Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

33 verhalen achter de sport, ook voor wie géén sportliefhebber is

door: Nelleke van der Heiden | 28 maart 2019

Met 33 sportfilms en -documentaires en voorafgaand daaraan op 10 april een feestelijke openingsavond op het cruiseschip de ss Rotterdam viert het SportFilmFestival alweer zijn vijfde editie. Het jubilerende festival komt zelf voort uit een ander jubileum. Om het 25-jarige bestaan van organisator Rotterdam Topsport te vieren, werd in 2015 voor het eerst het filmfestival georganiseerd dat volledig gewijd is aan de sport.

Sportfilmfestival-1De openingsfilm is Wonderful Losers, een film over de Giro d’Italia, waarin nu eens niet de koplopers, maar de staart van het peloton wordt gevolgd. Je ziet de renners vanuit de auto van de wedstrijdartsen. “Ik ben zelf geen wielrenster maar het lijkt mij een erg mooie en interessante film”, zegt Marlissa van der Kamp van sportmarketingbureau SportVibes.  Rotterdam Topsport organiseert het SportFilmFestival samen met SportVibes. Het is ook de bedoeling van het festival dat de films ook mensen aanspreken die niet helemaal gek van een sport zijn. Het festival is bedoeld voor filmliefhebbers én cultuur- én sportliefhebbers. 

“Het is uniek dat sport en cultuur samenkomen op het SportFilmFestival Rotterdam. We willen dat ze allemaal een mooie avond hebben en het verhaal van de sport op een andere manier beleven. Dus ook al ben je geen sportliefhebber, dan heb je hier toch een gezellig avondje uit.” Er is een speciale programmaraad in het leven geroepen die de films en documentaires heeft geselecteerd. Die heeft met de brede doelgroep voor ogen gelet op een goede mix van speelfilms en documentaires, op de kwaliteit en of de films echt een verhaal vertellen. “De taal maakt niet uit, we zorgen voor ondertiteling en we hebben gelet op films die nog niet eerder vertoond zijn. We hebben 17 premières op het festival. Negen Nederlandse en acht wereldpremières.”

Een groepje oudere mannen leert samen synchroonzwemmen. Ze raken zo enthousiast dat ze besluiten voor Frankrijk uit te komen op het WK synchroonzwemmen

Twee bijzondere films
Van der Kamp pikt er nog twee films uit. Le Grand Bain, een Franse komedie over synchroonzwemmen. Een groepje oudere mannen leert samen synchroonzwemmen. Ze raken zo enthousiast dat ze besluiten voor Frankrijk uit te komen op het WK synchroonzwemmen, ook al heeft hun omgeving er niet zo veel vertrouwen in. En haar persoonlijke favoriet, verwacht Van der Kamp, wordt All The Wild Horses. Dat gaat over de langste en gevaarlijkste paardenrace ter wereld: de Mongol Derby, 1000 kilometer door de Mongoolse woestijn op inheemse wilde paarden. Het is een documentaire waarin de filmmaker met de ruiters meereist en hun persoonlijke verhalen optekent.

Sportfilmfestival-2Het SportFilmFestival Rotterdam begon dus als de viering van een jubileum van Rotterdam Topsport, maar werd zo’n succes dat het sindsdien jaarlijks terugkeert en dit jaar al voor de vijfde keer wordt georganiseerd. En sinds vorig jaar is het festival van Cinerama naar LantarenVenster verhuisd, omdat daar meer capaciteit is en meer mogelijkheden zijn. Het festival is van 10 tot en met 14 april en SportVibes hoopt in die vijf dagen 5000 bezoekers te mogen verwelkomen. Naast de films zijn er talkshows op het festival. Wilfried de Jong ontvangt gasten die iets met een film van die avond te maken hebben. Dat kan de filmmaker zijn, maar ook een sporter die over de sport van een film komt praten. Ook daar wordt weer die combinatie van sport en cultuur gemaakt, zegt Van der Kamp.

Ervaring met organiseren
De praktische organisatie van het festival ligt grotendeels in handen van sportmarketingbureau SportVibes. “Een filmfestival is wel iets anders dan onze andere evenementen”, zegt Van der Kamp, maar het bedrijf schrikt niet terug voor het organiseren van een groter evenement. Events is een van de drie takken van SportVibes. Het organiseert bijvoorbeeld ook de Harbour Run (een obstacle run door de haven van Rotterdam) en de Red Bull Knock Out (een motorcrossstrandrace over het strand van Scheveningen).

Het festival is geslaagd als de sfeer goed is, als ook de niet-sportliefhebber geniet van de verhalen en als het verwachte bezoekersaantal van 5000 wordt gehaald

De andere takken zijn marketing en communicatie - waarbij bijvoorbeeld de strategie van KNLTB Toptennis wordt ontwikkeld - en de contentstudio, waarmee SportVibes onder meer online en offline video’s en fotografie verzorgt. Het bedrijf bestaat inmiddels 17 jaar en er werken zo’n 35 mensen. SportVibes heeft met andere woorden al de nodige ervaring met het organiseren van grote events en heeft bovendien dit festival al wegens succes naar een grotere locatie verhuisd. Toch blijft er altijd een gezonde spanning. Maar het festival is geslaagd als de sfeer goed is, als ook de niet-sportliefhebber geniet van de (sport)verhalen en als het verwachte bezoekersaantal van 5000 wordt gehaald, zegt Van der Kamp.

Voor meer informatie: SportFilmFestival Rotterdam

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst