Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Succes dames op WK Volleybal inzet grote clubcampagne

door: Nelleke van der Heiden | 8 november 2018

Dat de vrouwenploeg op het WK Volleybal in Japan bij de laatste vier is geëindigd, moeten clubs aangrijpen om nieuwe leden te werven. “Nu heeft iedereen het over volleybal: de dames staan op de voorpagina van de kranten”, zegt Martin van Berkel van de volleybalbond (Nevobo). Dit is volgens hem hét moment om mensen enthousiast te krijgen voor volleybalverenigingen.

Nevobo organiseert wel vaker evenementen rond de nationale teams. “Zij zijn bij uitstek de promotors en de katalysator om mensen enthousiast te krijgen voor de sport”, weet Martin van Berkel. “Bij topsportevenementen organiseren we zogenaamde side events en daar bereiken we veel mensen mee. We hopen dat die doorstromen naar de clubs.” 

NeVoBoVisualLonnekeClubs moeten zelf aan de slag
Het succes van het nationale damesteam gebruiken in een clubcampagne, daar heeft de Nevobo nog geen ervaring mee. Een inschatting hoeveel nieuwe leden het zal opleveren of hoeveel vergelijkbare acties in het verleden hebben opgeleverd, vindt Van Berkel dan ook lastig te zeggen. “Maar die succesmomenten zijn bij uitstek de gelegenheid om Nederland met deze mooie sport in aanraking te laten komen.”

“We willen clubs inspireren en ondersteunen om mee te liften op het succes. De kans is reëel dat clubs er niet aan denken of er niet aan toe te komen dit te doen”

Aan enthousiasme bij Van Berkel en de Nevobo geen gebrek, maar voor deze campagne moeten de clubs zelf aan de slag. De bond geeft wel advies en heeft een aantal visuals gemaakt die de verenigingen kunnen inzetten. “Wij kunnen faciliteren, maar we zijn er, naast het organiseren van competities, vooral om met nationale evenementen en het nationale team de sport optimaal te promoten. De clubs moeten lokaal een eigen vertaalslag maken. Mensen gaan niet volleyballen bij de Nevobo, maar bij de clubs. 

Vijf visuals met sterren
Wel kunnen clubs bij de bond aankloppen voor hulp, zegt Van Berkel. “We komen nu met deze campagnemiddelen omdat we denken dat dit een mooie kans is voor de clubs om proactief potentiële leden te benaderen. We willen clubs inspireren en ondersteunen om mee te liften op het succes. De kans is reëel dat clubs er niet aan denken of er niet aan toe te komen dit te doen. Dat zou zonde zijn.”

Vijf visuals heeft de bond ontwikkeld, met vijf sterren uit het succesvolle damesteam. Het gaat om ‘Scoren als Lonneke’, ‘Juichen als Laura’, ‘Duiken als Kirsten’, ‘Smashen als Celeste’ en ‘Passen als Maret’. Het idee erachter, legt Van Berkel uit, is dat mensen een link leggen tussen het beeld van de topvolleybalsters en de lokale clubs waar je zelf zo kan leren scoren, duiken en smashen. 

“Smeed het ijzer nu het heet is, het gebeurt niet vaak dat we met volleybal voorpaginanieuws zijn”

Jongens
Het gaat niet alleen om meisjes, maar ook om jongens. “Het volleybal heeft net zo’n sterke, of misschien nog wel sterkere behoefte aan jongens die gaan volleyballen. Van verschillende verenigingen heb ik ook de vraag gekregen of er geen visuals met mannen zijn. Maar door de prestaties bij het WK zijn de vrouwen nu hot. Bij het EK Volleybal voor mannen in 2019 willen we een campagne met beelden van de mannen optuigen om nieuwe leden aan te trekken.”

De visuals kunnen de clubs op hun eigen website gebruiken en op sociale media. De clubs krijgen bovendien conceptteksten om de lokale media mee te benaderen, maar het is vooral de bedoeling dat er een activiteit aan de campagne wordt gekoppeld. Die kan eenvoudig blijven, zodat clubs met weinig tijd en mankracht tóch mee kunnen liften. “Denk aan een open training”, zegt Van Berkel. “De opdracht is: verzin een ledenwervingsactiviteit. Dat hoeft niet per se hoogdravend. Zorg voor zichtbaarheid in je gemeente en zorg dat mensen welkom worden geheten. Wacht bovendien niet te lang. Smeed het ijzer nu het heet is: het gebeurt niet vaak dat we met volleybal voorpaginanieuws zijn.”

NeVoBoVisualLauraDe bond kan (financieel) helpen
De hulp van Nevobo kan ook bestaan uit een financiële bijdrage. De clubs kunnen voor clinics en open trainingen een subsidie aanvragen van maximaal 450 euro per club. En er is een speciale volleybalbus beschikbaar, die vol zit met materiaal voor allerlei volleybalachtige spelvormen, de JoinVolleybalTour. “Met die bus kun je je activiteit wat meer cachet geven. Dit jaar kunnen volleybalclubs de bus zelfs nog gratis inzetten.”

“Van deze gelegenheid moeten we gebruikmaken, met de boodschap: deze sport is ook bij jou in de omgeving te doen”

Deze campagne is echt gericht op het werven van nieuwe mensen. Clubs die worstelen met behoud van bestaande leden kunnen de bond om hulp vragen, zegt Van Berkel, maar daar ligt de focus nu niet op. Of de campagne een succes wordt, hangt van veel factoren af. “Hoeveel clubs doen er mee, hoeveel activiteiten worden er georganiseerd? Als clubs meedoen en de sport binnen hun eigen kanalen gaan promoten en lokale media weten in te zetten om hun zichtbaarheid op lokaal niveau te vergroten, zijn we blij.”

Van Berkel wil nog één keer benadrukken dat dit echt hét moment is. “Ik merk het in mijn eigen omgeving dat mensen opeens praten over volleybal. Van deze gelegenheid moeten we gebruikmaken, met de boodschap: deze sport is ook bij jou in de omgeving te doen.”

Voor meer informatie: De clubcampagne van Nevobo 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst