Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Effectiever coachen en trainen begint met zelfkennis

door: Marc Hoeben | 31 januari 2019

Hoe reageer ik? Welk gedrag laat ik zien? Hoe komt dat uiteindelijk op iemand anders over? En: hoe zit die ander in elkaar, zodat ik zeker weet dat mijn boodschap als trainer/coach landt? Voor al deze vragen schreef Soeredj Monorath het boek ‘Gedragsanalyse en effectieve communicatiestrategieën’ dat in november uitkwam.

HumanHabits-1 copyHet boek van Soeredj Monorath is bestemd voor professionals, zegt hij. Dat kan zijn voor mensen in de sport, met name de fitness- en gezondheids-professionals. “Maar het is natuurlijk ook zeer goed te gebruiken door een leraar of lerares in het onderwijs.”

Lange verkenning
Monorath werkte in een grijs verleden in de online verkoop als ondernemer bij verschillende internetbedrijven. “De uitdagingen voor gedrag en communicatie kwamen op mijn pad en trokken mijn interesse.” Hij heeft een achtergrond als basketballer, tot op het niveau van de promotiedivisie. “Ik kwam erachter dat sport veel dichter bij me lag. Ik wilde iets gaan doen met coaching en training.”

Zo begon Monorath aan een lange verkenning, die misschien wel tot de dag van vandaag voortduurt. “Ik heb destijds gekeken in welke markt ik het liefst actief zou willen zijn. Ik zag kansen liggen in voetbal, topsport, breedtesport en fitness. Vooral in de fitnessbranche bestond een groot probleem. Het verloop is daar heel hoog, wel 40 procent, en het is dan de vraag hoe je je leden kunt behouden. Met mijn bedrijf HumanHabits geef ik een antwoord op die vraag. Het komt er eigenlijk op neer dat je leden zo moet behandelen zoals zij behandeld willen worden. Ik noem dat de platinaregel.”

“Ik kwam in één week twee mensen tegen: Roy Ramdjanamsingh en Sanjay Vishwakarma. Van beiden heb ik dingen overgenomen”

HumanHabits-2 copyDISC-model
Het vergt wel weer een specifieke denkwijze om dat te kunnen. De omslag kwam bij hem 22 jaar geleden, legt hij uit. “Toen kwam ik in één week twee mensen tegen: Roy Ramdjanamsingh en Sanjay Vishwakarma. Roy kijkt naar gedrag vanuit de westerse wereld, Sanjay doet dat vanuit het oosterse perspectief. Van beiden heb ik dingen overgenomen en er staan in het boek ook interviews met hen.”

Zo hanteert Monorath bijvoorbeeld het DISC-model voor gedragsstijlen van Ramdjanamsingh, oprichter van Q4 Profiles. “Die letters staan voor dominant, invloed, stabiel en consciëntieus. Het heeft wel vijftig varianten en Roy heeft ook zijn eigen variant. Hij denkt daarbij mee met branches van bedrijven en zo kun je ook meedenken met de sportbranche.”

Effectiever communiceren
Monorath is met zijn bedrijf HumanHabits sinds 2003 actief in de fitnessindustrie. Hij verzorgt workshops voor maximaal zestien personen, inspiratiesessies voor vijftig tot honderd deelnemers en seminars voor groepen tot tweehonderd personen. De gedachte is altijd dat je door het herkennen van verschillende gedragsstijlen effectiever kunt communiceren en dus ook effectiever kunt coachen en trainen. 

“Als je alleen vanuit de eigen gedragstype training geeft, dan raak je alleen dezelfde types. De anderen raak je juist kwijt”

HumanHabits-3Dat coachen en trainen is in zijn ogen niet de eerste stap. Alles begint met zelfonderzoek. “Met zelfkennis, zelfwaardering en zelfvertrouwen. Van daaruit kun je ook aan de slag met een ander. Je moet het zo zien: als je alleen vanuit de eigen gedragstype training geeft, dan raak je alleen dezelfde types. De anderen raak je juist kwijt. Dat blijkt ook uit de cijfers van sportkoepel NOC*NSF: de meeste kinderen en volwassenen haken af vanwege de coach of trainer omdat ze met hem of haar geen klik hebben.

Het mag nooit eindigen
In zijn boek Gedragsanalyse en effectieve communicatiestrategieën draait alles om de praktische toepassingen, zegt Monorath. Het is te koop voor 39,50 euro. Deelnemers aan workshops kunnen een korting van 10 euro krijgen. Na het herkennen van het eigen gedragstype en het opdoen van kennis over verschillende gedragsstijlen kunnen mensen anderen oberserven, een observatieprofiel maken en dan beginnen met coachen. 

Ook geeft Monorath vanuit HumanHabits begeleiding, als het moet op lange termijn. “Ik werk met een abonnementsvorm, die gekoppeld is aan de vraag. Vroeger gaf ik wel training en dat was na een tijdje eindigend, maar ik heb wel geleerd dat het nooit eindigend mag zijn.”

Voor meer informatie: www.humanhabits.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst