-Box, waarmee hij bedrijven, sportclubs, sportbonden en ook atleten wil ondersteunen op de gebieden van sponsoring, sales, marketing en de strategie op die gebieden.
Over de naam voor zijn nieuwe firma hoefde Mike van der Steen niet lang na te denken. “Box-to-box is een begrip uit de voetbalwereld: van strafschopgebied tot strafschopgebied. Soms hoor je mensen ook praten over box-to-box-spelers. Dat zijn de voetballers die de gaten dichten, die het vuile werk opknappen. Zo’n speler was ik vroeger zelf ook. Als ik de naam van mijn bedrijf in mijn vriendengroep laat vallen, dan snappen ze het meteen. Ik wil ook voor bedrijven, sportclubs en sportbonden het vuile werk opknappen.’’
Roet in eten
Hagenaar Van der Steen komt zelf uit het voetbal. Bij de overstap naar de senioren gooiden twee kruisbandletsels roet in het eten. “Dat sta je toch al snel een jaar of drie aan de kant. Je zou kunnen zeggen dat bij de senioren bij mij het noodlot toesloeg.” De combinatie sport en werk bleef altijd in zijn achterhoofd zitten, ook al is hij via een lange omweg bij zijn huidige bedrijfsvorm terechtgekomen. Hij deed het CIOS, overwoog nog even om door te stromen naar de Academie voor Lichamelijke Opvoeding, maar volgde toch een ander pad. “Ik ben de hbo-opleiding 'Management, economie en recht' gaan volgen. Toen ik bijna klaar was, zei een goede vriend dat hij een mooie baan voor me had. Zo ben ik in de sales begonnen bij het Algemeen Dagblad, wat deel uitmaakt van de Persgroep. Later verkaste ik naar Amsterdam voor de corporate sales van de Persgroep.”
"Ik zag hun naam op de boarding in de Kuip voorbijkomen en heb ze proactief benaderd voor een gesprek. Ik zag een mooi haakje tussen kou en warmte en schaatsen"
Na 5,5 jaar maakte Van der Steen de overstap naar Lagardère Sports en werd uiteindelijk Sales Director voor de centrale sales organisatie. Lagardère Sports is een grote internationale speler op het gebied van sport, voor partnerships tussen merken en houders van vooraanstaande rechten, zoals de stadionrechten bij voetbalclubs als Borussia Dortmund, Bayer Leverkusen en Olympique Lyon. Vervolgens werd hij benaderd voor een baan bij schaatsbond KNSB.
“Ik ben gaan praten en merkte al snel dat er een grote uitdaging lag. Eigenlijk was er niemand echt met sales bezig. Terwijl je daarvoor wel echt een focus moet hebben, wil je je doel bereiken. In ruim 1,5 jaar heb ik daar de sales opgezet, met mooie successen. Zo lukte het om Daikin, een bedrijf in airco’s en warmtepompen, als hoofdsponsor binnen te halen. Ik zag hun naam op de boarding in de Kuip voorbijkomen en heb ze proactief benaderd voor een gesprek. Ik zag een mooi haakje tussen kou en warmte en schaatsen. Ik belde de directeur en dat bleek precies op het juiste moment te zijn, al duurde het vanaf de eerste afspraak tot de deal nog wel acht maanden.”
Op het lijf geschreven
Ondertussen begon het bij Van der Steen ook alweer te kriebelen. “Ik heb altijd de ambitie gehad om voor mezelf te beginnen, het liefst met de combinatie van sport en commercie. Box-to-Box is mij echt op het lijf geschreven.” Hij heeft een klus bij de Persgroep die hem een mooie start oplevert. Ondertussen probeert Van der Steen zijn bedrijf verder in de steigers te zetten.
"Het kan dat de club al zelf een commercieel pakket heeft geformuleerd, maar ook dat je eerst een plan moet schrijven waarom een potentiële sponsor de keuze juist voor díe club zou moeten maken"
“Ik wil alle trajecten qua sales en marketing voor mijn opdrachtgevers doen en dat is heel breed. Het hoeven ook niet per se sportclubs of sportbonden te zijn, maar daar ligt wel een belangrijk deel van mijn passie. Bij een professionele sportorganisatie kunnen de gesprekken verschillende kanten opgaan. Het kan zijn dat de club al zelf een commercieel pakket heeft geformuleerd, maar ook dat je eerst een plan moet schrijven waarom een potentiële sponsor de keuze juist voor díe club zou moeten maken. Je moet ook kijken met wat voor bedrijf je te maken hebt, of ze bijvoorbeeld marktleider zijn of dat ze nog aan het begin staan. De mensen in de markt moeten ook kunnen begrijpen waarom de keuze voor een bepaalde sponsor gemaakt wordt. Bovendien vind ik het belangrijk om te kijken naar de interne salesstrategie. Die moet goed staan en daar kan ik over adviseren, zodat de basis voor de langere termijn ook beter is.”
Voor meer informatie: www.box-to-box.nl