Hoe eenvoudig kan het zijn , om aan te tonen, dat gezondheid , welbevinden en bewegen de biologische kenmerken omvatten waar het ook bij menselijk "leven" om draait en bij elkaar horen. Het kind bewegen aanleren?? Hebben we het ze misschien niet afgeleerd?? En zijn ze daarom kwetsbaar??
Rond die biologische kenmerken moeten we de biologische processen die groei en ontwikkeling bepalen, niet uit het oog verliezen. Iets wat eigenlijk al heel lang in medische wetenschap ( op zoek naar tech-oplossingen voor de toekomst) , maar ook de common sense door gemarginalisatie is gebeurd: preventie op welke aandoening dan ook, lichamelijk of psychisch/cognitief, heeft in overgecivilseerde maatschappijen, de USA voorop, geen enkele kans van slagen meer, als de samenhangende groeiprocessen niet integraal worden beschouwd.
Vanaf de geboorte ( uit steeds zwakkere moeders?) afgeremd worden in vrij en chaotisch bewegen ( zitkuipjes, hangstoeltjes, ) en het niet meer naleven van stelregel nummer een uit de Gezondheidsleer: "laat babies nooit zitten (geflecteerde houding aanemen) voordat ze sterk genoeg zijn , dat ze het helemaal zelf kunnen" wordt al 50 jaar met voeten getreden, in de USA zelfs veel langer. we weten heus wel, dat chillen, bankhangen voor de tv, overmatig gebruik van games, onderuitgezakt op school en met phones, tablets etc.bezig die groei -en ontwikkelingsprocessen nog ernstiger in de weg zitten. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
De sedentaire leestijl van kinderen wordt nu overal, ook door ons RIVM , aangewezen , als de aanjager van almaar vroeger en vaker optreden van vrijwel alle lifestyle diseaeses , die we kennen.
Vrij kunnen bewegen vanaf de start houdt de neurotransmitterhuishouding ( het zenuwstelsel heeft alle cellen al, maar moet gaan beginnen de onderlinge connesties , ook met de andere cellan te maken) op voldoende "toeren". Hierdoor ontwikkelt het neurohormonale stelsel zich ook op natuurlijke wijze en zullen alle ontwikkelingsprocessen in onze organen ( allemaal afhankelijk van deze hormoonhuishouding en het zenuwstelsel ) kunnen optimaliseren. Natuurlijk is goede voeding ook noodzakelijk, maar veel spontaan en spelenderwijs bewegen vanaf de start nog veel meer.
Heel jonge kinderen zijn al stijf, leren later lopen, hebben moeizamer balans, ook met fietsen. Ze vallen en ze struikelen makkelijker etc. etc.: de lichamelijke ontwikkeling naar goede houdingen en voldoende flexibiliteit loopt dus in deze tijd niet goed. Het moeten constateren, dat kinderen op hun 18e al in 40% met rugpijnperioden te maken hebben gehad, dat bij Defensie 60% van de rekruten in de opleidingen "het niet haalt" en dat zelfs de goed begeleide topsporters een almaar stijgende blessurekans laten zien, moet overheid , maar ook alle opvoeders, aan het denken zetten
Het onderliggende probleem zal breed opgepakt moeten worden, maar ook het niewue regeeraccoord kent geen paragraaf over herstel ordentelijke lichameleijke opvoeding thuis en op school, zodat de kinderen bij sport niet meer tegen beperkingen oplopen .
Houding Netwerk Nederland zet zich in om deze grondbeginselen van preventie ( hygiene op houidng en bewegen) weer terug te krijgen en kan alle steun van stakeholders van een gezonde jeugd gebruiken. www.houdingnet.nl
Maar dat sport en bewegen de kwetsbaarheid van kinderen kan verminderen kan niet genoeg benadrukt worden. Als het bewegen maar kwalitatief goed is voor alle groeiprocessen.