Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Een soort Netflix voor de ongebonden zwemmer

door: Nelleke van der Heiden | 11 april 2019

De zwembond heeft Mijnzwemcoach vernieuwd. De KNZB wil zich met het platform nog nadrukkelijker richten op de ongebonden zwemmer. De 12-weekse borstcrawlcursus die sinds 2016 bestaat, is zo’n succes gebleken, dat de KNZB denkt met die ongebonden sporters een heel nieuwe doelgroep voor het zwemmen te kunnen winnen.

“Sinds 2016 hebben ruim 6000 mensen de borstcrawlcursus in 90 zwembaden gevolgd”, zegt Floor van den Nieuwenhoff, projectleider van Mijnzwemcoach bij de KNZB. “We zien de laatste twee jaar steeds meer animo voor techniekverbetering. Met name de doelgroep tussen de 30 en 50 jaar oud. Die hebben vroeger niet leren borstcrawlen en willen dat nu wel. Bijvoorbeeld omdat ze een triatlon willen doen. Die zijn echt in opkomst, de triatleten.” 

Techniek
En die mensen zoeken die techniekverbetering vaak buiten een vereniging om, vertelt Van den Nieuwenhoff. Ze merkt het ook omdat zwembaden steeds vaker bij de KNZB aankloppen met de vraag welke programma’s de bond heeft als expert op techniekgebied. Zelf hebben ze wel programma’s als aquafit of floatfit, maar minder die echt op techniekverbetering zijn gericht.

MijnZwemcoach-1Die vraag naar techniek en de populariteit van borstcrawl in het bijzonder, maakte dat de bond het tijd vond om Mijnzwemcoach te vernieuwen. Onderzoek drie jaar geleden in samenwerking met NOC*NSF naar wat de volwassen doelgroep wil, onderstreept het vermoeden van de bond dat er nog een wereld te winnen valt. “1,2 miljoen mensen gaan vaker dan twaalf keer per jaar naar het zwembad, bleek uit het onderzoek. We hebben 130.000 leden, dus een heel groot deel is niet aan de bond of een vereniging gebonden en heeft wel belangstelling voor banen-, techniek- en trimzwemmen.”

"Je kunt het een en ander over jezelf aangeven. Hoe goed je kunt zwemmen en hoe vaak in de week je wil zwemmen. Vervolgens komen er verschillende trainingsprogramma’s uit rollen"

Trainingsmodule à la Netflix
De huidige leden van Mijnzwemcoach gaven bovendien ook nog aan graag een online trainingsmodule te willen. “Je hebt Strava voor wielrenners en hardlopers. We wilden ook iets voor zwemmers ontwikkelen. We hebben de oude schema’s naar nu vertaald en een trainingsmodule à la Netflix opgesteld.” Een lidmaatschap van dit ‘Netflix’ voor zwemmen kost 35 euro per jaar en dan staan er verschillende programma’s klaar. “Je kunt het een en ander over jezelf aangeven, bijvoorbeeld hoe goed je kunt zwemmen en hoe vaak in de week je wil zwemmen. Vervolgens komen er verschillende trainingsprogramma’s uit rollen.”

MijnZwemcoach-2Van den Nieuwenhoff legt uit hoe het werkt. “Uit die trainingsprogramma’s kies je er één. Je kunt bijvoorbeeld aanklikken dat je borstcrawl op het derde niveau wilt doen. Je begint bij les 1. Met een online coach ga je aan de slag. Iedere training is opgebouwd met eerst inzwemmen, dan techniek, dan conditie en vervolgens zwem je nog even een paar minuten uit. Zo heb je een training van 60 minuten afgewerkt. Aanvullend bij iedere training zijn er ondersteunende video’s die jou de techniek van de slag goed uitleggen en laten zien.” Met de online trainingprogramma’s speelt de bond in op een trendontwikkeling, zegt Van den Nieuwenhoff. “Veel van deze ongebonden sporters willen niet wekelijks op woensdag zwemmen, kunnen dat ook niet. Zij willen flexibel trainen. De online module is voor een bepaalde doelgroep die op deze manier wil sporten.” Van den Nieuwenhoff ziet twee typen zwemmers: de één wil trainen in een groep met een trainer langs de kant - zoals bijvoorbeeld de borstcrawlcursus - en de ander wil individueel en in zijn eigen tijd zwemmen. Beide typen zijn ongebonden zwemmers want ze zijn geen lid van een vereniging of van de bond. 

“We stimuleren mensen die een cursus doen wel om lid te worden van een vereniging omdat we hopen dat ze een leven lang blijven zwemmen"

Met het platform Mijnzwemcoach wil de KNZB die ongebonden zwemmer dus bereiken. En vervolgens lid maken van een vereniging of individueel van de bond? “We stimuleren mensen die een cursus doen wel om lid te worden van een vereniging omdat we hopen dat ze een leven lang blijven zwemmen. We hebben geen hard getal gekoppeld aan het aantal nieuwe leden dat we willen werven, maar het past wel in onze nieuwe strategie om die ongebonden zwemmer te bereiken.” 

15.000 leden binnen drie jaar
MijnZwemcoach-3En daar wil Van den Nieuwenhoff wel wat cijfers bij noemen. Afgelopen jaar deden bijna 3500 mensen een borstcrawlcursus, dit jaar moet dat boven de 4000 uitkomen. Ook het aantal zwembaden dat meedoet mag groeien. Drie jaar geleden deden tien zwembaden mee, dat is al opgelopen naar bijna negentig, maar in totaal zijn er zo’n 800 zwembaden in Nederland. “Hoe mooi zou het zijn als de hele zwembranche meedoet?” En binnen drie jaar wil de KNZB 15.000 leden van Mijnzwemcoach halen.

Hoeveel leden van Mijnzwemcoach vervolgens ook lid zijn geworden van de bond of een vereniging weet Van den Nieuwenhoff niet precies. Dat was bij de oude website niet goed na te gaan. Ze hoopt dat dat in de nieuwe versie makkelijker inzichtelijk te maken is. Ze kent wel hoopvolle voorbeelden. “Afgelopen september was er een borstcrawlcursus in Sliedrecht en van daar hebben we teruggekregen dat alle twaalf cursisten lid zijn geworden van de zwemvereniging.” 

Clinics
Mijnzwemcoach heeft behalve de borstcrawlcursus en het online platform nog een derde tak: clinics. “Eendaagse cursussen, waar we nieuwe leden hopen te werven en bestaande leden laten werken aan een bepaalde techniek.” Maar de focus ligt op borstcrawl en de online trainingsmodule, zegt Van den Nieuwenhoff. Die wil de KNZB ook extra onder de aandacht brengen. 

Voor meer informatie: Mijnzwemcoach

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst