Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sportkantine gezonder zonder omzetverlies

door: Nelleke van der Heiden | 6 september 2018

Voor een gezondere sportkantine hoeft de frituur niet meteen de deur uit. Er moet alleen wel een gezonder alternatief naast de bitterballen zijn en de sporters moeten worden verleid om water te drinken en de gezondere opties te kiezen. Prettige bijvangst: uit onderzoek blijkt dat de omzet bij gezondere kantines hárder stijgt dan bij de ongezonde. Dat vertelt Linda Schonewille, programmamanager Gezonde Sport- en vrijetijdsomgeving bij Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG).

Sportkantine-1Sinds twee jaar heet het programma van JOGG voor de gezonde sportkantine 'Team:Fit'. Verenigingen enthousiast maken voor een gezondere kantine vergt soms wat overreding. Mensen zijn bang dat alle frites en andere snacks eruit moeten, merkt Linda Schonewille. “Dat hoeft niet”, stelt ze meteen gerust. Het idee van het programma is dat er een coach van Team:Fit langskomt die met de vereniging samen gaat kijken wat het aanbod in de kantine nu is, wat de ambities zijn, oftewel hoe gezond de kantine moet worden en hoe dat het beste te organiseren is. De sportverenigingen en accommodaties kunnen ook financieel advies krijgen over de inkoop en de verkoopprijs van de producten in de kantine.

Kantinescan
Om vast te stellen hoe gezond het aanbod in de kantine is, wordt gebruikgemaakt van de kantinescan van het Voedingscentrum. “We beginnen ook meteen met het formeren van een team binnen de vereniging, zodat niet één iemand alleen verantwoordelijk is”, zegt Schonewille. 

Sommige coaches zijn diëtist. Dat is handig, maar geen vereiste. “Vooral kennis van het reilen en zeilen van een vereniging is nuttig. Voor kennis van wat het gezondere alternatief is, kunnen we bij het Voedingscentrum terecht. Dat geeft duidelijke richtlijnen en informatie op productniveau.” 

Bij een gouden kantine is 80 procent van het aanbod gezond en 20 procent ongezond. Bovendien biedt deze kantine groente én fruit aan

Opvallende plekken
Zodra de scan is afgenomen, weet je hoe gezond het aanbod in de sportkantine nu is. Vervolgens wordt bepaald naar welk niveau je de kantine wilt brengen. Het Voedingscentrum en Team:Fit maken onderscheid tussen een bronzen, zilveren en gouden certificering. Een bronzen sportkantine heeft in elke productgroep een gezond alternatief. Bij de dranken is dat bijvoorbeeld naast frisdrank ook water en thee. 

Die gezondere variant staat op de opvallende plekken op de balie en in de automaten. Zo worden de sporters en bezoekers verleid om voor gezond te gaan. Ook bij de kassa staan alleen de gezondere producten. Verder stimuleert de kantine water drinken actief en de vereniging neemt in het beleid op dat de kantine voldoet aan de richtlijnen ‘Gezondere Kantines’.

Gouden kantine
Gaat de vereniging voor zilver, dan moet de kantine ook groente of fruit aanbieden en moet 60 procent van het totaalaanbod gezond zijn. Bij een gouden kantine is 80 procent van het aanbod gezond en 20 procent ongezond. Bovendien biedt deze kantine groente én fruit aan. Ook bij goud hoeven de frites en het bier overigens niet van de kaart te verdwijnen. Er moeten alleen veel gezonde alternatieven tegenover staan. 

“We willen laten zien dat het voor iedereen te doen is om een gezonder aanbod te implementeren”

Sportkantine-2“Zodra de coach van Team:Fit met de vereniging heeft bepaald welk niveau de kantine moet krijgen, bespreken we hoe het team ermee aan de slag kan. Na dat eerste gesprek gaat de coaching per e-mail en per telefoon door. De coach komt nog eens terug om een nieuwe kantinescan af te nemen. Soms zijn er extra gesprekken nodig, bijvoorbeeld als de vereniging hulp nodig heeft om meer mensen mee te krijgen. We willen laten zien dat het voor iedereen te doen is om een gezonder aanbod te implementeren en dat de vereniging zelf bepaalt hoe ambitieus ze de kantine aan wil pakken. Voor goud gaan is voor veel verenigingen erg ambitieus, maar we vinden het belangrijk dat verenigingen voor één van de certificaten gaan, ook als dat in eerste instantie zilver of brons is.”

Steuntje in de rug
Dat het lastig is, blijkt wel uit de cijfers. Team:Fit heeft met 1.360 verenigingen gesproken en 37 zijn er inmiddels gecertificeerd. Dat wil niet zeggen dat de rest nog niet gezond is. “Een hoop verenigingen is goed op weg, maar hebben nog niet opnieuw gemeten. Daar zetten we nu op in.” Hoeveel kantines dit en komend jaar een certificaat krijgen, vindt Schonewille lastig te zeggen. “De verenigingen maken wel stappen en het thema leeft duidelijk. Verenigingen vinden het leuk om met de gezondere producten te experimenteren en de leden vragen zelf ook om de betere alternatieven.”

Sportkantines die horen bij Team:Fit hadden de afgelopen twee jaar een gemiddelde omzetgroei van 9 procent, terwijl de niet-Team:Fit-kantines 3,2 procent omzetgroei hadden

Een extra steuntje in de rug kan het financiële voordeel zijn. Bij veel verenigingen leeft de angst dat de gezonde kantine omzet scheelt, maar dat hoeft niet. Zo kun je wat meer marge op de ongezonde snacks rekenen en de gezondere producten wat goedkoper maken, om ook op die manier de gezonde keuzes te stimuleren. En partner van Team:Fit, Twelve (van de betalingssystemen), heeft onderzoek gedaan naar de omzet van de sportkantines en wat blijkt? Gezonde sportkantines die horen bij Team:Fit hadden de afgelopen twee jaar een gemiddelde omzetgroei van 9 procent, terwijl de niet-Team:Fit-kantines 3,2 procent omzetgroei hadden. 

Normaalste zaak van de wereld
Team:Fit kan rekenen op steun van meer partners. Verschillende bonden, zoals de KNVB, NBB en Nevobo en de Atletiekunie helpen hun verenigingen bij het gezonder maken van de kantine. Sligro en Greenco adviseren over hoe je groente en fruit in het assortiment op kan nemen. Samen met Sportfondsen zet Team:Fit in op het gezonder maken van die accommodaties. “Team:Fit is één van de initiatieven van JOGG om de omgeving waar kinderen veel komen gezonder te maken. Wij willen gezond eten en genoeg bewegen de normaalste zaak van de wereld maken. Want ieder kind heeft tenslotte recht op een gezonde jeugd.”

Voor meer informatie: www.teamfit.nl 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst