door: Marc Hoeben | 6 oktober 2016
Het ligt misschien niet voor de hand. Maar Ferrero - het Italiaanse familiebedrijf van bijvoorbeeld chocoladepasta Nutella - en de olympische sportkoepel NOC*NSF hebben elkaar gevonden met het actieplan ‘Joy of Moving.’ De kerngedachte is het vergroten van het plezier in sporten bij kinderen en zo de kans te vergroten dat dit het vertrekpunt wordt van een leven lang met sport.
Ferrero geldt sinds vorig jaar als partner van de Nationale Sportweek, dat één van de ‘producten’ is van NOC*NSF. “In 2015 was de Nationale Sportweek nog in april,” zegt Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling van de sportkoepel. “Het partnership is toen bekrachtigd, de samenwerking moet onderweg ingevuld worden. Het uitgangspunt is vooral om kinderen in beweging te krijgen en dat op een zo verantwoord mogelijke manier.”
Streetart
De eerste aanzet was vorig jaar tijdens de Nationale Sportweek met een familieloop tijdens de landelijke kick-off in Doetinchem.’ “Dit jaar wordt het verder verdiept.” De focus is meer op de verbinding tussen sport en onderwijs komen te liggen, zo bleek ook tijdens de Nationale Sportweek van vorige maand. In ‘host city’ Utrecht kon achter het stadhuis op de Ganzenmarkt de domstedelijke kunstenaar Poncia aan het werk worden gezien met zijn opvallende streetart, in de vorm van een kunstwerk van veertig vierkante meter. Vijftig kinderen uit diverse wijken sloten de voltooiing af met een workshop over streetart. Voor wie het wil zien: het kunstwerk zelf blijft nog twee maanden liggen.
Onderdeel van het actieplan ‘Joy of Moving’ is ook het aanbieden van de zogeheten MQ Schooltest aan vijftig basisscholen in Breda en Utrecht. Bij deze test kunnen leerkrachten in één minuut de grondmotorische vaardigheden van kinderen in de leeftijd van de basisschool meten en deze data omzetten naar een categorisering in niveaus, wat weer gebruikt kan worden voor een vervolgtraject richting ondersteunende training of verwijzing naar sportclubs. De test is een product van het bedrijf Athletic Skills Model van René Wormhoudt en werd ontworpen in samenwerking met de Haagse Hogeschool en de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het sportmarketingbureau 2Bascics probeert het als rechthebbende in Nederland te verspreiden.
Deze aanpak wordt al enkele jaren ingezet bij diverse Italiaanse basisscholen en wetenschappelijk gemonitord
Kennis verzamelen
Plezier in bewegen begint volgens Ferrero en NOC*NSF bij goed bewegen, met een wetenschappelijke onderbouwing. Het actieplan ‘Joy of Moving’ gaat met de inzet van de MQ Schooltest kennis verzamelen over hoe vaardig kinderen zijn én kennis toevoegen als wetenschappelijke onderbouwing van bestaande schoolsportprogramma’s, zodat deze ook daadwerkelijk bijdragen aan meer sportplezier. Daarin wordt samengewerkt met de Italiaanse wetenschapper Catearina Pesce, die werkzaam is aan de Foro Italico universiteit van Rome. Zij werkt nauw samen met Ferrero en richt zich met de door haar ontwikkelende ‘Joy of Moving-aanpak’ op het totaal van cognitieve, motorische en sociale ontwikkeling van kinderen. Deze aanpak wordt al enkele jaren ingezet bij diverse Italiaanse basisscholen en wetenschappelijk gemonitord.
Het Italiaanse familiebedrijf is vooral bekend van zaken als Nutella, Ferrero Rocher en Kinder Bueno. Wat minder bekend is het programma Kinder+Sport van Ferrero. Het werd gelanceerd in 2005 en richt zich op het promoten van een actieve levensstijl onder jongeren. Het doel is om in 2018 wereldwijd vijf miljoen kinderen te laten bewegen. Kinder+Sport is inmiddels al in meer dan 25 landen, waaronder Nederland, actief. Lenselink: “Ferrero is een mondiaal bedrijf, met een miljardenomzet. Het heeft een doorwrocht corporate social responsibility programma.’’
"We hebben ook Heineken en Coca Cola als sponsors en dat ligt misschien eveneens niet voor de hand"
Bedenkingen
NOC*NSF ging voor de samenwerking, zegt Lenselink, niet over één nacht ijs. Hij kent maar al te goed alle bedenkingen die je bij een dergelijke sponsor zou kunnen hebben. Het belang van Ferrero ligt toch vooral in de verkoop van producten met veel vetten en suikers, die nu juist weer een onderdeel vormen van een gezondheidsprobleem als obesitas.
“Dat is natuurlijk een basale vraag, of het wel of niet kan zo’n partnership. Sommige dingen doen we niet. Maar we hebben ook Heineken en Coca Cola als sponsors en dat ligt misschien eveneens niet voor de hand. We kijken wat een bedrijf zelf graag wil. Wij zijn ervan overtuigd dat je door samenwerking met zulke bedrijven een gedragsverandering kunt bewerkstelligen. Het klinkt misschien dubbel, maar Ferrero houdt zich sterk bezig met het op een gezond gewicht houden van kinderen. Dat doen ze met kleine porties. Daaruit blijkt wel wat voor een bedrijf het is. Zoals het ook bijvoorbeeld cacaoboeren ondersteunt om hun economische positie te verbeteren.”
Afspraken
Bovendien, vertelt Lenselink, zijn over de ‘activatie’ van de sponsoring duidelijke afspraken gemaakt. “Bij de Nationale Sportweek brachten ze op geen enkele manier hun producten in beeld. We hebben het daarnaast gehad over het logo van Kinder+Sport. Dat doet qua kleurstelling deels wel denken aan dat van het paraplumerk Kinder Bueno. Wij vinden het verstandig als dat wat verder uit elkaar ligt.”
Voor meer informatie: klik hier