Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Talkshow vanuit passie en zorg voor jeugdvoetbal

door: Marc Hoeben | 7 juli 2016

Het kon beter, het moest anders, wilde Nederland een vooraanstaande rol in het internationale voetbal blijven spelen. Al ruim voordat het masterplan ‘Winnaars van morgen’ van voetbalbond KNVB werd ontwikkeld, maakte Marcel Wagenhuis zich met enkele rasechte voetballiefhebbers druk om de toekomst van het Nederlandse voetbal. En die bezorgdheid, voortgekomen uit passie, zal blijven en is nu uitgemond in de talkshow Voetbal Totaal TV, die op vrijdag 19 augustus de eerste editie beleeft en daarna maandelijks te bewonderen is.

“Wij zijn al jaren bezig.” Het zijn de woorden waarmee Marcel Wagenhuis van wal steekt, om uit te leggen hoe het zo gekomen is. De meervoudsvorm slaat vooral op de gedeelde liefde met Hans van Kasteren voor voetbal in het algemeen en jeugdvoetbal en het opleiden van talent in het bijzonder. Van Kasteren is oud-docent van de KNVB, werkte onder de grote Louis van Gaal bij AZ in Alkmaar en was regiocoach in Amsterdam en omgeving. “En hij is ook mijn docent bij de trainersopleiding geweest. We doen veel dingen samen.”

"Het was zaak de afstanden te verkleinen en het aantal balcontacten groter te maken"

Motivatie en ontwikkeling
Ze zagen ‘overal in het land’ hetzelfde probleem, zegt Wagenhuis. “Het is heel simpel, als het gaat om kinderen op jonge leeftijd: je wilt ze beter maken. Maar zoals het eerst ging, kon je je afvragen hoeveel doelpogingen ze hadden. Terwijl dat voor hun motivatie en ontwikkeling juist zo belangrijk is. De afstanden op het veld waren te groot, het was dus zaak de afstanden te verkleinen en het aantal balcontacten groter te maken.” Nederland breed werd die conclusie na verschillende sessies en lange gesprekken met alle prominenten ook gedragen. “Met het KNVB-rapport gaat hetzelfde gebeuren. Eindelijk, heel goed. Wij juichen dat toe.”

XL25VoetbalTotaal-1Maar dat betekent niet dat iedereen meteen door heeft wat de beste invulling is en dat het einde van de discussie in zicht is, wat betreft Wagenhuis die in het dagelijks leven werkzaam is bij mediabureau Follow Us Media. Een en een werd bij hem op die manier twee en de gedachte ‘iets’ naar buiten te brengen was geboren. “Je praat met jeugdvoetbal over zo’n grote doelgroep. Door de opkomst van het meisjesvoetbal wordt het ook steeds groter. Mijn gedachte was dat we het konden koppelen aan internet of video on-demand.”

Hele lading dekken
Wagenhuis kwam tot het ontwerp van een talkshow, onder leiding van voormalig NOS-verslaggever Henny Rückert en aanvankelijk nog Studio Jeugd Voetbal geheten. “Maar die naam hebben we veranderd in Voetbal Totaal TV. Dat kwam door verschillende gesprekken met andere partijen, die wel wilden participeren. Dan was het bijvoorbeeld ook leuk om over gezonde voeding te praten en met die nieuwe naam kon je hele lading dekken.”

XL25VoetbalTotaal-2Op 19 augustus gaat tussen 15.00 en 16.00 de eerste talkshow live de lucht in, met Van Kasteren als eerste gast. “Dan ook komt Maxim Wouters voorbij. Hij is Belg, heeft nog bij KV Mechelen gewerkt en kan het een en ander mooi vanuit het Belgische perspectief vertellen. We hebben het dan onder meer over de eerste stappen bij een voetbalvereniging als coördinator, hoe je kader op een nieuwe manier leert denken en we kijken of ze in België op sommige gebieden misschien verder zijn.”

Interactieve uitzendingen
Twaalf keer per jaar moet het komen tot een dergelijke uitzending, die ook later bij opvraag terug te kijken is. “Die uitzendingen blijven staan. Ze zijn telkens wel op die vrijdagen live. We zijn bezig leden te werven, het is echt voor een specifieke doelgroep van kader in het amateur- en professionele voetbal en bestuurders. Als je een tientje betaalt, krijg je een inlogcode en kun je kijken en informatie ophalen. De uitzendingen zullen ook interactief zijn. Mensen kunnen tijdens de uitzending vragen stellen. Later in het jaar komt iemand als Henk Grim over scouting praten.”

Voetbal Totaal TV gaat leden werven met campagnes op vi.nl en voetbal.nl, zegt Wagenhuis. “Ik denk dat hier zeker een markt voor is. We zien al een groei op de website, met minimaal 15.000 bezoekers per maand. De grootste aanjager komt daarbij van Facebook. Daarop, en op LinkedIn en Twitter, zijn we voortdurend actief met het plaatsen van berichtjes.”

Voor meer informatie: www.voetbaltotaal.info

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst