Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Gym Wijzer! leert bewegingen aan met instructiefilmpjes

door: Thomas van Zijl | 4 mei 2017

Goed bewegen blijft het belangrijkste in de gymles, maar bij de app GYM WIJZER komt goed kijken naar bewegingen zeker op de tweede plaats. Basisschoolleerlingen leren via die app nieuwe technieken en vaardigheden aan de hand van korte instructiefilmpjes. Initiatiefnemer Harry van der Meer, sinds 1977 als vakleerkracht actief in het bewegingsonderwijs, ziet het enthousiasme voor deze methode groeien onder zijn collega’s. 

XL15-GymWijzer-1Rijk hoeft Van der Meer er niet van te worden, het delen van kennis staat voorop. Dat doet hij dan ook op meerdere manieren. Onder de naam ‘De Lesbrieven’ stelde hij jaren geleden al een vakwerkplan op dat docenten begeleidt bij het voorbereiden van hun lessen. Van der Meer kiest niet alleen voor lessen waarin in groepjes wordt gewerkt, maar ook voor een klassikale variant om groepsbeleving te realiseren. Vooral bij de leerlingen in de bovenbouw van de basisschool leidt dit volgens hem tot meer motivatie, beleving en betrokkenheid. Ook noemt hij het cruciaal dat er sprake is van een doorlopende leerlijn.

“Voor rekenen en Nederlands vinden we het heel normaal dat de lesstof van groep 3 t/m groep 8 op elkaar aansluit, maar binnen het bewegingsonderwijs blijft dat een voortdurend punt van aandacht.” De methode ‘De Lesbrieven’ is ook beschikbaar via een app, een kanaal dat Van der Meer vaker inzet, onder andere voor Gym Wijzer!

Gym Wijzer! is een digitaal lesmiddel dat een leerling in staat stelt zichzelf instructies te geven

Zelfinstructies
Gym Wijzer! bestaat uit meer dan 1.500 filmpjes en een bijbehorende kijkwijzer van vijftig bewegingen die zijn opgenomen in ‘De Lesbrieven’. Van der Meer omschrijft het als een digitaal lesmiddel dat een leerling in staat stelt zichzelf instructies te geven. Iedere beweging is opgedeeld in zes niveaus, zodat ieder kind - van uitblinker tot aanhaker - op een goed peil kan instappen en vorderingen kan maken. Iemand die niet kan touwtjespringen begint er nooit aan, tenzij het stapsgewijs te leren is. Van der Meer:

“De een gaat er misschien wat sneller doorheen dan de ander, maar iedereen boekt heel duidelijk progressie. Er zitten veel succesmomenten in deze methode. Bovendien kan de snelle leerling de minder vlotte leerling helpen.” Voor de vakdocenten verandert er het nodige, maar overbodig worden zij zeker niet. Alle oefeningen meerdere keren voordoen hoeft alleen niet meer, zij krijgen vooral een begeleidende rol en kunnen kinderen die meer assistentie nodig hebben extra aandacht schenken.

Unieke elementen
XL15-GymWijzer-2Van der Meer weet dat er meer apps zijn die beogen het bewegingsonderwijs met video een stimulans te geven. Toch is hij ervan overtuigd dat Gym Wijzer! unieke elementen toevoegt. Het belangrijkste is dat de hoofdrolspelers in de filmpjes geen volleerde en volwassen atleten zijn, maar basisschoolleerlingen van dezelfde leeftijd als de doelgroep. Leren van leeftijdsgenoten heet coping en is volgens Van der Meer zeker in het geval van jonge kinderen bewezen effectief. Daarnaast zijn de filmpjes heel steriel, bijna sereen rustig opgenomen in de gymzaal op vrije woensdagmiddagen.

“Er is geen ruis en geen afleiding”, zegt Van der Meer. “Kinderen kunnen er in alle concentratie naar kijken, tijdens de les maar bijvoorbeeld ook thuis.” Een logische stap is dat leerlingen en met name docenten ook digitaal de vorderingen gaan bijhouden. Om dat vorm te geven wordt er nu gewerkt aan de app Volgwijzer. Die geeft een beeld van de progressie die een kind boekt.

Geld geen drempel
Van der Meer wil dat zoveel mogelijk vakleerkrachten gebruik maken van de methode en ziet dat in toenemende mate gebeuren. Financiën moeten in ieder geval geen reden zijn om ervan af te zien. Daarom kost het downloaden van de app slechts 15 euro. “Ik weet dat veel collega’s schipperen met hun budget, ze zijn al blij als ze een keer nieuwe ballen kunnen kopen. Ik haal graag mijn kosten eruit, maar hoef er zelf niet extra aan te verdienen.”

