Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Start-up Content Stadium 'een schot in de roos'

door: Leo Aquina | 21 juni 2018

In nog geen anderhalf jaar van pilot naar meer dan honderd klanten. Er is geen fantasie nodig om Content Stadium één van de meest succesvolle start-ups te noemen in de Nederlandse sportmarketing. Content Stadium is een dochteronderneming van Socios Sports, een bedrijf dat in 2008 begon met fan engagement door middel van sportgames, zoals Profcoach voor FOX Sports en het Tour de France-spel van het Algemeen Dagblad. Content Stadium helpt bedrijven met het creëren van content voor sociale media. "We zijn begonnen met een pilot voor de EK Atletiek van 2016 in Amsterdam", aldus oprichter Jasper Swelheim.

Content Stadium was eigenlijk een logisch voortvloeisel uit de behoeften van klanten die Socios Sports al bediende met de online games. "Met die games helpen we bedrijven om hun fans onder te brengen in een database", aldus Jasper Swelheim. "Zo maakt Socios Sports een WK 2018-voorspelgame voor Eurosport in negen verschillende landen. Doordat fans zich inschrijven, heeft het bedrijf de mogelijkheid hen te bereiken en het bedrijf leert de fans ook beter kennen. De logische vervolgstap was dat we die bedrijven ook gingen helpen met content-creatie. Content Stadium ontstond uit de behoefte van klanten sneller in staat te zijn content te maken tijdens sportevenementen."

XL22ContentStadium-1Makkelijker en goedkoper
Content-creatie is voor de meeste sportbedrijven geen core business, zeker niet voor de kleinere bedrijven. Swelheim: "Sportbedrijven hebben vaak moeite met het maken van kwalitatieve content voor sociale media. Daarvoor bieden wij de oplossing. Met Content Stadium kunnen ze eenvoudig mooie content maken en altijd netjes in hun eigen huisstijl. Voor de grotere bedrijven, die vaak wel speciale mensen in dienst hebben voor content, wordt het makkelijker en goedkoper." 

De content is er in alle soorten en maten. "Je kunt denken aan visuals, animaties, video's, infographics met historische en real-time statistieken. Daarvoor werken we ook samen met grote databedrijven zoals Gracenote, Opta. Op die manier kunnen we bijvoorbeeld in de rust van een wedstrijd met één druk op de knop plaatjes creëren met statistieken van de eerste helft in combinatie met een actuele foto van leveranciers als ProShots en Getty Images", zegt Swelheim.

“Het draait dan om de vraag wat een klant wil communiceren, wat het doel is en welke platforms en formats daar het best bij passen”

Inspelen op een behoefte
Swelheim legt uit hoe alles precies werkt. Hoe gaat het precies in zijn werk? Swelheim: "Als een klant bij ons binnenkomt, brengen we eerste de content-behoefte in kaart. De ene klant weet beter wat hij wil en wat er kan dan de andere. Het draait dan om de vraag wat een klant wil communiceren op de verschillende social media-kanalen en welke content formats daar het best bij passen. Wij vertalen de contentbehoefte vervolgens naar templates, die we eerst vormgeven conform de huisstijl van de klant en aansluitend bouwen als slimme HTML5-templates binnen Content Stadium. Na oplevering van de templates, kunnen klanten vervolgens zelf heel snel informatie, data en foto's combineren tot een mooie tweet, een post op Facebook, Instagram of zelfs LinkedIn. De templates zijn bruikbaar voor ieder social media-platform, maar worden door onze klanten ook ingezet voor bijv. LED-schermen in stadions en zelfs voor print."

XL22ContentStadium-2Content Stadium groeide in korte tijd uit tot een bedrijf met meer dan honderd klanten. Het gaat daarbij om grote organisaties als Roland Garros, De Persgroep, KNVB, Olympique Marseille, Club Brugge, de Franse Voetbalbond FFT, BNP Paribas, maar ook om kleinere organisaties als de Nederlandse Darts Bond, KNZB, Remiqz en Dafne Schippers. "We hebben inmiddels kantoren in Frankrijk, België en Duitsland. De afgelopen weken hebben we alweer twintig nieuwe klanten mogen verwelkomen. Daaruit blijkt wel dat we inspelen op een behoefte. Dit was een schot in de roos." 

Met dat schot in de roos wil Swelheim internationaal nog verder de boer op. "Als het om groei gaat, hopen we nieuwe markten te ontsluiten. In Europa Engeland, Spanje en Turkije. Buiten Europa de continenten Azië, VS en Zuid-Amerika. Inhoudelijk zijn we ook ambitieus. Om de concurrentie voor te blijven moeten we volop blijven investeren in nieuwe functionaliteiten, de kwaliteit van het platform en de geleverde content."
Swelheim wil internationaal nog verder de boer op. "We hopen nieuwe markten te ontsluiten, zoals Polen, Turkije en Zuid-Amerika. Inhoudelijk zijn we ook ambitieus. Om de concurrentie voor te blijven moeten we voorop blijven lopen als het gaat om de kwaliteit van de content."

Voor meer informatie: Content Stadium

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst