Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

KNLTB wil fanbeleving vergroten en commerciële positie versterken

door: Marc Hoeben | 28 maart 2019

Goed, Nederland heeft in het internationale toptennis Kiki Bertens. En Nederland telt bij de mannen ook nog een beetje mee met Robin Haase. Maar verder? Het is een vraag die over enige tijd, als het aan de KNLTB ligt, niet meer gesteld zou mogen worden. De bond denkt met een nieuwe strategie voor toptennis en met de campagne ‘Beleef het beste’ het Nederlandse toptennis de plek te geven waar het recht op heeft, een grotere schare fans te trekken en marketingpositie van de sport te versterken.

KNLTB-AlbertJanSmid copyDe nieuwe strategie voor KNLTB Toptennis en de campagne ‘Beleef het beste’ vallen onder de verantwoordelijkheid van Albert-Jan Smid en zijn team. De 47-jarige manager commerciële zaken en events van de KNLTB (‘zelf categorie 4 als tennisser, maar dan stel je hier niks voor hoor’) is net terug van IEG in Chicago, het grootste congres voor sponsoring en marketing in de sport. Het geeft aan dat de tennisbond openstaat voor nieuwe impulsen.

“Als je met sport en commercie succesvol wilt zijn, moet je een goed programma hebben”, zo is de overtuiging van Smid. Zelf stroomde hij met twintig jaar commerciële ervaring in 2016 bij de KNLTB in. “Met verschillende afdelingen binnen de KNLTB en met sportmarketingbureau SportVibes hebben we de toptennisstrategie ontwikkeld en gaan we ‘Beleef het beste’ uitrollen. Ons werd als bond wel eens verweten dat we te weinig samenwerkten met grote bureaus, maar in dit geval hebben we dus hulp van buitenaf ingeschakeld. Samen met SportVibes hadden we al het online-platform Tennis.nl opgezet. Zij hebben nu geholpen het toptennisprogramma op te zetten en hebben nadrukkelijk gekeken hoe we met het Nederlandse toptennis een aantrekkelijke propositie kunnen bieden.”

Kiki als ambassadeur?
Voor de goede orde: het is niet zo dat de KNLTB wil ‘meeprofiteren’ van het succes van top 10-speelster Kiki Bertens en hoopt zo veel mogelijk zieltjes te winnen in de strijd tegen het al jaren afkalvende ledenbestand. De plannen voor KNLTB Toptennis werden gesmeed toen Bertens nog top 30-speelster was. “Het is wel zo dat we Kiki graag inzetten als ambassadeur. Daarover lopen de gesprekken nog, maar er zitten ook wel haken en ogen aan. Zij is heel druk met haar carrière, moet zich daarop natuurlijk concentreren en heeft daarom bijvoorbeeld ervoor gekozen niet voor de nationale vrouwenploeg in de Fed Cup uit te komen. Hoe jammer ook, we begrijpen die keuze. Misschien dat ze op een andere manier, in communicatieve zin, een rol kan spelen. Bijvoorbeeld bij de Libéma Open in Rosmalen, waar ze dit jaar weer aan meedoet.”

"Ik noem het altijd een denksport, omdat je ongelooflijk veel tijd hebt om over je fouten na te denken"

Nederland telt volgens opgave van de bond dertig proftennissers, daarnaast hebben 150 kinderen de ambitie om van de sport hun beroep te maken. Ondertussen doet alleen de naam van Bertens, en in mindere mate die van Haase, bij een breder publiek en zeker ook de jeugd een belletje rinkelen. 

“Onze sport komt te weinig voor het voetlicht”, zegt Smid, die ook aangeeft ‘dat je moet snappen hoe de tenniswereld in elkaar zit’ en een aantal ‘handicaps’ opsomt. “Tennis is een individuele sport, het is moeilijk, het is mentaal veel zwaarder dan veel teamsporten. Ik noem het altijd een denksport, omdat je ongelooflijk veel tijd hebt om over je fouten na te denken. Tennis is echter wel de tweede sport van ons land, met ongeveer een miljoen beoefenaars en meer dan twee miljoen liefhebbers. Dat is dus best een forse doelgroep.”

Nieuwe marketingstrategie
Met ‘Beleef het beste’ geeft de KNLTB uiting aan de nieuwe marketingstrategie, waarbij toptennis als aanjager van de sportbeleving wordt ingezet. Deze strategie spreekt van het ‘vergroten van de impact van toptennis door een structurele verbetering van de prestaties, de zichtbaarheid en het imago en door het vergroten van de betrokkenheid van de fans en de commerciële waarde’. Dat alles is gevat in een plan in vier stappen: 

  1. het bundelen van het toptennis; 
  2. het sterk regisseren van de marketing met rechtenhouders, mediapartners en sponsoren; 
  3. de creatie en distributie van eigen content plus het vernieuwen van topevenementen en topcompetities;
  4. het versterken van de toegevoegde waarde voor stakeholders en partners.
"Wij willen het Nederlandse toptennis veel meer groeperen, zodat we richting de markt een sterke propositie hebben. Daarvoor is het belangrijk om alles onder één label KNLTB Toptennis te kunnen zetten”

KNLTB-2Smid over het bundelen van toptennis: “Het tennislandschap in Nederland is enorm versnipperd. Kijk alleen al naar waar je de sport op televisie kunt volgen. Is dat nou op Ziggo, bij FOX of bij Eurosport? Mensen hebben soms geen idee. Die fragmentatie geldt ook voor de grote toernooien en ook hoe sponsoren daarnaar kijken. Wij zouden graag het Nederlandse toptennis veel meer groeperen, zodat we als bond richting de markt een sterke propositie hebben. Daarvoor is het belangrijk om alles onder één label KNLTB Toptennis te kunnen zetten.”

Nieuwe visuals
De start van ‘Beleef het beste’-campagne was in februari bij de Fed Cup-wedstrijd van Nederland tegen Canada in Den Bosch. “Eerst hebben we onze nieuwe marketingstrategie gecommuniceerd via verschillende vakbladen en gedeeld met diverse stakeholders. Bij de Fed Cup is het evenement aangekleed met de nieuwe visuals en hebben we via Tennis.nl de campagne gelanceerd. Ook deden we meer voor de fanbeleving en hadden we meer side-events, bijvoorbeeld met een dj en dansers tussen de wedstrijden door en meer activiteiten voor de partners.”

Via communicatiekanalen zoals tennis.nl en mediapartner AD, zegt Smid, gaat de KNLTB ook meer ruchtbaarheid geven aan de hoogste nationale clubcompetities, de eredivisies mannen en gemengd. Wat later, als voorbereidingstoernooi op Wimbledon, volgt de Libéma Open in Rosmalen waarvan de bond, zonder risicodrager te zijn, voor de helft eigenaar is.

"We willen bereiken dat tennis meer en beter zichtbaar wordt, dat de sport aantrekkelijker wordt en ook jongere doelgroepen aanspreekt"

KNLTB-3“We willen bereiken dat tennis meer en beter zichtbaar wordt, dat de sport aantrekkelijker wordt en ook jongere doelgroepen aanspreekt en dat de financiering van het toptennis nog beter wordt. Helaas zendt de NOS veel minder tennis dan vroeger uit, omdat ze het geld niet voor de rechten wil betalen. Daar kunnen we niks aan doen. Maar we hebben wel de mogelijkheid om zelf evenementen en wedstrijden te streamen en zo wellicht een jongere generatie, die toch al veel minder of helemaal geen tv kijkt, voor tennis te interesseren.”

Exclusiviteit voor partners
Het draait niet zozeer om de bond (‘uiteindelijk weet je nooit precies wie of wat de bond is’) als wel om de uitstraling van de sport en de fanbeleving, bezweert Smid. Als het beeld van tennis als positief wordt ervaren, als mensen kunnen en willen kijken en komen, dan wordt de koppeling met commerciële partners ook weer makkelijker. “We hebben ook wel gekeken naar het model van sportkoepel NOC*NSF, met TeamNL. Zij hebben er een label op geplakt en dat werkt heel goed voor de olympische sporten. Het draait ook wel om exclusiviteit richting partners, dat is tegenwoordig een interessant thema. Wij hebben specifieke domeinen, die exclusief zijn, zoals het jeugdtennnis, of de scheidsrechters. Zo hebben we een lijst van een vijftiental assets waar partners iets moois mee kunnen doen.”

Voor meer informatie: KNLTB lanceert nieuwe toptennis marketing strategie 'Beleef het beste'

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst