Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Samen met professionals aan de keukentafel inspiratie tanken

door: Marc Hoeben | 11 mei 2017

Heb je het gevoel met de sportclub op een complex kruispunt te staan? Loop je als sportbestuurder tegen een muurtje aan? Had je een probleem in je werk en heb je vervolgens de juiste afslag gemist? Zijn je vaardigheden op uiteenlopende gebieden binnen de sport te weinig zichtbaar en/of worden ze te weinig benut? Dan is Denktank Sport, een initiatief van ‘inspiratiecoaches’ Hans Koeleman en Peter Hopstaken, wellicht iets voor jou.

XL16DentankSportHansKoeleman300Hans Koeleman werkte lang bij de bekende sportfirma Nike, Peter Hopstaken heeft meer dan tien jaar gewerkt als consultant/onderzoeker en is nu als hoofdredacteur van Sport Knowhow XL regelmatig inhoudelijk betrokken bij strategische en bedrijfsmatige vraagstukken in de sport. De twee besloten samen Denktank Sport te starten, waarmee ze inmiddels een pilotsessie en een eerste ‘echte’ sessie achter de rug hebben. Voor 12 mei en 9 juni staan twee nieuwe bijeenkomsten gepland.

Aan de keukentafel
De meetings zijn letterlijk aan de keukentafel bij Hopstaken in Amsterdam-IJburg en zijn bedoeld voor het intieme publiek van vier tot vijf deelnemers. De sessies zijn in de middag van half twee tot half vijf, kosten per deelnemer bedragen 79 euro excl. BTW (introductietarief). De bijeenkomst van 12 mei is vol, die van 12 juni nog niet. 

“Tijdens de inspiratiesessies die wij geleid hebben”, legt Koeleman uit, “werd het duidelijk dat er momenteel een grote uitdaging ligt voor sportbonden en –clubs, om mee te gaan in de snelheid van deze tijd. Overal zie je de ledenaantallen teruglopen, terwijl de gebruikte concepten nog stammen uit de vorige eeuw. Maar je hebt nu echt te maken met een andere sportconsument en je hebt andere vaardigheden en een andere visie nodig om je als sport richting die consument te profileren.”

"Mensen hopen op goede tips bij ons aan tafel. En die krijgen ze uiteraard, overigens ook van de andere deelnemers"

Dat is dan de ene kant van het verhaal, zegt Koeleman, tevens oud-atleet die twee keer meedeed aan de Olympische Spelen. De keukentafelgesprekken bij Hopstaken kent ook andersoortige deelnemers. “Je hebt ook veel mensen die iets willen ondernemen, maar die moeite hebben om zichtbaar te worden en zich niet of nauwelijks kunnen onderscheiden. Ze willen dolgraag, zouden het liefst de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Maar ze moeten eerst de juiste ingang vinden en hopen op goede tips bij ons aan tafel. En die krijgen ze uiteraard, overigens ook van de andere deelnemers. Interactie tussen de deelnemers is onderdeel van de formule.”

logoDT-350

Perikelen
Van een afstand volgde Koeleman de laatste maanden de perikelen bij de voetbalbond, met de aanstelling van technisch directeur Hans van Breukelen, het ontslag van bondscoach Danny Blind en de tenenkrommende zoektocht naar diens opvolger. De handen van Koeleman begonnen te jeuken. 

“Wij krijgen soms bestuursleden die vastzitten. Wij zijn er als inspiratiecoaches om ze een beetje op weg te helpen en anderzijds misschien wel te verbinden met mensen die ze kunnen verder helpen met oplossen van een probleem. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat we eerst mensen uit hun status quo krijgen. Ik heb jarenlang bij Nike gewerkt en een methodiek ontworpen voor het creëren van onderscheidend vermogen. Bij Nike draaide het heel erg om identiteit en scherpe merkprofilering. Dat is mij met de paplepel ingegoten en dat gebruik ik wel in een format voor trainingen voor organisaties of eenlingen. Bij Denktank Sport trekken we aan de keukentafel in kleine groep mensen uit hun comfort zone. Het is een soort natuurlijke reactie van mensen om veiligheid te zoeken als zich boven hen donkere wolken samenpakken. Dat willen we juist doorbreken.”

"We helpen ze op weg te gaan met een aangescherpte positionering. Je moet kort en krachtig je verhaal kunnen doen. Want deze tijd vraagt ook om scherpe formuleringen"

Bij de sessies draait het om maatwerk, om een nieuwe start. “Mensen moeten in één zin of één woord kunnen formuleren wat ze nou eigenlijk doen. Soms zien ze namelijk door de bomen het bos niet meer. We helpen ze op weg te gaan met een aangescherpte positionering. Je moet kort en krachtig je verhaal kunnen doen. Want deze tijd vraagt ook om scherpe formuleringen. Het aanbod is groot, het land wordt overspoeld door consultants en reclamebureaus, de opkomst van de sociale media is onmiskenbaar. Dat zet de wereld van de commercie enorm onder druk en iedereen schreeuwt om de aandacht van de consument. En vervolgens kom je dan als sportbond bijvoorbeeld ook nog eens langs.”

Interessante thema's
Koeleman ziet genoeg interessante thema’s voor Denktank Sport in het verschiet liggen. “Je hebt bijvoorbeeld een mooi stadion, maar het zit niet vol. Hoe zou je dat kunnen oplossen? Kijk, ik zie nu in de Jupiler League grote financiële problemen en clubs die puntenaftrek krijgen omdat ze niet aan de licentievoorwaarden kunnen voldoen. Clubs zoeken het in oude oplossingen, geven bijvoorbeeld gratis kaartjes weg. Maar ze zouden zich eigenlijk eerst moeten bedenken wie ze zijn en waarvoor ze willen staan. Pas dan kom je volgens mij tot goede oplossingen. Ha, daar zou ik heel graag eens de tanden in willen zetten. Zo lijkt het me ook heel mooi om te stoeien met thema’s als ‘het sportevenement van de toekomst’ of ‘hoe profileer ik me als sportbond in de toekomst?’. Man, er liggen nog zo veel uitdagingen.”

Voor meer informatie: Denktank Sport

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst