Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Hofstad voor het eerst finishplaats van de Volvo Ocean Race

door: Marc Hoeben | 5 april 2018

Den Haag heeft van 24 juni tot en met 1 juli een primeur als finishplaats van de Volvo Ocean Race. Dan is na vijfenveertigduizend zeemijlen de ontknoping van de even beroemde als beruchte mondiale zeilrace. Mede dankzij de organisatie van het sportevenementenbureau TIG Sports moet dat een feest voor honderdduizenden belangstellenden worden.

XL12-2-VolvoOceanRace_foto1Zeven razendsnelle zeezeilers hebben bij aankomst al negen maanden strijd achter de kiezen. Momenteel heeft de Volvo Ocean Race net de zevende en langste etappe, van Auckland naar Itajai, afgelegd. Tijdens dit deel ontrolde de wedstrijd zich in zijn gruwelijkste vorm. De zevenenveertigjarige Brit John Fisher sloeg overboord op een afstand van vijfentwintighonderd kilometer van Kaap Hoorn, onder bizarre omstandigheden. 

Tragedie op zee
Het was op dat moment windkracht negen, met golven van zes meter in de Zuidelijke Oceaan. Fisher bleek de verplichte aanlijning aan het dek te hebben losgekoppeld. Een zoektocht leverde niks op, de organisatie heeft zich moeten neerleggen bij de dood van het bemanningslid van de meest onervaren boot Sung Hung Kai/Scallywag.

Op de boot van Fisher maakte de Nederlandse Annemieke Bes de tragedie van dichtbij mee. Zij is niet de enige Nederlandse link in het deelnemersveld. Met Team Brunel van schipper Bouwe Bekking en Carlo Huisman en Team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont zijn er twee Nederlandse boten in de strijd, en naast Bes zeilt ook de Nederlandse Carolijn Brouwer (Dongfeng) mee.

XL12-2- VolvoOceanRace_foto2Zeildroom
Simon Keijzer, die zich namens TIG Sports heeft ontfermd over de finish in Den Haag, kent als geen ander de droom van de deelnemers. “Bijna had ik zelf meegedaan, ik wilde ooit zeezeiler zijn. Van 1993 tot 1997 zijn we onder leiding van Roy Heiner bezig geweest. We zijn toen in een schuurtje in Lelystad begonnen, het was de bedoeling dat ik met een aantal kerels zou gaan deelnemen aan de toenmalige Whitbread Race, de voorloper van de Volvo Ocean race. In 1998 werd dat project de Brunel/ Sunergy”. 

“Ik zou meezeilen als een soort ‘onboard reporter’, zoals ze dat nu eigenlijk allemaal verplicht hebben. Maar op het laatste moment moest ik aan de wal blijven. Ik deed dat wel met een tweeslachtig gevoel. Met de beslissing kon ik vrede hebben, maar ik had wel heel graag meegedaan.”

Den Haag aan Zee
Keijzer was later betrokken als communicatiemanager bij een Zweeds team, de Assa Abloy. In 2015 was hij via een ander evenementenbureau betrokken bij Den Haag als pitstopplaats voor de Volvo Ocean Race. Vanaf die tijd, zo weet hij, is het bij de gemeente Den Haag blijven broeien om de beroemde zeilrace nog eens naar de Hofstad te halen. 

“Dit is echt een groot project, het gaat om miljoenen. Daarvan komt ongeveer tachtig procent uit de markt”

“Onder wethouder Karsten Klein van stedelijke economie, zorg en havens is een visie ontwikkeld voor Den Haag en Scheveningen als een maritieme plek aan zee. Veel aandacht is er voor innovatieve, maritieme bedrijven en het moderniseren en verlevendigen van het gebied. De Volvo Ocean Race past daar heel goed in. De pitstop in 2015 is als zeer succesvol ervaren, met zo’n honderdvijfentwintig-duizend bezoekers.”

XL12-2-VolvoOceanRace_foto3Zeilfeest organiseren
Oorspronkelijk zou het Zweedse Gotenburg als finishplaats fungeren. Maar dat haakte af en toen sprong Den Haag in het gat. Vervolgens ging de gemeente op zoek naar een evenementenbureau dat het zeilfeest kon trekken. Van de twee belangstellenden kwam TIG Sports als ‘winnaar’ uit de bus en dat was weer zo slim om de expertise van Keijzer in te schakelen. “De kracht van TIG Sports is dat het bonden en organisaties volledig kan ontzorgen”, zegt deze. “Dit is echt een groot project, het gaat om miljoenen. Daarvan komt ongeveer tachtig procent uit de markt en twintig procent wordt op verschillende manieren gedekt door de overheid.”

TIG Sports rekent op een grote publieke belangstelling gedurende de acht dagen, maar is wel een tikkeltje behoudender dan Den Haag zelf. “De wethouder had het over vijfhonderdduizend mensen en misschien zelfs wel meer. Dat zou fantastisch zijn, maar dat is wel een heel grote uitdaging. Op een topdag in 2015 waren het er zeventigduizend. Maar dat kun je niet elke dag verwachten.”

“De Volvo Ocean Race organisatie doet er al alles aan om de race zo aantrekkelijk mogelijk te maken”

Watersport
De rechten zijn in handen van de Volvo Ocean Race organisatie, op haar beurt weer eigendom van Volvo personenauto’s en trucks. ”Zij doen er al alles aan om de race zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hun ‘race village’ kun je een beetje vergelijken met een rondreizende Elfteling waar je het avontuur van de race kunt ervaren.”

XL12-2- VolvoOceanRace_foto4Het neemt niet weg dat enthousiasme en de inzet van TIG Sports groot zijn. “Wij zetten bijvoorbeeld twee grote bakken met water neer, waarin bezoekers allerlei watersporten kunnen ervaren: zeilen in een optimist, wakeboarden, kanoën, noem maar op. Het sportstimuleringsdeel doen we in nauwe samenwerking met het watersportverbond. We organiseren vooral het een sportieve gedeelte rondom de race, die nog een In-Portwedstrijd heeft.”

Side-events
“Die kan beslissend zijn in het geval van een tiebreaker in het algemeen klassement. De deelnemers gaan er dus nog eens vol in. Daarnaast hebben wij een side-event van tien tot twaalf boten die ooit aan de VOR hebben deelgenomen, waaronder de Flyer van tweevoudig winnaar en legende Conny van Rietschoten. En we bieden ruimte aan een EK optimist met honderden kinderen en een catamaranwedstrijd voor talenten van Red Bull. Daarnaast hebben we een entertainmentprogramma.”

Tot juni heeft TIG Sports nog de mogelijkheid om aan alles te sleutelen, te bouwen en eventueel te verbouwen. “Bij dit evenement hebben we geen inkomsten uit tv-rechten of kaartverkoop, want de toegang is voor iedereen gratis. Het gaat voor een belangrijk deel om hospitality en wat we met de side-events kunnen. Het gaat goed, durf ik te zeggen, ook al omdat dit het soort evenement is dat veel interesse heeft van bedrijven van bijvoorbeeld de Zuidas van Amsterdam. Het proces is natuurlijk ook nog volop gaande, maar je ambities moeten wel in de pas lopen met de beschikbare hoeveelheid geld.”

Voor meer informatie: www.volvooceanrace.com en Acht dagen feest in Den Haag

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst