Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Influencers of Sports koppelt merken aan sporters

door: Leo Aquina | 11 april 2019

"Eigenlijk hebben we met House of Sports vanaf het begin af aan influencer marketing gedaan, alleen hadden we er toen nog niet zo'n mooi woord voor", zegt Koen Hermens. "Dus dit sluit goed aan bij wat we al doen." De managing partner van het sportmarketingbureau in Ouderkerk aan de Amstel vertelt over Influencers of Sports, de nieuwste loot aan de tak van House of Sports. Dat bureau lanceerde samen met Join Marketing een influencer marketingplatform specifiek gericht op sport. "Het biedt merken de gelegenheid om heel gericht via de sociale-mediakanalen van sporters met consumenten te communiceren," aldus Hermens.

"Ons vak is zaken voor elkaar krijgen door mensen met invloed voor je concept te winnen en binnen het netwerk voor ons te laten werken," legt Hermens uit. "Dat deden we vroeger door middel van de traditionele media, maar tegenwoordig is iedereen zijn eigen uitgever," aldus Hermens. "House of Sports laat sportcontent al sinds het bestaan van social media voor merken werken, maar daar voegen we nu een nieuwe dimensie aan toe als het gaat om echt data-gedreven marketing via social-mediakanalen van sporters. We kregen altijd positieve feedback van merken die een samenwerking aangingen met de door ons geselecteerde sporters. Dat was de aanleiding om het voor iedereen toegankelijk te maken, aan de managementzijde van de sporters én aan de kant van de merken."

InluencersOfSport-1Matching
De marketeers van House of Sports onderkenden de meerwaarde van sociale-mediacampagnes en ze gingen op zoek naar een partner om het proces van matching tussen merk en sporter te standaardiseren. Hermens: "Er bleken in Nederland maar weinig partijen actief die beschikten over de technologie die wij zochten. Wij willen specifieke doelgroepen kunnen selecteren binnen het sociale-medialandschap. Alle matrixen die het systeem oplevert, moeten een objectieve voorselectie maken voor de verbinding met merken." 

"Voor dit platform zien wij ook internationale mogelijkheden, social media kent geen landsgrenzen"

Influencers of Sport is een platform waar bedrijven kunnen zien welke sporters zij op sociale media kunnen inzetten in een campagne voor een specifieke doelgroep. "Dat kun je op gevoel doen, maar de toegevoegde waarde van een geautomatiseerd systeem is enorm groot omdat je veel meer kan zien dan je op voorhand denkt te weten", zegt Hermens.

Grote namen
Join heeft zelf meer dan 18.000 influencers in een database, maar dat zijn niet alleen sporters. "Zij zijn generalisten, wij zijn specialisten in sport. Voor Influencers of Sports gebruiken wij de technologie van Join. Wij bieden de influencers en/of hun managementbureaus die aan onze parameters voldoen de mogelijkheid om met ons te gaan samenwerken. Onze toegevoegde waarde voor Join is dat wij een groot netwerk hebben in de sport en we doen natuurlijk ook het management van een aantal grote namen in de Nederlandse sport, zoals bijvoorbeeld Sven Kramer en Ranomi Kromowidjojo. Voor dit platform zien wij ook internationale mogelijkheden, social media kent geen landsgrenzen.”

InluencersOfSport-2Het gaat bij Influencers of Sports echter niet alleen om de grote namen. Alle sporters met meer dan 5.000 volgers kunnen zich gratis bij het platform aanmelden. Als zij bij query's voor bepaalde campagnes naar boven komen, kunnen bestaat de mogelijkheid dat zij mee kunnen doen aan een campagne en daar is geld mee te verdienen. Hermens: "De query zoekt naar personen met een bepaald volgersprofiel. Voldoe je daaraan, dan kan een merk je benaderen voor een campagne. Een influencer heeft altijd zelf de keus of hij of zij ook mee wil doen aan die campagne. Na ontvangst van een briefing kan de influencer zelf, of het management, via een talent-management omgeving de briefing positief of negatief beoordelen. Is het antwoord 'ja', dan krijgt de influencer het verzoek content te plaatsen op de gevraagde kanalen. Afhankelijk van de hoeveelheid content, de kanalen en het bereik staat daar een geldbedrag tegenover."

"Een sporter moet wel geloofwaardig blijven. Selectiviteit is daarbij van belang"

Jaarsalaris
Hoeveel kunnen influencers verdienen? Hermens: "Het is moeilijk daar een eenduidig antwoord op te geven. Voor micro-influencers geldt dat het misschien drie of vierduizend euro per jaar kan opleveren, maar er zijn natuurlijk ook heel grote influencers die er makkelijk een jaarsalaris aan overhouden." The sky is the limit? Hermens: "Dat zou ik niet willen zeggen. We willen sporters ook beschermen tegen te veel. Een sporter moet wel geloofwaardig blijven. Selectiviteit is daarbij van belang. Maar sporters kunnen er substantiële bedragen mee verdienen."

Wat vraagt het systeem van de sporters? Hermens: "Zij moeten dagelijks actief zijn op sociale-mediakanalen en ook echt engagement hebben met hun achterban. Wij bevorderen activiteit en dat is ook wat merken vragen. Aan slapende volgers heb je niet zoveel." Is dat lastig voor sporters? Hermens: "Dat kan het zijn, maar het gaat veel sporters ook natuurlijk af. Voor veel mensen, en dus ook sporters, is sociale media toch al een onderdeel van de lifestyle."

Voor meer informatie: influencersofsports.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst