Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nieuw ijshockeyplatform moet fans gaan triggeren

door: Marc Hoeben | 6 oktober 2016

IJshockeyend Nederland bereidt zich voor op de toekomst. Een betere toekomst denkt de Nederlandse IJshockey Bond (NIJB), met een betere bediening van de achterban, met het aanboren van de potentiële interesse voor de sport en uiteindelijk ook met nieuwe leden. Eén van de stappen in die richting werd onlangs gezet met het nieuwe platform IJshockey Nederland waarvoor eind september bij de Supercup-strijd om de Ron Berteling Schaal het startschot werd gegeven. Al het ijshockey in Nederland valt vanaf nu onder deze naam.

IJshockey is in Nederland gemeten naar het ledenaantal van zesduizend een bescheiden sport. De ambities van de NIJB leken lange tijd daarmee in de pas te lopen, maar mede door de toetreding van Rob van Rijswijk als algemeen secretaris in het bestuur is daarin sinds enige tijd verandering gekomen.

XL34-IJshockeyNederland-1Nieuw platform
Onlangs is het nieuwe platform IJshockey Nederland gelanceerd, met onder meer een volledig andere benadering van de website, ontwikkeld door sportmarketingbureau Touché. René Bergmans van Brand Proposition, die als adviseur bij het initiatief betrokken is: “Het past bij een beweging die je in wel meer sporten ziet. Aan de ene kant heb je de website van de bond, met informatie voor verenigingen, over de bond en over competities. En aan de andere kant informatie en vooral beleving voor de fans. Als het gaat om de promotie van de sport kun je dat dan beter splitsen. Mensen houden van de sport, niet zozeer van de bond erachter.”

"Met dit nieuwe platform willen we vooral interessant zijn voor de fans"

De NIJB had al een website. “Daar stonden de zaken door elkaar heen en deze was niet erg actief. Vanaf nu is alle communicatie over ijshockey in Nederland te vinden op ijshockeynederland.nl, terwijl de echte beleidszaken van de bond op de oorspronkelijke site blijven. Met dit nieuwe platform willen we vooral interessant zijn voor de fans. Je kunt er onder andere informatie vinden van alle topspelers uit de BeNe League, en ook die van Tilburg Trappers dat sinds vorig seizoen in de Duitse Oberliga uitkomt. Het is visueel allemaal veel aantrekkelijker geworden. We willen livestreams en samenvattingen bieden en zijn nu in gesprek met partijen om te kijken of we het plaatje rond kunnen krijgen. Er ligt natuurlijk wel een financieringsmodel onder. We zouden bijvoorbeeld een start kunnen maken met beelden van de wedstrijd van de week en dat dan langzaam uitbouwen.”

Scandinavië als voorbeeld
De plannenmakers laten zich niet weerhouden door het huidige ledenaantal van zesduizend. Ze denken een veel groter potentieel aan te kunnen boren. “Bij ijshockey heb je wel te maken met de beperking van het aantal hallen in Nederland. Het is ook een duurdere sport door de kosten van de uitrusting en de wat verdere reizen. Maar we hebben graag Scandinavië als voorbeeld. In die landen is het echt een grote sport. Wij moeten nu de stap zetten door het meer zichtbaar te maken. Televisie is wat dat betreft misschien niet eens een noodzakelijk medium. Enkele jaren geleden kwamen de samenvattingen op onhandige tijdstippen op tv. We mikken in eerste instantie volledig op online, waarbij we een community hopen op te bouwen met zo’n vijftigduizend fans in vier of vijf jaar tijd.”

De komst van IJshockey Nederland betekent wel het einde van ijshockey.com. “Dat is hierin opgegaan. IJshockey.com was een initiatief van enkele journalisten die helemaal gek van het spelletje zijn. Zij hadden een continue stroom van nieuwsberichten over het ijshockey. De redactie is nu actief voor IJshockey Nederland.”

XL34-IJshockeyNederland-2IJshockey Nederland zet ook nadrukkelijk in op social media als Facebook en Twitter, het platform heeft een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. “Het ziet er allemaal veel beter uit en moet de sport weer een boost geven, zoals we dat onder de noemer van IJshockey Nederland ook met verschillende nieuwe concepten en evenementen gaan doen. In februari zijn we van plan om een vierlandentoernooi te organiseren, dat moet jaarlijks terugkeren. Dit keer is het een mooie voorbereiding van de Oranjemannen op het WK in Belfast. Hopelijk promoveren ze daar naar Divisie IA. Doel is om op middellange termijn bij de beste zestien landen van de wereld te horen. Dit is niet onrealistisch. Afgelopen jaar is de ploeg al gepromoveerd, ze staat nu zo rond de 24ste plek. Ook 2022 hebben we in het vizier, voor deelname aan de Winterspelen van Beijing. Dat is natuurlijk een hele stap en voorlopig een stip aan de horizon. Maar kwalificatie zou wel geweldig zijn.”

Een andere gedachte van IJshockey Nederland is de invoering van de Final Four, een eindronde om het Nederlands Kampioenschap met de beste vier ploegen van dit seizoen in de BeNe League. “En we broeden op een idee voor een All Star Game. Dat is allemaal nog in ontwikkeling.”

Op de achtergrond staat Kroon Casino - dochter van het Zweedse Betsson - te trappelen om IJshockey Nederland te sponsoren

Online kansspelmarkt
Belangrijk voor al die plannen is het openbreken van de online kansspelmarkt in Nederland. De Eerste Kamer moet daaraan nog goedkeuring verlenen. Maar op de achtergrond staat Kroon Casino, dochter van het Zweedse Betsson, al te trappelen om IJshockey Nederland in dat geval te sponsoren. Het contract is al getekend, met de clausule dat de toestemming er wel moet komen.

“Betsson kan het nieuwe platform natuurlijk benutten om de kansspelen onder de aandacht te brengen. Maar het is niet de bedoeling dat je via IJshockey Nederland kunt inzetten. Naast het op de kaart zetten van topsport ijshockey willen we ook meer leden krijgen en vooral meer jeugdleden. Dat is nu zo’n vijfentwintig procent van het totaal. We streven ernaar om dit met twintig à vijfentwintig procent te laten groeien.”

Voor meer informatie: www.ijshockeynederland.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst