door: Thomas van Zijl | 4 mei 2017
Goed bewegen blijft het belangrijkste in de gymles, maar bij de app GYM WIJZER komt goed kijken naar bewegingen zeker op de tweede plaats. Basisschoolleerlingen leren via die app nieuwe technieken en vaardigheden aan de hand van korte instructiefilmpjes. Initiatiefnemer Harry van der Meer, sinds 1977 als vakleerkracht actief in het bewegingsonderwijs, ziet het enthousiasme voor deze methode groeien onder zijn collega’s.
Rijk hoeft Van der Meer er niet van te worden, het delen van kennis staat voorop. Dat doet hij dan ook op meerdere manieren. Onder de naam ‘De Lesbrieven’ stelde hij jaren geleden al een vakwerkplan op dat docenten begeleidt bij het voorbereiden van hun lessen. Van der Meer kiest niet alleen voor lessen waarin in groepjes wordt gewerkt, maar ook voor een klassikale variant om groepsbeleving te realiseren. Vooral bij de leerlingen in de bovenbouw van de basisschool leidt dit volgens hem tot meer motivatie, beleving en betrokkenheid. Ook noemt hij het cruciaal dat er sprake is van een doorlopende leerlijn.
“Voor rekenen en Nederlands vinden we het heel normaal dat de lesstof van groep 3 t/m groep 8 op elkaar aansluit, maar binnen het bewegingsonderwijs blijft dat een voortdurend punt van aandacht.” De methode ‘De Lesbrieven’ is ook beschikbaar via een app, een kanaal dat Van der Meer vaker inzet, onder andere voor Gym Wijzer!
Gym Wijzer! is een digitaal lesmiddel dat een leerling in staat stelt zichzelf instructies te geven
Zelfinstructies
Gym Wijzer! bestaat uit meer dan 1.500 filmpjes en een bijbehorende kijkwijzer van vijftig bewegingen die zijn opgenomen in ‘De Lesbrieven’. Van der Meer omschrijft het als een digitaal lesmiddel dat een leerling in staat stelt zichzelf instructies te geven. Iedere beweging is opgedeeld in zes niveaus, zodat ieder kind - van uitblinker tot aanhaker - op een goed peil kan instappen en vorderingen kan maken. Iemand die niet kan touwtjespringen begint er nooit aan, tenzij het stapsgewijs te leren is. Van der Meer:
“De een gaat er misschien wat sneller doorheen dan de ander, maar iedereen boekt heel duidelijk progressie. Er zitten veel succesmomenten in deze methode. Bovendien kan de snelle leerling de minder vlotte leerling helpen.” Voor de vakdocenten verandert er het nodige, maar overbodig worden zij zeker niet. Alle oefeningen meerdere keren voordoen hoeft alleen niet meer, zij krijgen vooral een begeleidende rol en kunnen kinderen die meer assistentie nodig hebben extra aandacht schenken.
Unieke elementen
Van der Meer weet dat er meer apps zijn die beogen het bewegingsonderwijs met video een stimulans te geven. Toch is hij ervan overtuigd dat Gym Wijzer! unieke elementen toevoegt. Het belangrijkste is dat de hoofdrolspelers in de filmpjes geen volleerde en volwassen atleten zijn, maar basisschoolleerlingen van dezelfde leeftijd als de doelgroep. Leren van leeftijdsgenoten heet coping en is volgens Van der Meer zeker in het geval van jonge kinderen bewezen effectief. Daarnaast zijn de filmpjes heel steriel, bijna sereen rustig opgenomen in de gymzaal op vrije woensdagmiddagen.
“Er is geen ruis en geen afleiding”, zegt Van der Meer. “Kinderen kunnen er in alle concentratie naar kijken, tijdens de les maar bijvoorbeeld ook thuis.” Een logische stap is dat leerlingen en met name docenten ook digitaal de vorderingen gaan bijhouden. Om dat vorm te geven wordt er nu gewerkt aan de app Volgwijzer. Die geeft een beeld van de progressie die een kind boekt.
Geld geen drempel
Van der Meer wil dat zoveel mogelijk vakleerkrachten gebruik maken van de methode en ziet dat in toenemende mate gebeuren. Financiën moeten in ieder geval geen reden zijn om ervan af te zien. Daarom kost het downloaden van de app slechts 15 euro. “Ik weet dat veel collega’s schipperen met hun budget, ze zijn al blij als ze een keer nieuwe ballen kunnen kopen. Ik haal graag mijn kosten eruit, maar hoef er zelf niet extra aan te verdienen.”
“Er is nog zoveel mogelijk. Nieuwe filmpjes, nieuwe bewegingen, uitgebreidere instructies. Geloof me, dit is noot echt helemaal af”
Wel hoopt hij dat in de toekomst steeds meer scholen Gym Wijzer! gaan omarmen. De vooruitzichten zijn gunstig. Er zijn ALO’s waar de app op de verplichte ‘literatuurlijst’ staat. Als die studenten uiteindelijk beginnen als docent zijn ze vertrouwd met de werkwijze. Daarnaast wil Van der Meer de sprong maken naar het voortgezet onderwijs, maar dat vraagt om nieuwe filmpjes, met nieuwe hoofdrolspelers die net wat ouder zijn. “Er is nog zoveel mogelijk. Nieuwe filmpjes, nieuwe bewegingen, uitgebreidere instructies. Geloof me, dit is noot echt helemaal af.”
Voor meer informatie: www.visueellerenbewegen.nl en www.gymlessenbasisonderwijs.nl