“Er is nog zoveel mogelijk. Nieuwe filmpjes, nieuwe bewegingen, uitgebreidere instructies. Geloof me, dit is noot echt helemaal af”  

Wel hoopt hij dat in de toekomst steeds meer scholen Gym Wijzer! gaan omarmen. De vooruitzichten zijn gunstig. Er zijn ALO’s waar de app op de verplichte ‘literatuurlijst’ staat. Als die studenten uiteindelijk beginnen als docent zijn ze vertrouwd met de werkwijze. Daarnaast wil Van der Meer de sprong maken naar het voortgezet onderwijs, maar dat vraagt om nieuwe filmpjes, met nieuwe hoofdrolspelers die net wat ouder zijn. “Er is nog zoveel mogelijk. Nieuwe filmpjes, nieuwe bewegingen, uitgebreidere instructies. Geloof me, dit is noot echt helemaal af.”  

Voor meer informatie: www.visueellerenbewegen.nl en www.gymlessenbasisonderwijs.nl

« terug

Reacties: 6

Max
04-05-2017

Ik word altijd een beetje verdrietig van deze ontwikkeling. Mijn leerlingen doen thuis niets anders dan naar een scherm kijken en zijn geobsedeerd als er een in dezelfde ruimte als zij is. Dan moeten ze nu ook al in de gymles met zo een scherm gaan kijken?

Laat de gymles lekker vrij van schermen. Ik ben van mening dat dat ook rust en ontspanning geeft aan de kinderen.

max
04-05-2017

Mooi beschreven hier op sportknowhow in 2015 door van Hilvoorde, Koekoek & Kleinpaste:

De gymzaal bedreigd als wifi-vrij reservaat.

De gymles en digitale technologie: voor velen zijn dat nog steeds gescheiden werelden. De gymzaal is in goed gezelschap van het vliegtuig, als het gaat om de nog resterende reservaten waar we vrijwillig offline gaan. En er is veel voor te zeggen, voor de opvatting dat er nog plekken moeten zijn waar kinderen vrijuit mogen spelen en met plezier leren bewegen zonder gefilmd of digitaal beoordeeld te worden. De gymzaal als afkickkliniek. Voor deze positie zijn veel goede argumenten te geven.

Dat neemt niet weg dat er inmiddels veel initiatieven zijn die dit wifi-vrije reservaat ‘bedreigen’. Veel leerkrachten zijn inmiddels actief in de weer tijdens de gymles met tablets, nieuwe apps, camera’s en videofeedback, in de hoop daarmee het bewegen en spelgedrag van kinderen te stimuleren. Zouden al die pionierende docenten zich dan - als blinde slaven van Apple - op een dwaalspoor begeven?

Jennifer
04-05-2017

Max, ik denk dat het een aanvulling kan zijn op reeds bekende didactische werkwijzen. Het hoeft elkaar niet te bijten, het is niet óf óf. Het kan ook als differentiatiemiddel gebruikt worden. Ik heb zelf een keer meegedaan met het voorbereiden van een onderzoek naar motorisch leren (kogelstoten) waarbij er ook een tablet gebruikt werkt... leerlingen vinden het in eerste instantie heel erg spannend maar raakten er al snel op uitgekeken. Kinderen willen gewoon bewegen. Punt. Voor de leerling die geïnteresseerd is om beter te leren (over) bewegen, kan het een uitkomst zijn. En soms als instructiemiddel ook. Maar... met mate. Als aanvulling. Dat ben ik wel met je eens. 

Niels
05-05-2017

Veel bewegingsintensiteit.. ik tel zo 8 a 10 kinderen die op de bank zitten en zie een onderdeel waar er 2 actief zijn en de rest moet wachten.

Elly
06-05-2017

Bewegen is ervaren en door het ervaren ga je steeds beter bewegen.

Laat die schermen weg uit de gymzaal, maar stimuleer het doen.

Rémon
10-05-2017

Ik werk nu een aantal jaar met Gymwijzer en word alleen maar meer enthousiast. Ik krijg als leerkracht een heldere opbouw in niveaus voorgeschoteld waardoor leerlingen zich kunnen verbeteren op hun eigen niveau. Je krijgt de leerlingen goed in kaart (handig voor bijvoorbeeld op het rapport) en kan ze advies geven zodat ze zich ontwikkelen. Het is aan jou als leerkracht hoe je met Gymwijzer omgaat. Ik gebruik de tablet af en toe, waardoor ik het onderdeel niet hoef uit te leggen (en ik dus meer gymtijd realiseer). Soms kijk ik naar de filmpjes vooraf en leg ik deze uit, waardoor leerlingen helemaal geen gebruik maken van de tablet. Mijn ervaring leert dat ik dankzij Gymwijzer veel gerichter feedback kan geven op het leerproces van de leerlingen en ik zie dat leerlingen met sprongen vooruit gaan op het gebied van gymmen.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst